حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

۵۰ درصد افزایش بودجه راه‌آهن در دولت سیزدهم

۵۰ درصد افزایش بودجه راه‌آهن در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تخصیص اعتبار به راه‌آهن در سه‌ماهه سال ۱۴۰۳ حدود ۱۷۳ درصد بوده است. با وجود عمق عقب‌ماندگی‌ها و انباشت تعمیرات و عدم نوسازی، جذب تخصیص ۱۰۰ درصد در سال‌های گذشته رخ داد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سید میعاد صالحی در مراسم بهره‌برداری از مرحله پایانی خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک در اهواز اظهار کرد: تخصیص اعتبار به راه‌آهن در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ درصد و در سه‌ماهه سال ۱۴۰۳ حدود ۱۷۳ درصد بوده است. با وجود عمق عقب‌ماندگی‌ها و انباشت تعمیرات و عدم نوسازی، جذب تخصیص ۱۰۰ درصد در سال‌های گذشته رخ داد.

 وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده در حوزه راه‌آهن در دولت سیزدهم، از روند کاهشی حوزه ریلی جلوگیری به عمل آمده است و همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها در این حوزه در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها بوده است، افزود: در زمان تحویل راه‌آهن از دولت قبل، با انباشت بدهی و عدم تعویض لوکوموتیو مواجه بودیم. در این شرایط که تورم و نرخ دلار رو به افزایش بوده، راه‌آهن با وجود کاهش بودجه، زیرساخت‌ها را توسعه داده و هزینه‌های آن ۱۰ برابر شده است.

 مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمان تحویل دولت، فقط در حوزه لوکوموتیو ۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی وجود داشت و از ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری با زیر ۱۰ سال عمر، ۴۸ دستگاه توقف دائمی داشتند و فقط ۸۲ لوکوموتیو حرکت می‌کردند. همچنین انباشت تعمیرات و نبود بهسازی و نوسازی در خط، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه برجای گذاشته است که این میزان حجم تعمیرات و بدهی‌ها و نبود نقدینگی کار را بسیار سخت کرده بود.

 صالحی بیان کرد: در دولت سیزدهم میزان تولید واگن باری بیش از ۱۰۵ درصد رشد و در نوسازی لوکوموتیوهای باری، از ۶۳ لوکوموتیو در ۳۳ماهه به ۹۳ لوکوموتیو افزایش یافت و ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در سطح کشور ساخته شد. در سال ۱۴۰۱ با جابه‌جایی بیش از ۲۹ میلیون نفر و در سال ۱۴۰۲، با جابه‌جایی بیش از ۳۱ میلیون مسافر حدنصاب جابه‌جایی مسافر شکسته شد. در بخش سوانح ریلی در سال ۱۴۰۲، نسبت به ۱۲ سال گذشته شاهد کمترین سوانح بودیم.

 وی افزود: در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن جابه‌جایی کالا انجام شد که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش‌یافته است و یکی از اقدامات بسیار مهم راه‌آهن، پایاپای «تهاتر» نفت برای نوسازی ناوگان و خطوط ریلی بود که امیدواریم شاهد انقلابی در حوزه ریلی و در ادامه مسیر شاهد نوسازی ناوگان ریلی باشیم.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از