حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
صادرات بذر از خوزستان؛

ارزآوری ۲۸۰ هزار دلاری

ارزآوری ۲۸۰ هزار دلاری

مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان از صادرات حدود ۴۰۰ تن بذر در سال گذشته و ارزآوری ۲۸۰ هزاردلاری این شرکت خبر داد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان؛ محمد قاسمی‌نژاد اظهار کرد: این شرکت برای ورود به بازارهای جهانی و حفظ و ارتقای استانداردهای تولید بذر ذرت موفق به کسب گواهی OECD (صادرات به اتحادیه اروپا) از مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر شد و در همین راستا خوشبختانه سالیانه بخشی از بذر تولیدی خود را به خارج از کشور صادر می‌کند.

 وی با اشاره به صادرات ۴۰۰ تن بذر هیبریدی به کشورهای اوراسیا و عربی در سال گذشته، افزود: هر کیلوگرم بذر هفت دلار و درمجموع حدود ۲۸۰ هزار دلار ارزش صادرات بذر صادراتی سال گذشته بود.

 مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان، صادرات را کلید ارزآوری دانست و گفت: کشاورزان ما محصولاتی در سطح اروپا تولید می‌کنند؛ ولی متأسفانه بنا به دلایل مختلف، خریداری وجود ندارد و آسیب آن متوجه کشاورزان می‌شود.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه نوسان قیمت محصولات خیلی زیاد است، بیان کرد: صادرات می‌تواند تولید استان و کشور را ساماندهی کند؛ ازاین‌رو شرکت توسعه کشت ذرت این آمادگی را دارد تا تعدادی تجار و سرمایه‌گذار را در این شرکت مستقر و محصولات را به طور مستقیم از کشاورزان خریداری و صادر کنند.

 وی با بیان اینکه این اقدام دست دلالان را قطع و سود بیشتری نصیب کشاورزان می‌کند، عنوان کرد: کامیون‌ها در گذشته برای قرنطینه صادراتی به آستارا می‌رفتند؛ ولی از سه سال قبل این کار در شرکت توسعه کشت ذرت انجام می‌شود.

 مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان ادامه داد: سابقه سال‌ها نوآوری شرکت باعث دریافت امتیاز تولید و فروش بذر هیبرید ذرت رقم KSC ۷۰۳، از مؤسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال کشور شد.

 قاسمی‌نژاد اظهار داشت: شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان در راستای تکمیل سبد محصولات و نهاده‌های خود در حال حاضر تعدادی رقم از ارقام کم‌نظیر با منشأ خارجی و متناسب با تاریخ کاشت و اقلیم کشور را در دست تولید دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت با تأسیس کارخانه‌های پیشرفته فراوری بذر گام مهمی در بهبود کیفی بذر تولید داخلی برداشته است، گفت: کیفیت بذر در این راستا در آزمایشگاه‌های تخصصی شرکت کنترل می‌شود و به‌منظور تولید بهینه، فراوری، آماده‌سازی و بسته‌بندی بذر از جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا، سموم جدید و فنّاوری در این جهت استفاده می‌کند.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان بذر را محصول نهایی برنامه‌های اصلاح گیاهان و نخستین خاکریز تولید محصولات کشاورزی دانست و افزود: موفقیت یک برنامه زمانی مشخص می‌شود که این محصول نهایی یعنی بذر به دست کشاورزان برسد و مورد استفاده قرار گیرد.

 قاسمی‌نژاد با بیان اینکه بذر مهم‌ترین نهاده تولید محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: اهمیت بذر در گیاه ذرت باتوجه‌به وضعیت خاص دگرگشنی و هیبرید بودن آن دوچندان است.

 وی بیان کرد: این شرکت با چهار دهه فعالیت و سرمایه اعتماد کشاورزان استان و کشور، ضمن توجه به دانش روز دنیا و تجربه کارشناسان باسابقه در تولید ذرت با استفاده از تجهیزات جدید فراوری بذر ذرت، سعی در توسعه تولید این محصول راهبردی کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از