حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مشکلات اساسی ناوگان حمل‌ونقل خوزستان
در گفتگو با «رهیاب» مطرح شد؛

مشکلات اساسی ناوگان حمل‌ونقل خوزستان

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، ما تلاش داریم تا قیمت بلیط‌ها را برای مسافران افزایش ندهیم، اما عدم وجود تسهیلات و قیمت‌های بالای اتوبوس‌ها کار را برای رانندگان دشوار کرده است.

فؤاد غزیعلی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون چالش‌های فروش بلیط و ناوگان حمل‌ونقل در خوزستان اظهار کرد: افزایش قیمت بلیط سایر وسایل نقلیه، از جمله هواپیما، باعث شده است که مردم به استفاده از اتوبوس‌ها روی‌آورند.

 وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر، بسیاری از ناوگان اتوبوس‌رانی به سمت کارخانه‌ها منتقل شده‌اند و این موضوع بر خدمات‌رسانی به مسافران تأثیر منفی گذاشته است.

 معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت: یکی از چالش‌های اصلی، عدم تطابق هزینه‌ها با درآمدهای بخش مسافری است که ناوگان اتوبوسی را مجبور به خصوصی‌سازی کرده است.

 وی همچنین به فعالیت‌های ناوگان حمل‌ونقل در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتوبوس‌ها در حال حاضر مشغول جابه‌جایی زائران حسینی بودند و پس از آن نیز به سمت مشهد برای دهه آخر ماه صفر و شهادت امام رضا علیه‌السلام حرکت کردند.

 غزیعلی تأکید کرد که سازمان به‌منظور تأمین ناوگان برای مسیر مشهد، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در حال حاضر مسافران در این مسیر در حال رفت‌وآمد هستند.

 معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان، به مشکلات موجود در ناوگان اتوبوس‌رانی استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در استان خوزستان، کمبود پذیرنده اتوبوس در اهواز است. شرکت‌های اتوبوس‌رانی مستقر در این شهر، خودرویی در اختیار ندارند و تنها به دریافت اتوبوس‌های ارسالی از سایر شهرها اکتفا می‌کنند.

 وی در ادامه توضیح داد که سرشبکه‌ها که شرکت‌های دارای ناوگان اتوبوس هستند، تصمیم می‌گیرند اتوبوس‌ها را به کدام استان متناسب با تقاضای مسافر بفرستند.

 غزیعلی افزود: در حال حاضر، به دلیل بیشتر بودن مسافران در مسیر تهران - مشهد، سرشبکه‌ها ناوگان خود را به این مسیر اختصاص داده‌اند.

 معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری همچنین به چالش‌های فروش بلیط اشاره کرد و گفت: شرکت‌های اتوبوس‌رانی اهواز به دلیل عدم اطمینان از ورود اتوبوس‌ها به این شهر، از فروش بلیط به‌صورت اینترنتی خودداری می‌کنند، زیرا این روش برای آن‌ها هزینه‌بر است.

 غزیعلی به وجود بهترین اتوبوس‌های استان در مرزهای چذابه و شلمچه برای جابه‌جایی مسافران اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل، تمرکز بر سوق‌دادن شرکت‌های ناوگان اتوبوس‌رانی به سمت اهواز در دستور کار قرار دارد.

وی به وضعیت فروش بلیط اتوبوس در اهواز اشاره کرد و گفت: بلیط برای مسافران در اهواز به‌صورت حضوری در پایانه‌های برون مسافرتی فروخته می‌شود. همکاران ما در پایانه‌های مسافری نام مسافران را ثبت کرده و برای آن‌ها اتوبوس تهیه می‌کنند.

 غزیعلی همچنین به انتظار از بخش راه‌آهن اشاره کرد و افزود: ما امیدوار بودیم که بخش راه‌آهن تا پایان ماه صفر، جابه‌جایی مسافران را متوقف نکند. در حال حاضر، بسیاری از مسافران در مرزهای خوزستان، از جمله پاکستانی‌ها و افغانی‌ها، هستند که بخشی از ظرفیت ناوگان‌ها به آن‌ها اختصاص‌یافته است.

 وی با تأکید بر عدم وجود تسهیلات لازم در خوزستان، تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های میلیاردی اتوبوس‌ها، کارکردن برای یک راننده در خوزستان و تأمین هزینه‌های اتوبوس مقرون‌به‌صرفه نیست. ما باید واحد سرمایه‌گذاری را برای تشویق در این زمینه فعال کنیم.

 معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری همچنین به عواملی که باعث ضعف در ناوگان حمل‌ونقل شده‌اند، اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها و مسائل اقتصادی، با توجه به بالابودن هزینه‌ها، ما را وادار کرده‌اند که بخش حمل‌ونقل را با درآمدهای پایین نگه داریم که این امر ممکن نیست.

 غزیعلی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، به دلیل هزینه‌ها، بخش ناوگان هوایی از دست دولت خارج شده و خصوصی‌سازی شده است و بخش‌های خصوصی نرخ‌ها را تعیین می‌کنند.

 وی در پایان تأکید کرد: با توجه به درآمد کم مردم و توانایی آنها، ما رانندگان اتوبوس‌ها را مجبور کرده‌ایم که قیمت بلیط‌ها را افزایش ندهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از