حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرگروه بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دزفول مطرح کرد:

پیشگیری از گرمازدگی در محیط کار

پیشگیری از گرمازدگی در محیط کار

مدیرگروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دزفول گفت: گرمازدگی یکی از عوارض کار در محیط‌های گرم و یک وضعیت اورژانسی تهدیدکننده زندگی است که قابل‌پیشگیری است و در صورت بروز و عدم درمان سریع می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت دزفول؛ مصطفی بخشی اظهار کرد: کار در ماه‌های گرم سال و در فضای باز به‌ویژه وقتی درجه حرارت محیط به بالاترین حد خود می‌رسد بسیار طاقت‌فرسا است.

وی افزود: درجه حرارت بالا، رطوبت زیاد به همراه کار فیزیکی سنگین امکان ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کار در اثر گرما را افزایش می‌دهد.

مدیرگروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دزفول گفت: گرمازدگی یکی از عوارض کار در محیط‌های گرم و یک وضعیت اورژانسی تهدیدکننده زندگی است و درحالی‌که در بسیاری از موارد قابل‌پیشگیری است؛ اما در صورت عدم درمان سریع می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. 

بخشی بیان کرد: کشاورزان، کارگران راه ساختمان، افراد شاغل در معادن روباز و … بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.

ساده‌ترین توصیه‌هایی که برای پیشگیری از گرمازدگی در محیط کار باید به آن توجه داشت به شرح زیر است: 

۱-هیچ‌گاه در محیط‌های گرم به‌تنهایی کار نکنید.

۲- هنگام کار کردن در محیط‌های گرم مراقب همدیگر و همکاران خود باشید.

۳-از لباس‌های رنگ روشن و نخی استفاده کنید.

۴- در صورت کار در فضای باز از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید.

۵- تا حد ممکن از انجام کارها و فعالیت‌های سنگین مثل بیل زدن، بنایی و...در ساعات گرم روز «۱۰ الی ۱۶» خودداری کنید.

۶- از به‌کارگیری افراد تازه‌استخدام تا سازش و انطباق کامل با کار در محیط گرم، خودداری کنید.

۷- افراد چاق توانایی انطباق کمتری برای کار در محیط‌های گرم را دارند.

۸- پس از هر یک ساعت کار در محیط گرم، چند دقیقه در محیط سایه و خنک قرار بگیرید و استراحت کنید.

۹- منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید، افراد را تشویق کنید هر ۲۰ دقیقه یک‌بار مقداری آب خنک «۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد» بنوشند.

۱۰- نمک و املاح بدن را به مقدار کافی و طبق توصیه پزشک تأمین کنید.

وی ادامه داد: علایم گرمازدگی را بشناسید و اگر فردی علایم گرمازدگی مثل گیجی و از دست دادن تمرکز، تهوع، سردرد، غش‌وضعف، پوست داغ و قرمز، تنفس کوتاه و سریع و...را بروز داد او را به حال خود رها نکنید و فوراً با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن خدمات فوریت‌های پزشکی کارگر را به یک منطقه سایه‌دار و خنک منتقل کنید و لباس‌های ضخیم و اضافی او را از تن خارج نمایید یا دکمه‌های لباس او را باز کنید. پاهای وی را کمی بالاتر از بدنش قرار دهید و برای سرعت‌بخشیدن به خنک شدن بدن فرد، هوا را در اطراف کارگر توسط بادبزن، پنکه و...بچرخانید همچنین برای خنک کردن پوست بدن می‌توان از افشانه آب‌خنک یا مرطوب کردن لباس‌هایشان استفاده کنید.

مدیرگروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دزفول عنوان کرد: سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت شبانه‌روزی و با حضور تمام‌وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات در خصوص عدم رعایت اصول بهداشت حرفه‌ای در محیط کار است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از