حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
نماینده مردم دزفول در مجلس؛

اقتصاد دغدغه اصلی شعار سال جدید است

اقتصاد دغدغه اصلی شعار سال جدید است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه اصلی کشور بحث اقتصاد است که با ایجاد اشتغال‌زایی، تولید و درآمد برای خانوارها تا حدودی این مشکل حل شود.

عباس پاپی‌زاده در گفتگو با خبرنگار شبکه‌ اطّلاع‌رسانی«رهیاب» با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم، بیان کرد: با عنایت به تاکید مجدد مقام معظم رهبری در سال جدید به مسئله اقتصاد، معیشت، مسئله تولید و مشارکت مردم در این امر مهم، به نظر می‌رسد باید سیاست‌گذاری مجلس جدید و قانون‌گذاری در جهت تسهیل امر تولید و مردمی‌سازی این مهم باشد.

وی تاکید کرد: دغدغه اصلی کشور بحث اقتصاد و معیشت مردم است؛ چنانچه دولت و مجلس بتوانند برنامه‌ای ویژه جهت بهبود وضعیت اشتغال‌زایی، بیکاری، افزایش تولید و ارتقای درآمد برای خانوارها داشته باشد، قطعا بدنبال آن مشکلات معیشتی مردم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌ها است؛ ولی بر‌اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش‌خصوصی، دولت باید در اغلب فعالیت‌های اقتصادی تا حد امکان عقب‌نشینی کند و فضا را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که بخش خصوصی همان مردم هستند و تا حدودی هم در سال‌های گذشته اقداماتی در جهت مردمی‌کردن اقتصاد کشور انجام شده اما به هر دلیل متأسفانه فضا آن‌طوری که باید جهت ورود مردم به بخش‌هایی از اقتصاد کشور فراهم نشد و رشد سرمایه‌گذاری و تولید مورد انتظار رقم نخورد.

خصوصی یا دولتی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی در بعضی از جاها بحث خصوصی‌سازی هم به‌صورت خصولتی انجام شده یعنی دوباره فعالیت‌های اقتصادی که باید تماماً در اختیار مردم قرار می‌گرفت مجددا به یک سری شبه دولتی‌ها واگذار شد که این در واقع ما را از دستیابی کامل به هدف اصل ۴۴ بازداشت؛ بنابراین تأکیدی که مقام معظم‌رهبری در سال جدید داشتند بر این است که زمینه مشارکت واقعی مردم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم شود یکی از این مولفه‌های مهم موضوع سرمایه‌گذاری است. ما باید تمام موانع پیش روی سرمایه‌گذاران را که مردم هستند را برداریم؛ از سویی دیگر  زیرساخت‌های لازم و تأثیر در صدور مجوزها را دولت تسهیل کند. 

پاپی در ادامه گفت: چنانچه دولت از طریق منابع گسترده‌ای که در اختیار دارد مسیر را برای تمام امورات ورود مردم به اقتصاد تسهیل کند و بخش خصوصی یا همان مردم سرمایه‌گذار را از صدور مجوز، تأمین تسهیلات و زیرساخت‌ها مثل برق، آب، گاز، زمین حمایت کند شاهد تحولات چشمگیر بخش اقتصاد خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشور جهت رشد تولید با هدف گسترش صادرات یعنی ما در کشور بخش تولید را رشد بدهیم، ما می‌توانیم بازار رسانی در خارج از کشور صادرات و ارزآوری در داخل به داخل کشور انجام دهیم همچنین نقش صندوق توسعه ملی کشور را هم پررنگ کنیم از وضعیتش برای توسعه فضای کسب‌وکار استفاده کنیم.

نقش مناطق آزاد در صادرات

پاپی افزود: ما یک بازنگری جدی در بحث نقش مناطق آزاد کشور که واقعاً مناطق آزاد برعکس آن چیزی که قانون‌گذار برای آن پیش‌بینی کرده است لازم داریم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند مواد اولیه را از داخل یا خارج از کشور تهیه کنند و ایجاد تولید کنند در این صورت به‌جای واردات که ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی می‌کند با تولید می‌توان برای کارگر ایرانی ایجاد اشتغال، تولید و ارزش‌افزوده شود. این تولیدات دوباره به خارج از کشور و با قیمت‌های جهانی صادر شود، انرژی با قیمت تمام شده باید تحویل داده شود و کالا هم با قیمت جهانی به خارج از کشور صادر شود.

