حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
گلایه مندی والدین اهوازی از :

افزایش ۱۲۰درصدی نرخ سرویس مدارس اهواز

افزایش ۱۲۰درصدی نرخ سرویس مدارس اهواز

با توجه به کرایه‌های بسیار بالای اعلام شده از سوی رانندگان سرویس به والدین برای بسیاری از مردم این ابهام وجود دارد که ملاک تعیین قیمت سرویس مدارس چیست و پیمانکاری سرویس مدارس بر چه اساس و ملاکی به افراد واگذار می شود؟

به گزارش رهیاب ،هر سال با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، بحث سرویس مداس و نرخ های متفاوت آنها از نگرانی‌های مهم والدین است. از آنجا که طبق اخبار قبلی چندی پیش خبری مبنی بر افزایش 120 درصدی نرخ سرویس مدارس منتشر شده بود اکنون والدین شاهد قیمت‌هایی بسیار بالا جهت سرویس مدارس دانش آموزان‌شان هستند.

حال تصور کنید خانواده ای دارای دو یا  سه فرزند محصل باشد که سوای شهریه مدرسه و تهیه ملزومات اکنون نیز باید ماهیانه مبالغی بالا را نیز جهت سرویس مدرسه نیز تقبل کند.

شبکه اطلاع رسانی رهیاب در ادامه به بررسی این موضوع می پردازد.

 با توجه به کرایه های بسیار بالای اعلام شده از سوی رانندگان سرویس به والدین برای بسیاری از مردم این ابهام وجود دارد که ملاک تعیین قیمت سرویس مدارس چیست و پیمانکاری سرویس مدارس بر چه اساس و ملاکی به افراد واگذار می شود؟

در خصوص نرخ کرایه های سرویس مدارس می توان به این موضوع اشاره کرد، ماه‌های قبل شورای شهر اهواز به بررسی کرایه سرویس های مدارس پرداخته و قیمت های پیشنهادی را اعلام کرده اند سپس طی لایحه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی آینده بررسی و با رأی اکثریت اعضا تصویب شد.

در همین راستا رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در پیشنهاد خود حداقل نرخ خودروی سواری ۴۵۰ هزار و حداکثر یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، حداقل نرخ ون ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۶۸۵ هزار تومان و حداقل نرخ مینی بوس ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر ۵۵۰ هزار تومان را عنوان کرد ، در نهایت لایحه شهرداری که به تصویب کارگروه ماده ۱۸ رسیده بود، به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه نرخ سرویس های مدارس کمی از این ارقام بالاتر است.

تدوین لایحه بسته تشویقی برای سرویس‌مدارس

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز در این جلسه و درخصوص دستور کار نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰3 گفت: «پس از جلسه علنی شورای شهر، به دعوت کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک جلسه‌ای در این زمینه برگزار و درباره همه مباحث بحث و در نهایت عنوان شد که نرخ‌های پیشنهادشده مطلوب هستند. البته ممکن است مبالغ بیشتر رقم فعلی باشند.

صفی خانی همچنین بیان کرد: «لایحه بسته تشویقی برای این رانندگان درحال تدوین است و باید ردیف بودجه‌ای در این زمینه در نظر گرفته شود.

افزایش 120 درصدی نرخ کرایه‌های  تاکسی

حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز گفت: نرخ‌هایی که اکنون گفته می‌شود بالا هستند باید ببینیم این نرخ‌ها نسبت به چه چیزی بالا هستند. در حال حاضر نرخ بنزین ۱۵۰۰ تومان، یک نرخ ۳ هزار تومانی و یک نرخ آزاد که هنوز پیش‌بینی نشده داریم و باید ببینیم دولت چه نرخ جدیدی را اعلام می‌کند. بنابراین نرخ‌های کنونی که حداکثر تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته‌اند نسبت به نرخ‌های واقعی سال گذشته شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته‌اند.

دغاغله بیان کرد: این نرخ‌ها نسبت به یک خودروی شرکت اینترنتی برای تردد معمولی بررسی شده و باز هم این نرخ‌های پیشنهادی از نرخ یک راننده شرکت اینترنتی که بخواهد ۲۲ روز یک دانش‌آموز را جابه‌جا کند کمتر است نه اینکه منتظر دانش آموز باشد و تعهد در این زمینه داشته باشند؛ در واقعیت این نرخ فعلی قابل قبول نیست و با نرخ یک راننده آزادبر قابل مقایسه نیست بنابراین این نرخ‌های پیشنهادی خوب هستند.

 

سید محمدعلی پورموسوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نرخ‌های سرویس مدارس اهواز کمتر از همه جا بود اما این نرخ‌ها رعایت نمی‌شد. اکنون نرخ‌های سال تحصیلی آینده ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.این نگرانی وجود دارد که نرخ‌های مصوب به پایه تبدیل شود و باز هم مبلغ بیشتری از خانواده‌ها دریافت شود و این بی‌قانونی ادامه یابد و مبنای جدیدی برای آن ایجاد کرده باشیم.

 

افزایش ۳ برابری نرخ سرویس مدارس

از آنجا که برخی والدین شاغل و یاشرایطبردن و آوردن دانش آموزان‌شان برایشان ممکن نیست ناچار به استفاده از سرویس مدارس برای دانش آموزان‌شان هستند،که امسال با شنیدن رقم هایی بسیار بالاتر از سال قبل مواجهه شده که موجبات نگرانی و گلایه انان شده است.

یکی از والدین اهوازی از هزینه بالای سرویس‌های مدارس گلایه می‌کند و می‌گوید: مدرسه اعلام کرده است که هنوز نرخ مصوبه از طرف آموزش و پرورش برای سرویس مدارس اعلام نشده و خود مدارس بر اساس نظر رانندگان و پیمانکاران سرویس مدارس مبلغی را اعلام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ، دو تاسه  برابر شده است که تأمین این هزینه برای خانواده‌هایی که دو تا سه فرزند دارند بسیار سنگین و تقریباً غیر ممکن است.

احمدی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه نرخ مصوب مدارس تاکنون اعلام نشده است والدین مجبور هستند هر گونه نرخی را که پیمانکاران اعلام می‌کنند قبول کنند و یا برای سرویس مدارس به رانندگان تاکسی تلفنی مراجعه کنند که هزینه در نظر گرفته شده تاکسی تلفنی‌ها یا به صورت روزانه باید پرداخت شود که اصلاً مقرون به صرفه نیست و یا اینکه نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند که برای ۲ فرزند ماهیانه بالای  دو تا سه میلیون تومان می‌شود.

به گفته وی هزینه سه میلیون تومان سرویس مدرسه ماهانه برای ۲ فرزند برای یک کارمند بسیار سنگین و تقریباً غیر ممکن است که تمام این موارد به دلیل این است که متأسفانه نرخ مصوب از سوی مسئولان به مدارس اعلام نشده است.

بلاتکلیفی والدین اهوازی

اکنون سوم مهر ماه 1402  برخی مدارس و رانندگان سرویس معرفی شده از سوی مدارس مبالغ بالایی را جهت سرویس مدارس به والدین پیشنهاد داده اند که این موضوع موجب گلایه خانواده‌ها شده است. امیدواریم آموزش و پروش و تاکسیرانی هرچه سریع‌تر در خصوص این موضوع چاره ای اندیشیده که با وجود شرایط اقتصادی خانوار،کمر والدین زیر بار هزینه های تحصیل دانش آموزان‌شان بیش از این خم نشود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از