حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
گزارش رهیاب:

نقش مساجد در تربیت نسل جوان

نقش مساجد در تربیت نسل جوان

پس از گذشت چهارده قرن، هنوز مساجد محکم‌ترین مقر دینی به شمار می‌روند و گذشت زمان و تبلیغات دشمن نتوانسته است؛ این پایگاه اسلام را منزوی كند.

به گزارش رهیاب، مسجد درصدراسلام از زمان نبیّ مكرّم اسلام صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم تا حكومت با بركت امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام، مركز همه‌ی تصمیم‌گیریهای مهم و كارهای بزرگ بود و به‌طور كلّی مسجد به عنوان یك پایگاه دین، عبودیّت و معرفت، برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حركات بزرگ و بركات ماندگاربود.


در دوره قاجار نیز در کنار مکتب‌خانه، مساجد نقش مهمی در آموزش مردم به خصوص در حوزه امور مذهبی ایفا می‌کردند. مسجد و منبر مركز اجتماع و آشنایی مردم با یکدیگر محسوب می شد برای خانواده ها نیز حکم کانون ارشاد اخلاقی و مذهبی را داشت و در طرز تفکر و عقاید عمومی اکثریت ملت ایران مؤثر بود.

پدران و مادران علاوه بر آنکه خود به انجام فرایض دینی اهتمام داشتند و برای ادای نماز و شنیدن وعظ و خطابه روحانیون و علمای دین به مسجد می‌رفتند با احكام و احادیث و اخبار مذهبی آشنا می‌شدند و خوشبختانه در میان وعاظ و اهل منبر، مردمی واقع‌بین و روشنفکر نیز بودند که ضمن وعظ و سخنرانی های مذهبی پاره‌ای از فضایل اخلاقی و صفات و ملكات پسندیده را ترویج می‌کردند.

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حركتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر كشورهایی كه سالها در زیر سلطه‌ی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، كه به پیروزی هم رسید و كشورها استقلال پیدا كردند. انقلاب در این كشورها هم، آن روزی رو به شكست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه‌ی خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع كردند.

درجریان انقلاب اسلامی ایران نیز، مساجد به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در ایجاد و شکل گیری نهضت اسلامی و زمینه ساز گسترش، تعمیق و تثبیت این جریانات و تحولات انسانی بوده است. مسجد نه تنها درشکل دهی مبارزه علیه ظلم و استبداد نظام شاهنشاهی نقش مهمی را ایفاء کرده، بلکه اگر نگاهی موشکافانه و دقیق به دوران چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و به خصوص در پایداری و دفاع مقدس و جانانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی داشته باشیم در خواهیم یافت که مسجد همواره در رأس این هرم دفاعی قرار داشته است و پس از آن نیز در برابر هجمه فرهنگی غرب که به شکل ها و انحاء مختلفی چون تهاجم و فرهنگی انجام می گیرد، نقش مسجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی قابل انکار نیست و در عرصه های مختلف دفاع و صیانت از اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ و اعتقادات دینی مردمان این مرزو بوم، جایگاهی بسیار رفیع و بی بدیل داشته است.

امروزه نیز مسجد کانون محوری تربیت نیروی انسانی تمدن ساز و نهاد نقش آفرین در اداره فرهنگی و اجتماعی کشور در سطح محله است تا آنجا که از دل همین مساجد محله  افرادی چون شهدای مدافع تربیت می شود که دربزنگاه ها نقش آفرینی می کند.

شهید مدافع حرم نادر حمید با نام جهادی محسن، در دوم مهرماه سال ۶۳ به دنیا آمد و فعالیت های خود را از پایگاه بسیج و مسجد توحید درمحله عامری آغاز کرد.

نادر پس از حمله تکفیری‌ها به سوریه، وارد عرصه نبرد با تکفیری‌ها شد تا آنجا که در جریان عملیات محرم در روز  مهرماه سال ۹۴ در منطقه قنیطره سوریه به شهادت رسید. دخترش ام البنین و پسرش با نام محمدحسین یادگاران این شهید هستند.

شهید نادر حمید در وصیت‌نامه‌ای که از خود بر جای گذاشته، نوشته است: خط ولایت فقیه را بگیرید که نجات در آن است.

همسرشهید در گفتگو با این رسانه می گوید: نادر همیشه تاکید داشت که بچه هایش خط ولایت فقیه را ادامه دهند و مسجدی  تربیت شوند.

