حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان مطرح کرد:

۲۵ هزار شیء تاریخی خوزستان در صف ساماندهی

۲۵ هزار شیء تاریخی خوزستان در صف ساماندهی

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: با برون‌سپاری و نظارت فنی تخصصی کارشناسان باستان‌شناس، مرمت گران متخصص و امنای اموال فرهنگی تاریخی استان، در سال جاری بیش از ۲۵ هزار قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی خواهد شد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان؛ محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: با برون‌سپاری و نظارت فنی تخصصی کارشناسان باستان‌شناس، مرمت گران متخصص و امنای اموال فرهنگی تاریخی استان، در سال جاری بیش از ۲۵ هزار قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ۴۰۰ شیء تاریخی ارزشمند، ۱۰ تدفین تابوتی و خمره‌ای حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی سطح استان مرمت خواهند شد، افزود: این اقدام با برنامه‌ریزی منسجم هدفمند و با نیازسنجی و اولویت‌بندی انجام پذیرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان در سال‌های اخیر بیان کرد: از سال ۹۰ تاکنون تعداد ۲۷ هزار و ۵۶۱ قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی اطلاعاتی شده و در سامانه جام «سامانه جامع اموال فرهنگی تاریخی کشور» به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد نیمی در سه سال گذشته و مابقی طی سالیان پیش از آن ساماندهی شده بودند.

اسطورزاده ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و تأمین و تخصیص بودجه با جهش صددرصدی ظرف ۶ ماه آینده بیش از ۲۵ هزار قطعه از اموال تاریخی خوزستان از شهرهای اهواز، هفت‌تپه، شوش، بهبهان، و مسجدسلیمان ساماندهی اطلاعاتی و فیزیکی خواهند شد و تمامی مراحل توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و نظارت عالی اداره کل موزه‌های کشور اجرا می‌شوند.

 وی در پایان از انعقاد دو قرارداد مبنی بر بهینه‌سازی و تجهیز دو مخزن اموال فرهنگی تاریخی استان در سال جاری خبر داد و افزود: این دو مخزن در شهرهای اهواز و بهبهان بوده که استانداردسازی آنها انجام می‌شود.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از