حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
قصه هزار و یک شب آلودگی هوای اهواز؛

نفس‌هایی که به شماره می‌افتد

نفس‌هایی که به شماره می‌افتد

درحالی‌که کیفیت هوای اهواز در وضعیت نارنجی قرار دارد و هواشناسی خوزستان از افزایش دما خبر داده است از شب گذشته انتشار بوی سوختگی به همراه دود خفه‌کننده تنفس مردم اهواز را به شماره انداخته است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ درحالی‌که کیفیت هوای اهواز در وضعیت نارنجی قرار دارد و هواشناسی خوزستان از افزایش دما خبر داده است از شب گذشته انتشار بوی سوختگی به همراه دود خفه‌کننده تنفس مردم اهواز را به شماره انداخته است.

بوی سوختگی به همراه دوده‌هایی چون باران سیاه بر سر و رو، بام و سطح خانه‌هایشان فروریخته و خانه اهوازی‌ها را سیاه کرده است.

این دود غلیظ آسمان اهواز را احاطه کرده به‌طوری‌که از شرق تا غرب اهواز دود مشهود است و تاکنون هیچ مرجع رسمی منشأ و علت آن را مشخص و اعلام نکرده است. 

شهریور سال گذشته نیز دود و بوی سوختگی اهواز را فراگرفت که بر اساس گزارش‌هایی، این دود ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی هورالعظیم بود. 
البته این قصه سر دراز دارد و در سال‌های گذشته که انتشار بوی دود در کلان‌شهر اهواز مردم را کلافه کرده بود، توسط مسئولان، «شهرداری، نیشکر و نفت» به‌عنوان مثلث عامل انتشار این آلودگی‌ها معرفی شده بودند. 

تعطیلی ادارات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بستر مناسبی برای به‌آتش‌کشیدن مزارع و شهر را زیر خاکستربردن است. علاوه بر این معمولاً مزارع را شب‌هنگام آتش می‌زنند تا تاریکی هوا مانع رویت دود حاصل از آتش‌سوزی شود. 

کارشناسان بر این باورند که آتش‌زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونوکسیدکربن آلوده می‌کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه‌ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، ازبین‌رفتن موجودات زنده محیط، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکی، همچنین ازبین‌رفتن زیستگاه‌های پرندگان را نیز به دنبال دارد.

انتهای خبر/

نفس‌هایی که به شماره می‌افتد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از