شهید رضا عادلی متولد دهم اسفند سال ۱۳۶۸ در اهواز است که در جریان جنگ سوریه برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) داوطلبانه به سوریه رفت و در تاریخ یازدهم بهمن سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید نیز از فعالین مسجد توحید در محله عامری اهواز است.

 این شهید در وصیت نامه خود نوشته است:ای کسانی که این نامه را میخوانید اگر مسائلی که به آنها اشاره میکنم و به آنها عمل نکنید بر خلاف مکتب امام حسین(ع) است, عمل کنید تا با آل بیت رسول خدا محشور  شوید ,ما اسلام را اینگونه درک کردیم اسلام واقعی یعنی قدم گذاشتن در نماز اول وقت و شکر نعمات الهی که بی منت به ما داده میشود. 

اسلام یعنی با رسول خدا و آل بیت ایشان و علی (ع) بیعت کردن و ثابت قدم ماندن, در این زمان که کفر آشکارا به نبرد با اسلام به میدان آمده ماندن ما شیعیان در خانه و پرداختن به زندگی دنیوی همیشه آزارم میداد سعادت را در این میدیدم که نبرد با کفر بیایم که همان یزیدیانی هستند که امام عاشقان سیدالشهدا را به شهادت رساندند و کارهای زشتی انجام دادند که هیچ وقت از یاد ما نمیرود چه کردند این یزیدیان با اهل بیت (س) ,بعد از کشتن امام حسین (ع) عمه سادات را به همراه بچه ها و کودکان زنجیر کردند و به اسیری بردند.

مسجد خانه آشنایى با دردها و مشکلات اجتماعى و چاره‏اندیشى براى رفع آن‏هاست. امام خمینى(ره) در گفتارى، این نقش مسجد را مورد تاکید قرار داده، مى‏فرماید: «این مسجدالحرام و مساجد دیگر در زمان رسول اکرم(ص) مرکز جنگ ‏ها و سیاست‏ ها و مرکز امور اجتماعى و سیاسى بوده; این طور نبوده است در مسجد پیامبر، همان مسائل عبادى نماز و روزه باشد، مسائل سیاسى‏ اش بیش‏تر بوده. اسلام مى‏ خواهد که مردم آگاهانه براى مصالح مسلمین در آن‏جا فعالیت کنند.

مسجد پایگاه عمومى مسلمانان ومحل حضور قشرهاى گوناگون است. از این‏رو جایگاه مناسبى است‏ براى تعاون اجتماعى مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارسایى ‏هاى اجتماعى. مسجد در جایگاه اصیل خود، یک الگوى ارزش‏گذارى است، ارزش‏هاى فراموش شده در مسجد مطرح مى‏ شود. در مسجد پیامبر(ص)، گاهى کسانى یافت مى‏ شدند که نه تنها از جهاد و ایثار بویى نبرده بودند، بلکه از راه‏هاى گوناگون، نفاق و دودستگى را در جامعه ترویج مى ‏نمودند و عملا با پیامبر(ص) به رویارویى مى ‏پرداختند. اما با این حال، انتظار داشتند در مسجد جایگاهى والا داشته باشند. 

بنابراین مسجد، یكی از مهم‌ترین مكان‌های برپایی مجالس دینی است. در خانه‌ها، حسینیه‌ها، تكیه‌ها، حرم ائمه، امام‌زاده‌ها مدارس نیز برخی از مراسم مذهبی انجام می‌شود، ولی مسجد از همه این مكان‌ها مهم‌تر است و مردم مجالس بیشتری در آن برپا می‌كنند. جایگاه مسجد در جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است و می‌توان نقش کلیدی در تربیت نسل جوان داشته باشد و همچنین به وجود آوردن پایه‌های دینی و مذهبی درون شخصیت و کالبد افراد که از همان کودکی با مفاهیم دینی آشنا شده و آن را در طول زندگی به کار ببرند. مسجد‌ها بزرگ‌ترین پایگاه‌های دینی هستند و پس از گذشت چهارده قرن، هنوز محکم‌ترین مقر دینی به شمار می‌روند و گذشت زمان و تبلیغات دشمن نتوانسته است؛ این پایگاه اسلام را منزوی كند. در قرآن مجید و گفتار معصومان، فضیلت‌های فراوانی برای مسجد بیان‌ شده است.

انتهای پیام/

نقش مساجد در تربیت نسل جوان

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از