حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در شهرک بنوارناظر اندیمشک رخ داد؛

نارضایتی ساکنان از پساب شرکت الکل‌سازی

بیش‌از یک سال است که بوی نامطبوع و پساب شیمیایی ناشی از تولید شرکت‌ الکل‌سازی اندیمشک ادامه زندگی را برای اهالی شهرک بنوارناظر سخت کرده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ بیش‌از یک سال است که بوی نامطبوع و پساب شیمیایی ناشی از تولید شرکت‌ الکل‌سازی اندیمشک ادامه زندگی را برای اهالی شهرک بنوارناظر سخت کرده است.

این منطقه واقع در مسیر اتوبان اندیمشک - اهواز و در پنج کیلومتری این شهرستان است و بوی تفعن حتی رانندگان عبوری از این اتوبان را کلافه می‌کند.

ساکنان شهرک بنوارناظر، عشایر، کشاورزان و رهگذرانی هستند که از حق هوای سالم و پاک در این منطقه محروم شده‌اند؛ چرا که بوی نامطبوع فاضلاب خروجی شهرک صنعتی اندیمشک و پساب شیمیایی ناشی از تولید الکل باعث مشکلات تنفسی و آزار آنان شده است به‌گونه‌ای که ادامه زندگی را برای اهالی این منطقه سخت کرده است.

خبرنگار ما در اندیمشک در گفتگو با ساکنان منطقه، شرکت الکل‌سازی در شهرک صنعتی را مسبب این امر دانستند و اعلام کردند: فاضلاب شهرک صنعتی اندیمشک از زیرگذر اتوبان اندیمشک به اهواز به آبراه شهرک بنوارناظر سرازیر می‌شود و وارد محیط زیست و زمین‌های کشاورزی شده و پس از آن وارد رودخانه کرخه می‌شود.

یکی از اهالی شهرک با بیان اینکه چندین بار با تحصن در ورودی شهرک صنعتی اعتراض خود را به مسئولین شهرک صنعتی اعلام کرده‌ایم، گفت: بیش‌از یک سال است که این شرکت الکل سازی در این منطقه شروع به فعالیت کرده است؛ ولی در هفته‌های گذشته بوی فاضلاب آن چند ده برابر شده که زندگی را برای ما سخت و تقریباً غیرممکن کرده است.

دیگری با اشاره به پیگیری‌های متعدد مردم این منطقه از مراجع قضایی و سازمان‌های محیط زیست و... بیان کرد: علاوه بر سخت‌شدن تحمل این بو برای ما، باعث آسیب جدی به زیست‌بوم منطقه و حتی به‌خطرافتادن دام و طیور عشایر و کشت کشاورزان شده است؛ زیرا دامداران برای شرب دام‌هایشان و همچنین آب‌تنی گاومیش‌ها از آب کرخه استفاده می‌کنند.

احمد حسینقلی پور در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ با کلافگی از وضعیت موجود اظهار کرد: پیگیری‌های بسیاری از مراجع قضایی و بخشداری تا فرمانداری و جلسه شورای تأمین در جهت رفع این مشکل را انجام گرفته است و اعتراض ساکنان به مسئولان انتقال داده شده است؛ اما متأسفانه نتیجه‌بخش نبوده است.

وی با اشاره به پروسه چندماهه نامه‌نگاری و شکایات از شرکت الکل سازی، افزود: سال گذشته در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ اولین جلسه رسیدگی به شکایت، برگزار شد؛ اما به‌جای شرکت خاطی و مسبب این ماجرا، هفت شرکت دیگر در جلسه دادگاه حضور یافتند و درواقع شکایت ما گروهی ارائه شد که این امر حصول نتیجه را سخت‌تر و کندتر می‌کند. این در حالی است که با قطعیت می‌توان فقط شرکت الکل‌سازی را متشاکی این شکایت دانست نه رستوران شهرک صنعتی و دیگر شرکت‌هایی که در دادگاه حاضر شدند.

دهیار شهرک بنوارناظر اندیمشک، تنها پاسخ شرکت الکل سازی برای رفع این معضل را افزایش آب و پخش‌شدن و روان‌شدن فاضلاب در آبراه اعلام کرد و گفت: متأسفانه این شرکت به‌جای حل مسئله به دنبال پاک‌کردن صورت‌مسئله است و با افزایش آب فاضلاب نه‌تنها بوی آب کم نمی‌شود؛ بلکه موجب خسارت زیان‌باری در پایین‌دست شهرک نیز می‌شود.

مهدی مختاری، رئیس شهرک‌های صنعتی اندیمشک، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در این مورد صورت گرفته است و نامه‌های مربوطه به ارگان‌های ذی‌صلاح ارسال شده‌اند و تا نتیجه نهایی دادگاه اعلام نشود، نمی‌توان نظر نهایی را با قاطعیت اعلام کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از