حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
آزادسازی ۲۰ هکتار از اراضی ملی فتح‌المبین
رئیس دادگستری شوش مطرح کرد:

آزادسازی ۲۰ هکتار از اراضی ملی فتح‌المبین

رئیس دادگستری شوش گفت: طبق قانون عشایر فقط حق مرتع‌داری داشته و اجازه کشت‌وزرع ندارند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ راشد پیری روز شنبه در نشست صیانت از اراضی ملی شوش در سالن نشست‌های فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: عده‌ای از عشایر کوچ رو در اقدامی غیرقانونی، بخشی از اراضی ملی در بخش فتح‌المبین شوش را تصرف کردند که در این راستا پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده و موضوع با جدیت از سوی دستگاه قضایی شهرستان در حال پیگیری است.

 وی افزود: نه‌تنها هیچ‌گونه واگذاری اراضی ملی به عشایر کوچ رو صورت نگرفته؛ بلکه هیچ مجوزی برای کشت نیز به آن‌ها داده نشده به همین دلیل پیگیری قضایی در این زمینه در حال انجام است.

رئیس دادگستری شوش ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجاوز به اراضی ملی گفت: طبق قانون عشایر فقط حق مرتع‌داری داشته و اجازه کشت‌وزرع ندارند؛ لذا ماشین‌آلات کشاورزی که در حال تسطیح زمین در اراضی ملی بخش فتح‌المبین بودند توقیف شده و پرونده تخلف برای آنها صادر شده است.

 عشایر کوچ رو مجوزی برای کشت در اراضی ملی ندارند

 در ادامه محسن حویزه در این نشست اظهار کرد: عشایر کوچ رو تنها حق مرتع‌داری در بازه زمانی کوچ برای چرای دام خود دارند و این حق مرتع‌داری به معنای مجوز برای کشت در اراضی ملی بخش فتح‌المبین نیست.

 وی با بیان اینکه دستور لازم برای پیگیری موضوع داده شده است، افزود: تعدادی از عشایر کوچ رو که از سایر استان‌ها به منطقه فتح‌المبین شوش کوچ می‌کنند در اقدامی خلاف قانون در اراضی ملی کشت کرده و بخشی از اراضی مذکور را باهدف کشاورزی تسطیح کرده‌اند که تخلف بوده و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

 فرماندار شوش با اشاره به میزبانی بخش فتح‌المبین شوش از هزاران نفر از عشار کوچ رو از سراسر کشور در فصل ییلاق، گفت: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی بخش فتح‌المبین برای مرتع‌داری در اختیار عشایر کوچ رو قرار گرفته است که این عشایر طبق برنامه کوچ، تنها حق مرتع‌داری داشته و اجازه ندارند در اراضی ملی اقدام به کشت کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از