نماینده مردم دزفول بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر مناطق آزاد کشور تبدیل به یک پاشنه آشیل و یک بارانداز برای تولیدکنندگان خارج از کشور و محل واردات تولیدات کارخانه‌ها و تولیدکنندگان خارج از کشور را از محل مناطق آزاد وارد کشور می‌کنیم از طرف دیگر هم به تولید داخل دارد آسیب می‌زند؛ نباید اجازه دهیم مناطق آزاد خارج از چهارچوبی که برای آن‌ها تعریف شده فعالیت کند؛ بنابراین یکی از موضوعاتی است که ما به جد باید روی آن کار کنیم.

صنایع داخلی کشور نیازمند تحول است

عباس پاپی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما پیرامون بازنگری صنایع در داخل کشور مانند صنعت خودروسازی، گفت: از آنجا که صنعت خودروسازی خصولتی است و کاملاً خصوصی و مردمی نیست باهدف کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تولید متأسفانه برنامه‌ریزی، طراحی و اجرایی نمی‌کنند و هرچه تولید کردند مردم موظف‌اند مصرف کنند. صنعت خودروسازی به دلیل داشتن لابی قوی هیچ‌وقت در جهت اصلاح روند فعلی صنعت خودروسازی در کشور اقدام جدی انجام نداده است.

وی ادامه داد: لازم است که با حضور افزایش مشارکت مردم این سند به خود مردم واگذار شود و واگذاری این سند به بخش خصوصی قطعاً در کل اقتصاد کشور معجزه خواهد کرد؛ چون صنعت خودروسازی ایران باید با خودروسازی جهانی رقابت کند آن وقت سرمایه‌گذاری در داخل و خارج در این بخش ممکن می‌شود، هر زمان بالاترین تکنولوژی و فنّاوری روز دنیا وارد چرخه تولید شود  صنعت خودروسازی متحول شده و می‌تواند با صنعت خودروسازی سایر کشورها رقابت کند و ایجاد رقابت منجر به کیفیت بالا و کاهش قیمت  خودرو تولیدی خواهد شد در غیر اینصورت که یک خودرویی با چند برابر قیمت جهانی، با ایمنی بسیار پایین و جان و مال مردم رو تهدید کند قطعا تحولی را شاهد نخواهیم بود.

برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه استانی

عباس پاپی زاده پیرامون برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی جهت پیشبرد امورات مربوط به حوزه انتخابیه و خوزستان، عنوان کرد: برنامه‌هایی که برای استان خوزستان در دوره‌های قبل با همکاری دوستان به مجلس ارائه کردم بحث حق‌آلایندگی نفت را که هیچ‌گاه در طول تاریخ به استان خوزستان داده نمی‌شد را بنده با طرحی تهیه کرده و در مجلس گذشته پیشنهاد دادم، این طرح را در قالب بودجه سنواتی صحن مجلس تصویب و مصوب کردیم و با قانون دائمی این بودجه را برای استان دائمی کردیم و حق آلایندگی را برای استان‌های نفت‌خیز گرفتیم برای اولین‌بار توانستیم این قانون را مصوب کنیم بنده طراح نبودم؛ اما این طرح پیشنهاد بنده بود متأسفانه اکنون سالانه حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان از این محل اعتبار جدید بودجه وارد استان خوزستان می‌شود و در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خوزستان قرار می‌گیرد این یعنی تقریباً چیزی نزدیک به سه برابر کل بودجه عمرانی استان خوزستان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در بحث چگونگی به‌کارگیری این بودجه کلان سخن بسیار است، قابل تامل است که ۱۱ هزار میلیارد تومان وارد شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خوزستان شد اما مردم اثر آن را در بحث‌های زیرساختی شهری و روستایی خود نمی‌بینند هدف ما از اجرای این طرح، توسعه زیر ساخت‌های شهری بود؛ اما متأسفانه در خیلی از مناطق به دلیل عدم‌برنامه‌ریزی و فقدان نظارت که به هدف مورد نظر نرسیدیم.

پاپی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال جدید تمرکز بر بودجه کلانی است که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه شده تا در جهت توسعه زیرساخت‌های شهری و خدماتی هزینه شود .

وی در پایان گفت: برنامه دیگر کارخانه قند دزفول است که آن‌هم در سالی که بنده نماینده مجلس بودم شروع کردیم؛ اما متأسفانه درحال حاضر متوقف شده است. اگر بزرگ‌ترین کارخانه چغندرقند خاورمیانه به چرخه تولید وارد شد ان‌شاءالله تحول بزرگی در بخش کشاورزی استان خوزستان خصوصا شهرستان دزفول را شاهد خواهیم بود، همچنین بحث تبدیل دزفول به قطب بهداشت درمان منطقه است که از دیگر طرح‌هایی است که در این دوره پیگیری خواهیم کرد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از