حالت تاریک
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

نیت خالصانه و خدمت صادقانه

نیت خالصانه و خدمت صادقانه

به بهانه سالروز جهاد سازندگی با فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت در شهرهای استان خوزستان به گفتگو نشستیم، جوانان با انگیزه‌ای که بدون هیچ چشمداشتی در این گروه‌های جهادی فعالیت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ مردم خوزستان همواره باغیرت پشت انقلاب ایستاده‌اند و در دوران دفاع مقدس مقابل دشمن با شجاعت کوچک‌ترین کرنشی از خود نشان ندادند. خون جوانان این دیار باغیرت، سرو بلند انقلاب را آبیاری کرد و مقاومت مردم خوزستان نمونه بی‌نظیر اتحاد یک ملت بود که همواره در قالب جهاد سازندگی ادامه داد.

بر اساس ضریب محرومیت اعلام‌شده از سوی وزارت کشور اندیکا، شادگان، سردشت دزفول، الوار گرمسیری اندیمشک و سوسن ایذه دارای بیشترین ضریب محرومیت در استان خوزستان هستند.

باوجوداینکه استان خوزستان به لحاظ ثروت‌های انباشته شده نبض کشور محسوب می‌شود؛ اما بازدید از برخی مناطق و حاشیه‌های شهرهای این استان واقعیتی غیر از تصور را به دیگران نمایان می‌کند.

اینکه استانی بااین‌همه ظرفیت، ثروت و خدمت به نظام مقدس اسلامی به‌ویژه در هشت سال دفاع مقدس، در چنین سطحی از محرومیت باشد قابل‌قبول نیست اما مردم خوزستان همچنان با ادامه جهاد سازندگی پای دفاع از وطن ایستاده‌اند. جهادی از نوع تحول، امیدآفرینی و در جهت مرتفع‌شدن مشکلات محرومان در حوزه‌های مختلف با گام‌هایی استوار قدم در مسیر گذاشت.

همچنین در کنار مردم سپاه و بسیج به‌عنوان نهادهایی که در جهت رفع محرومیت پا به عرصه نهادند، خدمت‌رسانی به مردم را بی‌منت و خالصانه به منصه ظهور رساندند و تلاش کردند با کمک به مستضعفین امید به آینده را در دل آنان روشن کنند و تا حدودی غم تبعیض طبقاتی را از چهره‌شان بزدایند.

ازاین‌رو به بهانه سالروز جهاد سازندگی با فعالان جهادی و مردمی عرصه آبادانی و پیشرفت در شهرهای استان خوزستان به گفتگو نشستیم، جوانان با انگیزه‌ای که بدون هیچ چشمداشتی در این گروه‌های جهادی فعالیت دارند و گاهی نیز خود باعث‌وبانی تشکیل این گروه‌های جهادی هستند.

اقدامات جهاد سازندگی در بهبهان

فرخ دیانت در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون اقدامات جهادی انجام شده در شهرستان بهبهان اظهار کرد: تاکنون ۲۶ پروژه عمرانی عام‌المنفعه در سطح مساجد، مدارس و اماکن روستاهای بهبهان انجام شده است.

وی افزود: بیست و ششمین پروژه انجام‌گرفته توسط این گروه احداث پنج واحد مسکونی و دیوارکشی، نماسازی بیرونی و همچنین پیرامونی، کاشی‌کاری و سرامیک سرویس‌های بهداشتی حسینیه ریحانه‌الحسین (ع) واقع در روستای سالارآباد بهبهان است.

 مسئول گروه جهادی مهدی‌یاوران گفت: هدف و رسالت این گروه جهادی، کمک و خدمت‌رسانی به مردم نیازمند و آبادانی مناطق کم‌برخوردار است که دراین‌خصوص فعالیت‌های جهادی از قبیل تهیه بسته‌های معیشتی، کمک به ساخت حسینیه، مدارس، تکایا و مراکز مذهبی و به طور ویژه کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و بی‌سرپرست انجام گرفته است.

دیانت بیان کرد: باتوجه‌به اینکه اغلب جهادگران این گروه از دانشجویان، کارمندان و کاسبان هستند، فعالیت آنان بیشتر در روزهای تعطیل انجام می‌شود و روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیرشان قابل‌ستایش است.

وی افزود: مبادرت تمام اقشار به‌خصوص جوانان بر این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه احساس رضایت و شادی در آنان ایجاد می‌کند، باعث تقویت باورهای دینی در آن‌ها می‌شود و در نتیجه جامعه‌ای سالم با نسلی متعهد و مقید رقم خواهد خورد.

