حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
درگفتگو با «رهیاب»؛

خوزستان پیشانی جنگ و معراج شهدای ایران است

خوزستان پیشانی جنگ و معراج شهدای ایران است

یکی از فرمانده‌هان جنگ تحمیلی گفت: هدف از برگزاری کنگره ملی 24 هزار شهید استان خوزستان، گرامیداشت نام و یاد شهدا و انتقال آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آینده است.

سردار بهنام شهبازی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب» پیرامون کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به عنوان پیشانی دوران جنگ، از سال‌های قبل از انقلاب، کانون حوادث ضدانقلاب و خلق عرب بود که خوزستان را درگیر حوادث اولیه انقلاب کرد.

  وی با بیان اینکه دشمن در سه منطقه اصلی منطقه شمال غرب، منطقه میانی و منطقه جنوب، حملات تهاجمی را آغازکرد، افزود: محدوده محور جنوب خوزستان خود دارای سه محور اصلی شامل محور شمالی دشت‌عباس باهدف تصرف اندیمشک و دزفول، محور میانی سوسنگرد به سمت اهواز و محور جنوبی آبادان و خرمشهر بود و این موضوع نشان می‌داد که دشمن با تمام تجهیزات آمده است که خوزستان را تصرف کند.

  فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: در این بحبوحه عده‌ای از مردم، برای کمک به رزمندگان راهی جبهه جنگ شدند و عده‌ای دیگر که عمدتاً زنان، کودکان و افراد سالخورده بودند، متأثر از این جنگ دچار، مشقت و آوارگی شدند. این وضع حدود هشت سال مردم استان خوزستان را به شدت رنج داد.

  سردار شهبازی بیان کرد: استان خوزستان علاوه بر اینکه حدود یک میلیون رزمنده به صورت ثابت داشت، میزبان جمعیت زیادی از سپاه، کمیته، ژاندارمری، دانشجویان پیرو خط امام و... از استان‌های مختلف کشور بود که در قالب تیپ و لشکر و قرارگاه‌های مختلف وارد جنگ شدند که موجب شد خوزستان در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۴ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران نماید.

فرمانده دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه اگر بخواهیم تاریخ دفاع مقدس را به عنوان یک درس‌آموخته به نسل جدید انتقال دهیم باید بر روی چند نکته خاص تأکید کنیم، عنوان کرد: نخست به دلیل اینکه استان خوزستان کانون جنگ و عملیات سرنوشت‌ساز دفاع مقدس بود، برگزاری کنگره شهدا در این استان بازتاب و انعکاس بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

شهبازی اضافه کرد: همچنین قدم‌به‌قدم استان خوزستان از صفر مرزی تا ارتفاعات دزفول، مسجدسلیمان و ارتفاعات بهبهان هر کدام متأثر از عملیات‌های نظامی بین رزمندگان اسلام و دشمن بعثی و بمباران توپ‌خانه‌های دشمن بوده است؛ لذا این زمین، بسیار مقدس است که وجب به وجب آن یادگار یک مجروح، شهید، جانباز، آزاده، ایثارگر و خانواده‌هایی است که در زیر بمباران دشمن در شرایط سخت مقاومت کردند.

وی هدف از برگزاری دومین کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان خوزستان را تجلیل از این سرزمین و مردمان و دلاوری‌های آن‌ها و انتقال فرهنگ ایثار، شهادت و جان فدا کردن در راه وطن با آرمان‌های متعالی آن دانست و ادامه داد: گاهی ما از زمین و خاک وطن به عنوان کیان مورد سکونت مردم صحبت می‌کنیم، گاهی آن را با فرهنگ اسلامی و دفاع مقدس و رنگ و بوی ارزش‌های متعالی اسلام پیوند می‌دهیم که در این صورت زمین بی‌نهایت مقدس خواهد شد. انتقال این فرهنگ به نسل امروز و نسل‌های آینده یکی از اهداف موردنظر کنگره ۲۴ هزار شهید است.

سردار شهبازی با اشاره به اینکه در طول سال‌های بعد از جنگ به صورت پراکنده قدرشناسی و تجلیل از مردم و ایثارگران شهرهای مختلف و نقاط آسیب‌دیده حساس و حیاتی دفاع مقدس شده است؛ اما این اتفاق به صورت یکپارچه ومنسجم در کنگره هفدهم اسفندماه انجام می‌گیرد، ادامه داد: رویکرد این کنگره سپاه، ارتش، جهاد سازندگی، کمیته، ایثارگران و خانواده شهدا نیست؛ بلکه کلیه رزمندگانی که با هر عنوانی چه مستقیم و چه غیرمستقیم در این صحنه بزرگ شرکت داشته‌اند و ایثارگری کرده‌اند مد نظر است. 

