حالت تاریک
چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403
معاون غذا و داروی دانشگاه جندی‌شاپور مطرح کرد:

شیر خشک در انتظار تخصیص نرخ ارز

شیر خشک در انتظار تخصیص نرخ ارز

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: پرداخت‌نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیرخشک توسط سازمان هدفمندسازی یارانه باعث کمبود شیرخشک در استان شده است.

مسعود مهدوی‌نیا در گفتگو با شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون کمبود شیرخشک اظهار کرد: در یک برهه زمانی مشکل تولید شیرخشک با تغیر نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ به ۲۸ هزار و ۶۰۰ رسید.

 وی افزود: تغییر ارز از آذرماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد بعد از آن مقرر شد با افزایش قیمت شیرخشک که به دنبال تغییر نرخ ارز صورت گرفت مراجعین هنگام خرید شیرخشک با همان نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ خریداری کنند و افزایش قیمت و تفاوت نرخ ارز توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت صورت می‌گیرد.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: پرداخت‌نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیرخشک توسط سازمان هدفمندسازی یارانه باعث کمبود شیرخشک در استان شده است.

 مهدوی‌نیا بیان کرد: به‌عبارت‌دیگر نیاز استان به لحاظ تعداد قوطی شیرخشک در ماه وارد شرکت‌های تولیدی در استان می‌شود. اما داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت یارانه طرح دارویار به داروخانه‌ها سبب شد توان خرید و نقدینگی آنها را نسبت به تهیه شیرخشک پایین بیاورد.

 وی عنوان کرد: داروخانه‌ها باید در بازده زمانی مشخص بین ۱۵ تا ۳۰ روز وجه فاکتور را به کارخانه‌های تولید شیرخشک پرداخت کنند اما داروخانه به دلیل عدم بازگشت پولشان توان پرداخت را در این بازده زمانی ندارند اگر سازمان هدفمندسازی یارانه مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها را پرداخت کند توان خرید داروخانه‌ها هم بالا می‌رود و کمبود شیرخشک در استان جبران می‌شود. این مشکل در نشست شورای تأمین مطرح و قرار شد از طرف استانداری موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: طی جلسه‌ای که فردا با حضور دادستان و شرکت‌های تأمین‌کننده برگزار می‌شود تصمیماتی جهت رفع این مشکل اتخاذ خواهد شد.

 مهدوی‌نیا در خصوص کمبود شیرخشک نان عنوان کرد: پودر شیر خشکی که وارد کشور می‌شود در کارخانه‌ها یکی است و فقط مکمل‌های به آن‌ها اضافه می‌شود. شیر نان به لحاظ مصرف زیاد رتبه یک را دارد که این مصرف در استان‌ها متفاوت است. این کمبود بستگی به میزان مصرف‌کننده‌ها در استان را دارد و تفاوت چندانی در شیرخشک‌ها موجود ندارند خانواده‌های صاحب نوزاد می‌توانند در صورت کمبود شیرخشک نان از دیگر شیرخشک‌ها استفاده کنند.

 وی بیان کرد: ما در تأمین تعداد قوطی‌های شیرخشک مشکلی نداریم؛ اما به لحاظ تنوع به دلیل کمبود طولانی‌مدت شیرخشک با تأخیر مواجه هستیم .

 معاون غذا و داروی گفت: این جریان از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ شروع شد. اول شرکت‌ها به دلیل تأمین ارز نمی‌توانستند تولیدات انجام دهند بعد از تغییر ارز مشکل در تأمین مواد اولیه آن را داشتیم. در این شکاف اختلافی باعث شد ذخیره کارخانه‌ها و داروخانه‌ها تمام شود. در حال حاضر کارخانه‌ها هیچ‌گونه ذخیره‌ای ندارند و تمام تولیدات مستقیم به داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

 وی بیان کرد: اگر سازمان هدفمندسازی یارانه مطالبات داروخانه‌ها را به‌موقع پرداخت کند این هزینه سریع‌تر به چرخه تولید برمی‌گردد و میزان تولیدات افزایش پیدا می‌کند و داروخانه می‌تواند توزیع را بهتر تأمین کند.

مهدوی‌نیا در خصوص کمبود دارو آی وی آی جی در خوزستان بیان کرد: این یک داروی وارداتی است نه‌تنها استان خوزستان بلکه کل کشور با کمبود آن مواجه شده است البته این دارو زمانی که وارد کشور شد استان خوزستان بیشتر از سهم خودش دریافت کرد. ولی باتوجه‌به محدودیت‌های ارزی که وجود دارد سازمان غذا و دارو باید با شرکت‌های تأمین‌کننده مذاکره کنند تا واردات داروهای کمیاب را انجام دهند.

 وی گفت: کسانی که به این دارو نیاز دارند باید با مدیریت دارو یا با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از