مسئول گروه جهادی مهدی‌یاوران ادامه داد: این فعالیت‌های خیرخواهانه تأثیر زیادی در زندگی بنده و جهادگران داشته است. با این فعالیت‌ها در میان افراد و مردمی قرار می‌گیریم که آنچه برای ما کوچک است، برای آن‌ها بزرگ و ارزشمند می‌باشد و در همین حال، ساده زندگی می‌کنند و لذت می‌برند و به‌وضوح پیداست که این افراد چه روح بزرگی دارند.

دیانت بیان کرد: جامعه هدف این گروه جهادی مناطق محروم، دورافتاده و فقیرنشین شهرستان بهبهان و حومه هستند که ما این مناطق را تقسیم‌بندی کردیم و از حاشیه شهر تا دورترین نقاط کم‌برخوردار را خدمت‌رسانی می‌کنیم.

 نقش مهم گروه‌های جهادی در تقویت اعتماد عمومی

 مصطفی غلامی در گفتگو با خبرنگار ما در بهبهان اظهار کرد: این مجموعه جهادی با هدف کمک به نیازمندان و خدمات‌رسانی به محرومین در سال ۱۳۸۰ تأسیس شد که از جمله فعالیت‌های آن توزیع بسته‌های معیشتی و به طور ویژه کمک به دانش‌آموزان بی‌سرپرست است.

مسئول گروه محبین امام عسکری (ع) با بیان اینکه گروه‌های جهادی نقش مهمی در تقویت اعتماد عمومی دارند، افزود: این مجموعه خیریه وابسته به هیچ نهادی نیست و توسط خیرین و کمک‌های مردمی اداره می‌شود و از اقدامات آن می‌توان به تأمین ۴۰ بسته معیشتی به‌صورت ماهانه برای خانواده‌های بی‌بضاعت و بی‌سرپرست اشاره کرد.

 گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان کرخه

قاسم گوروی با اشاره به فرمایش امام خمینی مبنی بر اینکه جهاد سازندگی بازوی توانای انقلاب در آبادانی کشور است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی با هدف محرومیت‌زدایی و کمک به افراد بی‌بضاعت زمینه‌ساز شادی و امید در خانواده‌های نیازمند است.

وی با اشاره به اقدامات جهاد سازندگی در شهرستان کرخه افزود: اجرای دو پروژه آبرسانی خماط و خلیفه حیدر و خارج‌شدن ۵۸ روستا از تنش بی‌آبی، توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال برای جامعه هدف، توزیع ۲۵ سری جهیزیه به ارزش ۱۷ میلیارد تومان برای زوج‌های نیازمند، توزیع ۲ هزار نوشت‌افزار و کیف به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال ویژه دانش‌آموزان بی‌بضاعت شهرستان کرخه، توزیع ۱۲ تن گوشت مرغ به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال به خانواده‌های نیازمند، برگزاری ۲۰ مورد میز خدمت با حضور مدیران در بخش شاوور شهرستان کرخه، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به ۳۲ کارگاه به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال، احداث بازارچه اقتصاد مقاومتی در شهر شاوور و بسیاری فعالیت‌های جهادی دیگر که ثمره آن‌ها نشاندن لبخند بر رو لبان خانواده‌های نیازمند بود.

گروه‌های جهادی بازوی دستگاه اجرایی

اکبر میرنامی در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون اهمیت جهاد سازندگی اظهار کرد: تحقق شعار سال و جهش تولید فقط با اقدامات رئیس‌جمهور و استانداران جهادی محقق نمی‌شود؛ بلکه لازمه آن مشارکت مردم است. گروه‌های جهادی که سبب مشارکت مردم در انجام کارها می‌شوند و حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند.