این پاسدار وطن عنوان کرد: در واقع کنگره برآیند تبلوریافته و منسجم عناصر دفاع مقدس مثل فرمانده، ایثارگر، خانواده شهید و... با یکدیگر است که همه استان یکپارچه به‌پاس فداکاری که از خود نشان داده‌اند تجلیل می‌شوند.

وی گفت: در حقیقت کنگره عملکرد چند ساله ما را به صورت یک‌جا نشان می‌دهد و دارای کارگروه‌های بسیار متنوع با فعالیت‌های پیوسته‌ای است که از کنگره قبلی تا امروز در جریان بوده است.

فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به رویکردهای کنگره تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های این کنگره، جمع‌آوری اسناد و مدارکی است که از رزمنده‌ها، یگان‌ها، شهدا، خانواده شهدا و ایثارگران باقی‌مانده است و همه را به صورت کتاب، آلبوم، فیلم، عکس و تصاویری که قابل ارائه در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکزی که مورد نیاز جامعه هستند ارائه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های کنگره ساخت فیلم، مستند و تئاترهایی است که حداقل به مدت پنج سال قابل اجرا هستند همچنین زیباسازی فضای شهر، خیابان‌ها، مراکز دانشجویی و دانش‌آموزی، کارگری و اصناف با تصویر شهدا یکی دیگر از اهداف کنگره محسوب می‌شود.

این رزمنده جنگ با اشاره به اهداف دیگر کنگره افزود: یکی از اهداف عمق‌بخشی به شناخت نسل جدید از کمیت و کیفیت در ابعاد مختلف، درباره شهدا است در این راستا نرم‌افزاری در کنگره برای دسترس نسل جدید ارائه شده که با وارد کردن اسم، کد یا وصیت‌نامه شهید؛ کلیه مطالب و فعالیت‌های شهید مدنظر را به صورت برجسته به نمایش می‌گذارد. ما هر چقدر در این زمینه کار انجام دهیم در حقیقت نسبت به دینی که به خانواده شهدا و خون شهدا و آرمان‌های آن‌ها داریم کوتاهی‌های بزرگی کرده‌ایم.

سردار شهبازی با اشاره به محرومیت‌هایی که همچنان پس از جنگ گریبانگیر مردم استان خوزستان شده است، گفت: بعد از جنگ تحمیلی اگر با مجموع بودجه‌ای که در اختیار مسئولین خوزستان قرار گرفت، با یک نگاه بزرگ‌تر و متعالی به طرح بازسازی و نوسازی مناطق جنگی و آسیب‌دیده نگاه می‌کردیم، امروز با مشکل محرومیت مواجه نبودیم. گاهی این بودجه در جایی مورداستفاده قرار گرفت که نیازی نبود، گاهی اوقات هم بودجه‌ها را به‌گونه‌ای هزینه کردیم که می‌توانست با اجرای طرح‌های بهتر، ماندگارتر و مدرن‌تر؛ آثار این بازسازی‌ها به‌خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: ما باید یک طرح جامع استانی برای بازسازی پس از جنگ ارائه می‌کردیم، البته هنوز دیر نشده است. مسئولان استان می‌توانند با یک نگاه جامع کلان‌نگر نسبت به استان خوزستان تمام نقاط ضعفی را که اکنون احساس می‌شود در نظر بگیرند و چالش‌ها را بررسی کنند و از فرایند این چالش‌ها برنامه مدونی در قالب برنامه‌های چند ساله ارائه دهند و همه مسئولان استانی فارغ از گرایش‌های سیاسی، قومی و بومی این برنامه‌ها را نقشه راه خود برای توسعه مناطق مختلف استان خوزستان در نظر بگیرند تا این استان در سطح بالای کشوری قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: اگر ما این نقشه جامع را از ابتدا در دست داشتیم امروز تأسف فرصت‌های از دست رفته را نمی‌خوردیم و با چهره‌ای بهتر و منطقی‌تر از بازسازی، نوسازی و پیشرفت در سطح استان مواجه می‌شدیم و اولین پژواک آن رضایت‌مندی مردمی بود که امروز در این مناطق زندگی می‌کنند.

سردار شهبازی اظهار داشت: مشاهده خرمشهر قبل از شروع جنگ، در روز سوم خرداد، پایان جنگ و بعد از ۳۵ سال نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم خرمشهر را به آن جایگاه و ارزش اصلی خودش برسانیم و دلیل آن نداشتن طرح جامع و نقشه راه است. تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده اما این تلاش‌ها گاهی خنثی، گاهی موازی و یا در جهت عکس انجام‌گرفته است. اگر طرح جامع، بلندمدت و مدونی دنبال شده بود قطعاً در سطح بهتر و روشن‌تری نسبت به وضعیت کنونی قرار داشتیم.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از