حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
گزارش رهیاب:

دفاع‌مقدس در برابر جنگ ترکیبی دشمن ادامه دارد

دفاع‌مقدس در برابر جنگ ترکیبی دشمن ادامه دارد

پس از پایان جنگ تحمیلی، عرصه‌های مهمی از جنس فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی گشوده شد که نیازمند مجاهدت همه‌جانبه بود.جدیدترین نسل تهاجم دشمن از جنس «جنگ ترکیبی» است که در واقع کشاندن جنگ به همه عرصه‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها است.

به گزارش رهیاب، هجوم وحشیانه و گسترده رژیم بعث عراق در آخرین روز شهریور۱۳۵۹،حادثه ای بزرگ را در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساند که سرانجام به خلق حماسه ای جاودان و حیرت انگیز در تاریخ سرزمین ایران انجامید.


این جنگ از دیدگاه عرفانی و معنوی حضرت امام، برای ملتی که به تازگی از استبداد رژیم شاهنشاهی رهایی یافته بود، یک “امتحان الهی” قلمداد شد.


“جنگ هم یک مساله‌ای بود که انسان خیال می‌کرد بسیار مهم است، لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود. آن انسجامی‌که در اثر جنگ بین همه قشرهای مردم پیدا شد و آن معنای روحانی و معنوی که در خود سربازان ارتش و ژاندارمری و سپا پاسداران به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونی که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مساله ای که در ایران است با همه مسائل جداست.” (صحیفه نور، ج۱۶ص۱۹)


همچنین امام جنگ را برای ملت مقاوم و مبارز ایران ، عامل آگاهی، حرکت و خروج از فترت و سستی می‌دانست:”وقتی یک جنگی شروع شود، ملت ما بیدار می‌شود، بیشتر متحرک می‌شود.” (صحیفه نور،ج۱۳،ص۱۵۷)

علل تجاوز دشمن از دیدگاه حضرت امام

رژیم بعث عراق که خود آغازگر تجاوز به میهن اسلامی ایران بود در همان روزهای شروع جنگ برای فریب افکار عمومی جهان و ملتهای مسلمان و اعراب منطقه، علل ذیل را برای این تهاجم برشمرد:
- الزام ایران به شناسایی حاکمیت عراق بر اروند رود.
ـ بازگرداندن سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به اعراب.
ـ قطع دخالت ایران در امور داخلی عراق.
ـ مجبور کردن ایران به پذیرش خودمختاری برخی از استانهای مرزی همچون خوزستان و کردستان.

هر چند مجامع و محافل بین المللی در روزهای آغاز جنگ به گمان پیروزی نظامی عراق، درباره دلایل واقعی عراق سکوت اختیار کردند، اما هنگامی که عراق را در نابودی انقلاب اسلامی ناکام دیدند اعتراف کردند که رژیم عراق به قصد سرنگونی نظام اسلامی ایران و شکست انقلاب اسلامی و پیشگیری از نفوذ ان به جهان اسلام و خاورمیانه به ایران حمله کرده است.


عرصه جنگ تحمیلی میدان بارز صف‌آرایی حق و باطل و دفاع مقدس در برابر زیاده‌خواهی شیاطین عالم بود.هنگامی‌که دفاع مقدس پایان یافت برخی معاصران امام (ره) همچون برخی اصحاب پیامبر تصور کردند جهاد نیز پایان یافته از تعطیلی بسیج سخن به میان آوردند، اما حضرت امام (ره) با ضمیر روشن خویش، نصیحت کرد که «بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران‏ از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند؛ لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.» امام در مقابل وسوسه‌هایی که مطرح می‌شد، با قاطعیت تصریح کرد: «بسیج باید مثل گذشته و باقدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.» و خطاب به بسیجیان فرمود: «شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب‌اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست.» به‌این‌ترتیب جهاد پس از دفاع مقدس نه‌تن‌ها پایان نیافت، بلکه درساحاتی به‌مراتب گسترده‌ترازعرصه دفاعی و امنیتی توسعه یافت.