وی افزود: گروه‌های جهادی بازوی دستگاه‌های اجرایی در خدمت به مردم و به‌ویژه محرومان هستند. اقدام گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف، نوعی ایجاد تاب‌آوری اجتماعی در جامعه است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ایذه پیرامون اقدامات جهاد سازندگی این شهرستان گفت: ایجاد و حمایت از ۱۰۰ فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات کم‌بهره با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، ساخت ۸ واحد مسکن مددجویی با همکاری کمیته امداد، ساخت ۲۵ چشمه حمام و سرویس بهداشتی در روستاها و مناطق محروم شهرستان، احداث و افتتاح مدرسه دو کلاسه، تهیه و توزیع ۲ هزار بسته کمک‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت، تهیه و توزیع ۴۸ سری جهیزیه با همکاری کمیته امداد، تهیه و توزیع بیش از ۱۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر، تهیه و توزیع ۷۵ دستگاه کولرگازی با همکاری کمیته امداد شهرستان، تهیه و اهدا بیش از ۵۰۰ دست لباس، کیف و کفش بین نیازمندان، رنگ‌آمیزی و تعمیرات بیش از ۲۰ مدرسه محروم، انجام ۲ هزار مترمربع ایزوگام منازل محروم و بسیاری اقدامات خداپسندانه دیگر در شهرستان ایذه صورت گرفته است.

میرنامی ضمن تأکید بر حمایت خیرین از گروه‌های جهادی عنوان کرد: شایسته است که دستگاه‌های حمایتی برای انجام فعالیت‌های خود در حوزه کمک به محرومان با نیروهای جهادی همکاری کنند؛ چرا که اعضای این گروه‌ها، نه‌تنها محرومان و نقاط محروم را از قبل شناسایی کرده‌اند؛ بلکه عمده مشکلات آنان را دانسته و درنتیجه ارائه خدمت‌رسانی به نحو بسیار بهتری صورت می‌گیرد.

 خدمت خالصانه کارگر خرمشهری

سعید هیودی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: گروه‌های جهادی در راستای محرومیت‌زدایی، آبادانی و پیشرفت استان با همت فوق‌العاده و خستگی‌ناپذیر گام در عرصه خدمت می‌گذارند.

وی افزود: شغل بنده عمرانی است و من سرامیک‌کار و در کار سنگ و ساختمان هستم و سعی کردم باتوجه‌به تخصصی که دارم در جهت رفع مشکلات نیازمندان گامی مؤثر؛ هرچند کوچک بردارم.

مسئول گروه جهادی شهید حیدر جلیلوند گفت: ۱۲ سال پیش در این عرصه شروع به فعالیت کردم و اکنون با بسیاری از افراد خیر و نهادهای حمایتی به‌صورت یک مجموعه منسجم مشغول خدمت‌رسانی به مناطق محروم هستیم.

 جهادگران سلامت در گتوند

علی تقیان دشت بزرگ در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این شهرستان دارای ۷۲ گروه جهادی است که ۳۲ گروه آن در سامانه اطلس جهادی ثبت‌نام شدند.

وی افزود: تمام گروه‌های جهادی شهرستان گتوند مزین به نام شهدای والامقام دوران دفاع مقدس هستند که تا کنون در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های فراوانی داشته‌اند.

تقیان دشت بزرگ عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌های جهادگران این شهرستان می‌توان به اعزام گروه پزشکان متخصص به مناطق محروم و ویزیت رایگان بیماران اشاره کرد. به همت این جهادگران داروهای موردنیاز آنان نیز تهیه و در اختیارشان قرار گرفت.

مسئول گروه‌های جهادی شهرستان گتوند گفت: در جهت تحقق شعار سال و حل مشکلات اقتصادی وام‌های اشتغال‌زایی به افراد نیازمند پرداخت شد که باعث اشتغال چندین نفر به طور مستقیم و صدها نفر به‌صورت غیرمستقیم شد.

وی عنوان کرد: گروه‌های جهادی شهرستان با برگزاری کلاس‌های دروس مختلف در مقاطع سه‌گانه و همچنین کلاس‌های آموزشی قرآن و احکام در زمینه فرهنگی نیز فعالیت چشمگیری داشتند.

در فرهنگ اسلامی خدمت به جامعه و مردم عبادت محسوب می‌شود، رهبر انقلاب نیز معتقد است که فقط با کار جهادی و کار انقلابی خواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. این جمله رهبر انقلاب اسلامی به‌وضوح اهمیت و جایگاه جهت‌گیری و کار جهادی را در منظومه ارزشی انقلاب اسلامی مشخص می‌کند. همچنین در سال ۹۵ می‌فرمایند: تاریخِ انقلاب نشانگر واقعیت روشنی است: «ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.»

بر اساس همین نگرش جهادگران با استعانت از فرامین مقام معظم رهبری بر گسترش هر چه بیشتر جریانِ کار و خدمت‌رسانی جهادی تأکید دارند و شعار «خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت» را با جدیت تمام دنبال می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از