حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
از عوامل فرونشست زمین در خوزستان؛

افزایش حفر چاه‌های غیرمجاز

افزایش حفر چاه‌های غیرمجاز

مسئول کمیته زیربنایی آب‌وخاک اتاق بازرگانی اهواز گفت: مردم برای تأمین آب موردنیاز در بخش‌های کشاورزی و دیگر کسب‌وکارها اقدام به حفر چاه می‌کنند به طوری که در یک دهه اخیر تعداد چاه‌های آب خوزستان ۹ برابر افزایش‌یافته است.

 به گزارش شبکه اطّلاعرسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی اداره کمیته زیربنایی آب‌وخاک اتاق بازرگانی اهواز؛ سید عطاالله ساکی با بیان اینکه در دیگر استان‌های کشور نیز موضوع فرونشست زمین رخ‌داده است اظهار کرد: بیشترین موارد فرونشست زمین در استان‌های مشهد، اصفهان، شیراز و تهران مشاهده شده و نشست‌ها به شهرها، آثار تاریخی، ملی، زیربنایی و خط‌آهن نیز سرایت کرده و زمینه بروز خسارت‌های زیادی را فراهم آورده است.

 وی افزود: در استان خوزستان نیز به علت کاهش آب رودخانه‌ها، مردم برای تأمین آب موردنیاز در بخش‌های کشاورزی و دیگر کسب‌وکارها اقدام به حفر چاه می‌کنند به طوری که در یک دهه اخیر تعداد چاه‌های آب خوزستان حدود ۹ برابر افزایش‌یافته است.

 مسئول کمیته زیربنایی آب‌وخاک اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: جالب اینجاست که بیشترین چاه‌های حفر شده در شهرهایی اتفاق افتاده که از آب‌های سطحی رودخانه‌ها استفاده می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه فرونشست زمین علاوه بر تخریب‌هایی که ایجاد می‌کند به تأسیسات زیربنایی نیز خسارت وارد می‌کند گفت: این در حالی است که بر اساس سند امنیت غذایی کشور که از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۱۱، ۳۰ میلیارد مترمکعب از سهم آب کشاورزی کاهش یابد که مقدار زیادی است.

 ساکی ادامه داد: کاهش حجم آب کشاورزی بیکاری‌های زیادی به همراه خواهد داشت ولی می‌توان به‌شرط توسعه تکنولوژی و کشت‌های فناورانه میزان مصرف آب کشاورزی را کاهش داد.

 سازمان آب و برق خوزستان سال ۱۴۰۱ تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان را ۲ هزار و ۲۰۰ چاه اعلام کرده بود.

 کارشناسان معتقد هستند که اگر در منطقه‌ای زلزله رخ دهد، می‌توان یک منطقه را بازسازی کرد، اما زمانی که آب‌های زیرسطحی از یک نقطه تخلیه شود، دیگر آسیب وارد شده به این منطقه از جمله نشست زمین جبران‌ناپذیر است.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از