حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
آب‌وفاضلاب خوزستان خبر داد:

آمادگی شبکه آب‌وفاضلاب خوزستان برای فصل بارندگی

آمادگی شبکه آب‌وفاضلاب خوزستان برای فصل بارندگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح شبکه فاضلاب اهواز گفت: با کار‌های انجام شده، برای عبور از بارش‌های شدید آمادگی داریم.

به گزارش « رهیاب » ؛ محمدرضا کرمی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی سیمای خوزستان در تشریح آخرین وضعیت طرح جامع اصلاح شبکه فاضلاب اهواز گفت: مسائل شبکه فاضلاب اهواز از سال ۱۳۷۲ است و شهرداری بخشی از شبکه را اجرا می‌کند و شرکت آب و فاضلاب خوزستان تحویل می‌دهد و به دلیل مسطح بودن زمین و جنس خاک تا سال ۱۳۹۸ مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است.
 
وی به بارش‌های سنگین و ماندگاری آب در خیابان‌ها به مدت بیش از یک هفته در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و افزود: باتوجه به بروز این مشکلات و گلایه مردم، مقام معظم رهبری ورود کردند و خواستار رفع این چالش شدند.
 
کرمی نژاد ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، حجت الاسلام رئیسی در اولین روز کاری و اولین سفر استانی به استان خوزستان و اهواز آمد و در بازدید از کارگاه فاضلاب اهواز، دستور رفع سریع مشکل شبکه فاضلاب اهواز را صادر کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان میزان پیشرفت شبکه فاضلاب اهواز در بازه زمانی ۳۰ ساله را حدود ۳۰ درصد اعلام و اضافه کرد: اگرچه کار‌هایی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۸ انجام شده بود، ولی نواقصی ازجمله؛ تکمیل نشدن شبکه ها، مشکلات تصفیه خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ داشت، ضمن اینکه نقاط حساس آبگرفتگی نیز رها شده بودند.
 
وی با اشاره به تزریق اعتبار‌های خوب برای تکمیل و اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در ابتدای کار دولت سیزدهم، گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، اجرای شبکه فاضلاب از ۶۱ درصد فراتر رفته است که یکی از دلایل آن همکاری و مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با ۷ گروه پیمانکاری قوی و مجهز است.  
 
کرمی نژاد به اجرای ناموفق طرح با استفاده از میکروتونل در سال‌های قبل اشاره کرد و افزود:، اما در این طرح که در دست اجرا است، با بومی سازی دستگاه‌های میکروتونل این کار با موفقیت پیش رفت و درحال حاضر ۳ دستگاه از این تجهیز فعال هستند و شرق و غرب رودخانه کارون را پوشش می‌دهند و تا به امروز بیش از ۱۶۵ کیلومتر خطوط اصلی شبکه و حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی کار شده است.
 
وی با بیان اینکه اجرای طرح در نقاط سخت و پیچیده و رهاشده از سال‌های قبل با موفقیت انجام شده است، ادامه داد: همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا در کمترین زمان ممکن طرح را به مراحل مطلوبی برسانیم.
 
اجرای طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در ۶ محور
 
کرمی نژاد به اجرای طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در ۶ محور اشاره کرد و گفت: زمانی‌که آغاز به کار کردیم، با نقاطی روبرو بودیم که دچار پس زدگی شدید فاضلاب بودند و مشکلاتی زیادی برای مردم این مناطق ایجاد کرده بود.
 
وی یکی از مشکلات اصلی برای انجام کار‌های علاج بخشی را شناسایی و اصلاح نقاط ریزشی عنوان کرد و افزود: لوله‌ها قدیمی و بتنی بودند و گاز‌های متساعد شده در زیر زمین سبب تخریب لوله‌ها شده بود و به همین دلیل با کمترین بارش و فشار، ریزش می‌کردند و با پس زدگی فاضلاب، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شد.
 
این مقام مسئول به رفع ۱۱۱ کیلومتر از ۱۲۰ کیلومتر نقاط ریزشی در اهواز اشاره کرد و ادامه داد: این کار در حال تمام شدن است، ضمن اینکه دو طرح ضربتی برای نقاط درگیر آبگرفتگی سال ۱۳۹۸ در دستور کار داشتیم و با کمک استانداری و همکاری شهرداری این طرح‌ها اجرا شدند و به پایان رسیدند.
 
کاهش ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بروزرسانی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب را از دیگر کار‌های در اولویت برشمرد و اضافه کرد: درحال ۱۸۶ ایستگاه در نقاط مختلف اهواز وجود دارد که با اتصال به خطوط اصلی، تعدادی از این ایستگاه‌ها حذف می‌شوند و در نهایت به ۶۴ و یا ۶۰ ایستگاه کاهش خواهند یافت.
 
وی جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون را یکی دیگر از برنامه‌های مهم در دستور کار عنوان کرد و گفت: علاوه بر کار‌های انجام شده از سال ۱۴۰۰ تاکنون، همه ایستگاه‌های پمپاژ به پمپ‌های قوی مجهز شدند، بطوریکه بیش از ۴۰۰ دستگاه پمپ نصب هستند و در مدار قرار دارند و هنگام بارش فعال می‌شوند.
 
محمدرضا کرمی نژاد به وجود حدود ۱۰۰ دستگاه پمپ در انبار‌ها برای استفاده در مواقع اضطراری اشاره کرد و افزود: امسال همه تابلوبرق‌ها همانند پارسال بروزرسانی شده اند و تعویض و نوسازی فیوزها، کابل‌ها و کنداکتور‌ها انجام شده است و باتوجه به پیش بینی بارش‌های سنگین، آمادگی داریم.
 
وی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت نیرو‌های بسیج و گروه‌های جهادی در ایستگاه‌های پمپاژ، ادامه داد: پیمانکارانی که در حال اجرای طرح هستند، هنگام بارش‌ها به عنوان پشتیبان همکاری خواهند کرد و براساس تقسیم بندی‌های انجام شده، در ایستگاه‌های اصلی حضور پیدا خواهند کرد.
 
کرمی نژاد به توافق با سازمان آب و برق خوزستان اشاره و اضافه کرد: براساس این توافق، در ایستگاه‌های حساس، گروه‌های کشیک اداره برق هم مستقر می‌شوند تا درصورت قطع برق هنگام بارش‌های طولانی مدت و سنگین نیرو‌های عملیاتی کار پشتیبانی را انجام دهند و اگرچه اتفاقی افتاد، کار‌های لازم برای رفع مشکل اجرا شود.
 
 پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از