حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
اربعین حکایت دلدادگی عاشقان است
روایت «رهیاب» از مواکب اربعین در شلمچه؛

اربعین حکایت دلدادگی عاشقان است

رزمنده دوران دفاع مقدس خدمت به زائران حسینی را مایه برکت دانست و گفت: مردمان شهر مرزی شلمچه در استان خوزستان که دروازه ورود به مسیر مشایه است خانه‌های خود را با تمام امکانات، وقف امام حسین و زائرانش می‌کنند.

مکی یازع در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: مردم خوزستان به‌ویژه خرمشهر و آبادان با روحیه مهمان‌نوازی خود، آماده استقبال از زائران اربعین حسینی می‌شوند.

وی افزود: آبادان و خرمشهر که در دوران دفاع مقدس پیشانی مقاومت ایران بودند، در ایام اربعین نگین درخشان خدمت به زائران حسینی در مواکب مرزی هستند.

مدیر سابق ستاد بازسازی عتبات‌عالیات آبادان گفت: مردمان این دیار چه در شهر و چه در روستاهای اطراف از ماه‌ها قبل از آغاز محرم و صفر خود را آماده پذیرایی از دلدادگان امام حسین علیه‌السلام می‌کنند.

یازع بیان کرد: برخی از ساکنان حتی منازل خود را برای اسکان به‌صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌دهند که این اقدام نشان‌دهنده فرهنگ غنی مهمان‌نوازی بین طوایف این منطقه است.

وی با اشاره به بازدیدی که از شهر سیبه عراق داشت، عنوان کرد: خانواده‌های عراقی از کودکی به فرزندان خود موکب‌داری، گشاده‌دستی و مهربانی بی‌منت در خدمت‌رسانی به زائران اربعین را آموزش می‌دهند.

این سردار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عرصه خدمت‌رسانی باید به کودکان و نسل جوان انتقال یابد، گفت: عاشورا چشمه جوشانی است که همیشه زلال باقی خواهد ماند و باید به‌عنوان یک فرهنگ در فرزندانمان نهادینه شود.

یازع خدمت به زائران حسینی را مایه برکت دانست و افزود: مردمان شهرهای مرزی استان خوزستان که به‌عنوان دروازه ورود به مسیر مشایه هستند باید خانه‌های خود را با تمام امکانات، وقف امام حسین و زائرانش کنند.

وی با بیان اینکه تا ۱۳ سال آینده ایام اربعین با گرمای هوا همراه است، گفت: به‌منظور رفاه حال زائران باید مواکبی که به‌صورت چادر برپا شده‌اند به ساختمان تبدیل شوند.

مدیر سابق ستاد توسعه عتبات‌عالیات آبادان با بیان اینکه امنیت مواکب ساخته شده از چالش‌هایی است که موکب‌داران با آن روبه‌رو هستند، بیان کرد: مواکب برخی شهرستان‌ها همچون امیدیه، بهبهان، شیراز و تهران به دلیل داشتن بودجه فراوان نگهبان دارد؛ اما مواکب آبادان و خرمشهر که با هزینه مردم برپا شده‌اند این امکان را ندارند.

یازع ادامه داد: از شورای تأمین استان و شهرستان انتظار می‌رود در جهت رفع این مشکل گام بردارند و از موکب‌داران حمایت کنند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه بودجه امسال در مقایسه با سال گذشته به یک‌سوم کاهش یافت؛ اما اقدامات قابل‌توجهی در حوزه زیرساخت انجام گرفت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اقدامات صورت‌گرفته در زمینه زیرساخت را برشمرد و عنوان کرد: آسفالت جاده پشت مواکب، روشنایی مواکب و مسیر پیاده‌روی، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی و حل مشکل فاضلاب از جمله این موارد است.

یازع عملکرد دولت سیزدهم در فراهم کردن امکانات مورد نیاز ایام اربعین را بسیار خوب دانست و گفت: امسال سومین اربعین در دولت سیزدهم بود و همه دستگاه‌های اجرایی تمام‌قد پای کار بودند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکردند.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به مرزهای خوزستان ادامه داد: از بین مواکب مستقر در استان‌های مختلف کشور، چهار قلم اساسی آب، گاز، یخ و نان تنها در اختیار مواکب مرزی استان خوزستان قرار گرفت.

این پیشکسوت عرصه جبهه و جنگ گفت: باید تمهیدات اتخاذ شده از سوی مسئولان استان به‌گونه‌ای باشد که در سال‌های آینده به‌جای مواکب، شهر امام حسین علیه‌السلام بنا شود تا زائران در حرکت به سمت کربلا به‌هیچ‌عنوان دغدغه اسکان، تغذیه، خودرو و استراحت را نداشته باشند.

یازع اضافه کرد: حرکت در این مسیر همت و اراده راسخ می‌خواهد و قطعاً سختی‌هایی دارد؛ اما حتی تصور خدمت به زائران امام حسین علیه‌السلام تمام این مشکلات را به شیرینی بدل خواهد کرد.

وی بیان کرد: امکانات بسیار زیادی به دیگر مرزها به‌ویژه مهران اختصاص داده می‌شود؛ اما مرز شلمچه در این زمینه محروم مانده و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر سابق ستاد بازسازی عتبات‌عالیات آبادان با اشاره به کمبودها و محرومیت‌هایی که در مرز شلمچه وجود دارد، عنوان کرد: علی‌رغم این کاستی‌ها هر سال این مرز به‌عنوان بهترین مرز در کشور شناخته می‌شود و دلیل آن وجود پربرکت شهدا در این منطقه است.

یازع ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۵۶ هزار شهیدی که در شلمچه به شهادت رسیدند به بیان خاطراتش از دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در درگیری با دشمن بعثی در سه کیلومتری خرمشهر عده‌ای از هم‌رزمانم به شهادت رسیدند که پیکر شهدا را به آبادان انتقال دادیم.

وی ادامه داد: شهید کاظم سعیدنیا تمام پیکرش سوخته و تنها یک پوتین سالم از او به جا مانده بود، زمان تحویل پیکر شهید به خانواده‌اش، مادرش به‌هیچ‌عنوان قبول نمی‌کرد که این پیکر متعلق به فرزندش است، تا اینکه پس از گذشت ۳۲ سال از آن تاریخ، دوستان تفحص خبر اسارت و شهادت وی درعراق را به بنده دادند و پیکر شهید از کشور عراق به ایران انتقال داده شد.  

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: سال گذشته مادری از مشهد برای زیارت اربعین به مرز شلمچه آمده بود، این مادر در پاسخ به اینکه چرا از مرزهای نزدیک‌تر به مشهد راهی کربلا نشدی و شلمچه را انتخاب کردی گفت فرزندم در این منطقه به شهادت رسیده است.

یازع عنوان کرد: آرزوی همه شهدا این بود که راه کربلا باز شود، امید است که روزی فرا رسد که این راه به آزادی قدس و صلح جهانی منتهی شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از