دفتر تاریخ در اوراق فراوان خود رویدادهای بسیاری را ثبت کرده است. برخی از آنها تلخ و برخی شیرین‌اند. پاره ای از حوادث تاریخی غیرماندگار و پاره‌ای ماندگارند.


شماری عبرت آموزند و شماری غیرقابل اعتنا. در زاویه و نگاهی دیگر نظاره گران دفتر تاریخ نیز متفاوت اند؛ بعضی اهل بصیرت و اعتبارند و بعضی دیگر بی تفاوت و رهگذر. دیدگانی را دیده ایم که با تیزبینی و ژرف نگری از دفتر تاریخ بهره می گیرند و خود را مخاطب فرمان الهی فاعتبروا یا اولی الابصار می دانند. اینان کلام مولای متقاین علی (ع) را به گوش جان شنیده اند که چقدر عبرت ها فراوانند اما عبرت گیرندگان ناچیز.

 

 حماسه هشت سال دفاع مقدس به زعم این کمترین، بزرگترین حادثه حماسی در تاریخ امت اسلام پس از عاشورای حسینی است. و می‌توان گفت که نه پس از بعثت نبوی، حادثه ای به بزرگی انقلاب اقدس اسلامی داشته‌ایم و نه در پی حماسه حسینی عشقستانی چنان هشت سال دفاع مقدس.

 

این سرمایه بزرگ که به بهایی گران و خطیر در اختیار ماست بسان گوهری است که اگر ناشناخته بماند از برکات و داده‌هایش در محرومیت و حرمانی کلان خواهیم ماند و چنانچه به درستی آن را بشناسیم و آموزه‌هایش را بیابیم تا ابد جاودانه و سربلند و به افتخاری بی پایان مفتخر خواهیم بود.

 

آنچه در ایام شورانگیز دفاع هشت ساله مقدس خلق شد کمی و کیفی از هر شبیه و نظیری بی بهره است و گوهر یکدانه‌ای است که جز با گذشت زمان و با عزمی همگانی به خوبی کشف نمی‌شود و نسلی که شاهد آن و در متن آفرینشش بوده‌اند موظف و مکلفند آن را چون جان شیرین محافظت کنند و به آیندگانش بسپارند گرچه در هر حال حماسه شورانگیز دفاع مقدس پری رویی است که تاب مستوری ندارد و در پس پرده استتار و غبار اندراس نخواهد ماند.


پس از پایان جنگ تحمیلی، عرصه‌های مهمی از جنس فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی گشوده شد که نیازمند مجاهدت همه‌جانبه بود. در سال‌های اخیر جدیدترین نسل تهاجم دشمن از جنس «جنگ ترکیبی» است که درواقع کشاندن جنگ به همه عرصه‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها است. حریف در میدان‌های مختلف به انقلاب‌اسلامی هجوم آورده که جهاد مواجهه با این تهاجم نیز باید از سنخ ترکیبی باشد. اکنون مجموعه‌ای از جهاد تبیین (به دست اهل رسانه و فرهنگ)، جهاد علمی (به دست نخبگان و فناوران)، مقاومت اقتصادی (به دست مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی)، عمق‌بخشی برون‌مرزی به مقاومت و ارتقای بازدارندگی دفاعی و امنیتی، چارچوب کلی جهاد ترکیبی در برابر تهاجم همه‌جانبه نظام سلطه را مشخص می‌کند. بهره‌گیری از الگوهای موفق و کارآمد دوره «دفاع مقدس» و به‌ویژه به میدان آمدن عموم مردم و جوانان می‌تواند هم این الگوی جهاد ترکیبی را به نتیجه دلخواه برساند و هم ملت و نظام را از رهاورد‌های آن بهره‌مند سازد.

 پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از