حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس سازمان بسیج زنان کشور تاکید کرد:

مسئله زن و خانواده آماج هجمه‌های نرم دشمن

مسئله زن و خانواده آماج هجمه‌های نرم دشمن

رئیس سازمان بسیج زنان کشور گفت: دشمنان هجمه‌های زیادی به این مهم داشتند و مسئله زن و خانواده را کانون اصلی هجمه‌های نرم خود قرار داده‌اند.

 مینا بیابانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون جایگاه زن در جامعه ایرانی‌اسلامی اظهار کرد: مسئله زن، خانواده، ازدواج و مادری ذخایر فرهنگی برجسته‌ای برای عرضه به جهانیان دارد، زن در تربیت خود و خانواده به‌عنوان زن و مادر نقش مهمی دارد و دارای جایگاه مبنایی در فرهنگ ایرانی‌اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال در حوزه هویت اسلامی زن فعالیت کرده‌ایم؛ ولی هنوز در حوزه جمعیت و سایر موضوعات نتوانستیم مباحث جدی را تولید کنیم، افزود: با توجه به اهمیت مسئله زن و خانواده در جامعه اسلامی و اینکه متولیان متعددی در حوزه زن و خانواده وجود دارند، با موازی‌کاری و عدم همگرایی بین متولیان مواجه هستیم و این باعث می‌شود ما به راهبرد اساسی و اصلی در این حوزه دست پیدا نکنیم.

نبود مرکز عالی فرا قوه‌ای زنان روی زمین مانده است

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ در دیداری که با زنان نخبه داشتند تشکیل مرکز عالی فرا قوه‌ای زنان برای رسیدن به راهبردی همه‌جانبه که قابلیت اجرا در رابطه با مسئله زن و خانواده داشته باشند را ضروری دانستند و معتقد بودند کارها در حوزه اندیشه و هم در حوزه اقدام و عمل باید به زنان واگذار شود، ولی متاسفانه تاکنون چنین چیزی محقق نشده است و این نقص بزرگی است که در حوزه زن و خانواده وجود دارد.

بیابانی با بیان اینکه مرکز فراقوه‌ای باید فارغ از نفوذ سایر قوا باشد؛ چون موضوع خانواده موضوع مهم و فراقوه‌ای است، ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم بخش‌های سیاست‌گذار و تدوینگر قانون در حوزه زنان را در کنار هم قرار دهیم ولی اکنون به‌واسطه نیروهای انقلابی هم‌افزایی خوبی آغاز شده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان تأکید کرد: تربیت نسل و اشتغال بانوان و جوانی جمعیت بخش‌های مهمی هستند؛ ولی در سطح کلان مردان برای این حوزه‌ها سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری می‌کنند و خلأ تدوینگری زنان احساس می‌شود و این موضوع با حکمرانی زن و خانواده قابل‌رصد و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه مسئله زن و خانواده در رشد و تعالی هر تمدنی اهمیتی بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: دشمنان هجمه‌های زیادی به این مهم داشتند و مسئله زن و خانواده را کانون اصلی هجمه‌های نرم خود قرار داده‌اند.

چالش‌های قانون جوانی جمعیت

بیابانی پیرامون چالش‌های طرح جوانی جمعیت عنوان کرد: تصویب قانون جوانی جمعیت گام بلندی بود که جامعه به آن نیاز داشت؛ اما این قانون جامع است و نیاز دارد که همه ملزومات اجرایی‌شدن آن محیا شود تا در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی محقق شود.

وی افزود: مرور قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با وجود تمامی محاسنی که در خود دارد؛ اما به نظر می‌رسد تسهیلاتی چون استخدام، تسهیلات ویژه مسکن، مرخصی‌های طولانی‌مدت به والدین، بیمه ۱۰۰درصدی زنان خانه‌دار، فروش بدون نوبت و قرعه‌کشی خودرو به خانواده‌های مشمول و ده‌ها بند و تبصره حمایتی بدون پشتوانه و توان اجرایی و بودجه‌ای کشور مصوب شده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: در موضوع زنان شاغل در بخش‌های خصوصی، ما اشکالاتی زیادی را داریم. تمام مشوقات برای بانوان دیده شده اما بحث کارفرمایان و مشوقی برای کارفرمایان که آنها متضرر نشوند، دیده نشده و یک خلأ جدی وجود دارد؛ بنابراین طبیعی است که کارفرمایان توجه و تمرکزشان روی استخدام بانوان مجرد باشد و نسبت به فرزندآوری زنانی که شاغل هستند در آن بخش اقتصادی علاقه‌مندی زیادی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برای رهایی از چاله جمعیتی باید با اقدامات حمایتی و فرهنگ‌سازی، مردم به فرزندآوری ترغیب شوند، عنوان کرد: پیشبرد برنامه جوانی جمعیت نیازمند همکاری همه ادارات و ترجمان‌ها است، اما قانون‌گذار نیز می‌بایست مشوق‌های لازم را برای کارفرما در نظر می‌گرفت تا با تمسک به آن مشوقه‌ها بتواند این قانون را در محیط کاری خودش اجرا کند و متضرر نشود.

