حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403

تأمین آهن اسفنجی فولاد توسط کارخانه زمزم‌‌سه

تأمین آهن اسفنجی فولاد توسط کارخانه زمزم‌‌سه

مدیر پروژه‌های ناحیه احیای فولاد خوزستان گفت: راه‌اندازی کارخانه زمزم‌سه، زنجیره تولید را تکمیل و شرکت فولاد خوزستان را از خرید آهن اسفنجی بی نیاز کرد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی «رهیاب»؛ سینا ربیع گفت: ساخت کارخانه تولید مگامدول آهن اسفنجی از سال ۱۳۹۸ در قراردادی میان شرکت فولاد خوزستان و مجموعه ام ام تی‌ ای به مبلغ ۱۳۵ میلیون یورو آغاز شد و از ابتدای کار مشکلات و موانعی از قبیل تحریم‌ها، بیماری کرونا و موانع مختلفی، سد راه تکمیل این کارخانه بودند، اما با این وجود به همت نیرو‌های داخلی بدون استفاده از نیروی خارجی در ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ این کارخانه به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این کارخانه در حال حاضر یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن است، افزود: با به بهره‌برداری رسیدن کارخانه زمزم‌سه، شرکت فولاد خوزستان از خرید آهن اسفنجی به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در سال بی‌نیاز خواهد شد.

مدیر پروژه‌های ناحیه احیای فولاد خوزستان گفت: برای بالانس کردن زنجیره تأمین، نیاز به خرید این میزان آهن اسفنجی بود که با راه‌اندازی این کارخانه علاوه بر تکمیل این زنجیره تولید، برای حدود ۲۰۰ نیز به صورت مستقیم ایجاد شده و ۴۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در آینده‌ای نزدیک مشغول به کار می‌شوند.

ربیع اضافه کرد: میزان تفاوت نرخ آهن اسفنجی با نرخ تولید داخل هر تن ۶ میلیون تومان است و با توجه به میزان تولید در کارخانه زمزم‌سه، از خروج سرمایه با ارزشی از استان جلوگیری شده است.

وی درخصوص رعایت موارد زیست‌محیطی کارخانه زمزم‌سه اظهار کرد: در این خصوص باید بگوییم که همه ضوابط و مجوز‌های زیست محیطی برای راه‌اندازی این کارخانه از ابتدای ساخت آن، رعایت شده است.

شرکت فولاد خوزستان در میان سه صادرکننده اصلی فولاد کشور قرار دارد که در تلاش است با تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، سهم خود را در صنعت فولاد بیش از پیش کند. برای این منظور، شاید نیاز است تا طرح‌های توسعه‌ای در بخش تأمین مواد اولیه، تولید و تأمین انرژی صورت بگیرد.

یکی از طرح‌هایی که می‌تواند در افزایش تولید نقش مهمی ایفا کند، بهره‌برداری از طرح زمزم‌سه به صورت رسمی است. این طرح با هدف تأمین آهن اسفنجی مورد نیاز فولاد خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از