حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403

شناسایی و کاهش حوادث ناشی از کار

شناسایی و کاهش حوادث ناشی از کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در حال حاضر شمار بازرسان کار در استان ۶۳ نفر است و درصدد هستیم با همین ظرفیت بهترین صیانت از نیروی کار را در کارگاه‌های استان داشته باشیم.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی  کار و رفاه اجتماعی مجتبی ظفری پور اظهار کرد: شناسایی کارگاه‌های پرخطر توسط بازرسان کار انجام می‌شود و از ابتدای سال جاری تاکنون حوادث ناشی از کار در استان ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با استفاده از ظرفیت بازرسان کار تعداد ۵۳۹۸ مورد بازرسی از کارگاه‌های پرخطر انجام داده است، افزود: آموزش ایمنی کار به منظور ارتقای فرهنگ ایمنی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌های ایمن‌سازی محیط کار، ارتقای بهره‌وری و صیانت از منابع انسانی و مادی کشور همواره سرلوحه ماموریت‌های اصلی معاونت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان قرار داشته است.

 مجتبی ظفری پور ادامه داد: در حال حاضر بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی، از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون تعداد ۲۶ هزار و ۲۰۴ مورد بازرسی توسط بازرسان کار از کارگاه‌های سطح استان به منظور نظارت بر حفظ و صیانت از نیروی کار انجام و حدود ۲۱ هزار و ۵۸۳ ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها ارائه شده است.

ظفری پور افزود: برابر آمار‌ها حدود ۱۷۶۶ کمیته حفاظت فنی در سطح استان و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار تشکیل شده که با این اقدام، ضمن خودارزیابی در کارگاه، از نیروی کار و سرمایه‌های مجموعه صیانت می‌شود.

مجتبی ظفری پور عنوان کرد: در حال حاضر شمار بازرسان کار در استان ۶۳ نفر است و درصدد هستیم با همین ظرفیت بهترین صیانت از نیروی کار را در کارگاه‌های استان داشته باشیم.

وی گفت: همکاری نهاد‌های نظارتی مسئول و همچنین مشارکت کارفرمایان به منظور ارتقای ایمنی نیروی کار در استان و افزایش بازرسی‌های ایمنی از واحد‌های تولیدی و صنعتی منجر به کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

ظفری پور افزود: انجام بازرسی از کارگاه‌های پرخطر، افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اعمال ماده ۱۰۵ در کارگاه‌های حادثه‌آفرین و پرخطر و خودارزیابی ایمنی در واحد‌های اقتصادی از جمله برنامه‌های اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به شمار می‌رود که در همین راستا با اعمال ماده ۱۰۵ قانون کار با تعداد ۳۵۰ کارگاه متخلف برخورد قانونی انجام شده است.

وی گفت: طبق اصل ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرما بوده و وی موظف است به کارگران خود ابزار و تجهیزات کاری لازم را به منظور حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار ارائه کند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از