بند ۲۲ قانون جوانی جمعیت باید مطالبه‌گری شود

بیابانی در پاسخ به این سؤال که بند ۲۲ قانون جوانی جمعیت ایجاد اتاق کودک در ادارات دولتی را لازم و ضروری می‌داند؛ اما هیچ یک از ادارات دولتی و خصوصی توجهی به این موضوع ندارند، بیان کرد: دقیقاً همین‌طور است وقتی قوانینی از طرف قوه مقننه تصویب می‌شود حتماً باید ناظرانی داشته باشد و از اجرای قانون توسط نهادهای اجراکننده، مطمئن شود.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی که متولی امور بانوان در دستگاه‌ها هستند حتماً باید این موضوع را موردتوجه قرار دهند، افزود: باید بدانیم اگر تسهیلاتی مانند وام فرزندآوری، اختصاص زمین رایگان، خدمات بهداشتی رایگان و... را به‌منظور تشویق زوجین به فرزندآوری همچنین کمک به جوانی جمعیت را فراهم کنیم؛ اما آنچه از مسائل مالی و رفاهی فرزند گاهی مهم‌تر است ایجاد شرایطی است که استرس و نگرانی‌های یک مادر را در نگهداری فرزند در طول ساعاتی که وی در محل کار قرار دارد کاهش یا از بین ببرد که البته این مهم هنوز حل نشده است.

بیابانی بیان کرد: بر همین اساس، وجود اتاق کودک یا مادر به همراه مربی باتجربه و متخصص که نحوه نگهداری کودک را فراگرفته باشد در نزدیکی یا در داخل ادارات و دستگاه‌های اجرایی یکی از عامل‌های مهمی است که اگر محقق شود شاید تا میزان زیادی بانوان را به فرزندآوری ترغیب کند.

مسئول بسیج زنان کشور اضافه کرد: زیرساخت‌ها به نحو شایسته باید فراهم شود تا کودکان بتوانند در فضای امن و ایمن و با محتواهای مناسب در معرض تربیت دینی و اسلامی قرار گیرند در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی با تأکید بر فرهنگ و بوم هر منطقه هستیم.

راهبرد بسیج جامعه زنان در انتخابات

بیابانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ما با اشاره به در پیش بودن انتخابات در کشور، گفت: راهبرد بسیج جامعه زنان در رابطه با رویداد سیاسی انتخابات ایجاد شور نشاط انتخاباتی است و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها بهره می‌گیرد.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور تبیین توطئه‌های دشمن در راستای آگاهی‌بخش مردم را امری ضروری دانست و گفت: در چند ماه اخیر شاهد بودیم با موفقیت‌هایی که دولت داشت اتفاقات خوبی در حوزه بین‌الملل ایجاد شد.

وی اضافه کرد: جهاد تبیین یکی از بحث‌های مهم است سعی می‌کنیم با برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی یک نشاط و امید در بین مردم ایجاد شود تا امیدواری در جامعه بیشتر و بستر مشارکت هرچه بیشتر در صحنه انتخابات فراهم شود.

به گفته مسئول بسیج جامعه زنان کشور، انتخابات و حضور مردم در آن برای هر کشوری اهمیت دارد، مردم فهمیم و همیشه در صحنه ایران اسلامی در انتخابات پیش‌رو بابصیرت و آگاهی مثل همیشه پای صندوق‌های رأی می‌آیند و افرادی که مدنظر دارند انتخاب می‌کنند برای ما مهم این است که مردم حضور پرشوری در صحنه انتخابات داشته باشند.

انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از