حالت تاریک
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش مطرح کرد:

امیدآفرینی در نسل نوجوان با کمک معلم

امیدآفرینی در نسل نوجوان با کمک معلم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: یکی از نیازهای مهم کشور امیدآفرینی در نسل نوجوان است که باید توسط معلمان انجام شود.

  به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ مهدی کاظمی چهارشنبه در آئین تجلیل از معلمان نمونه استانی خوزستان در محل تالار امام خامنه‌ای اهواز اظهار کرد: این تعداد معلم از محل ماده ۲۸ جذب خواهند شد و از این تعداد ۲۵ هزار نفر در دوره متوسطه، دبیری و هنرآموزی هستند.

 وی گفت: جذب معلم از جمله اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم است و در سال گذشته با تغییر رویکرد در جذب نیروی معلم تلاش شد تا افرادی که شایستگی و توانمندی تخصصی و حرفه‌ای به کار گرفته شوند.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: معلم اصلی‌ترین عنصر در نظام تربیت و تعلیم است و بدون این قشر فرهیخته این وزارتخانه دیگر معنایی ندارد.

 کاظمی با بیان اینکه معلم در کنار آموزش درس در تعلیم مهارت‌های زندگی نیز بسیار اثرگذار است ادامه داد: نقش تربیتی معلم در کنار نقش اصلی آن که آموزش‌دهنده علوم مختلف است بسیار اهمیت دارد.

 وی ادامه داد: دانش‌آموز از کلام و رفتار معلم تأثیر می‌گیرد و این تأثیرپذیری تا سال‌ها در ذهن دانش‌آموز باقی خواهد ماند.

کاظمی با بیان اینکه امروز یکی از نیازهای مهم کشور امیدآفرینی در نسل نوجوان است عنوان کرد: امید آفرینی باید توسط معلمان انجام شود.

 وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد تأکید دولت است ادامه داد: در سند تحول بنیادین نیز بر امیدآفرینی در دانش‌آموزان از سوی معلمان اشاره شده است.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در دولت سیزدهم بر اجرای سند تحول به‌عنوان نقشه راه آموزش‌وپرورش بسیار تأکید می‌شود بیان کرد: قطعاً اجرای این سند محقق نمی‌شود مگر اینکه آثار آن را در مدارس ببینیم.

 وی گفت: مدیران مدارس در اجرای این سند بسیار اثرگذار هستند چرا که مدیر مدرسه می‌تواند نقش هر کدام از معلمان را برای اجرای اهداف این سند محقق کند.

 کاظمی عنوان کرد: مدیران مدارس نباید به مدیران اجرایی تبدیل شوند؛ بلکه باید نقش آموزشی و راهبری را در مدارس داشته باشند.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شاخص‌های دسترسی آموزشی و پوشش تحصیلی خوزستان وضعیت خوبی دارد گفت: اما متأسفانه آموزش‌وپرورش خوزستان در شاخص کیفیت نیاز به توجه و برنامه‌ریزی بیشتری دارد.

 وی بیان کرد: ارتقاء کیفیت آموزش باید به‌عنوان یکی از اصول بسیار مهم در آموزش‌وپرورش دنبال شود.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: توانمندسازی معلمان و نقش آن‌ها در امر آموزش و تربیت باید جدی‌تر دنبال شود.

 وی گفت: ایجاد سوابق و سنجش تحصیلی در پایه‌های ششم و نهم نیز مدنظر این وزارتخانه است تا پایان هر پایه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان بررسی شود.

 کاظمی ادامه داد: متأسفانه درگذشته اطلاعات و رصد مناسبی از وضعیت آموزش استان‌ها نبود.

 برگزاری امتحانات نهایی پایان هر مقطع تحصیلی

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: امتحانات نهایی با مصوبه جدید برای ارزیابی هر مقطع برگزار می‌شود.

 کاظمی عنوان کرد: متأسفانه درگذشته مافیای کنکور برای آموزش‌وپرورش تعیین تکلیف می‌کرد و سیستم آموزشی به سمت یادگیری سطحی رفته بود و دانش‌آموزان تنها به دنبال تست‌های کنکور بودند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز بر یادگیری دانش‌آموزان است و بر اساس آموخته‌های طول سال تحصیلی در کنکور شرکت خواهد کرد.

 کاظمی در ادامه با بیان اینکه یکی از نیازهای ضروری کشور مهارت‌آموزی است بیان کرد: نظام آموزشی باید به سمت مهارت‌آموزی حرکت کند و راه‌حل ایجاد اشتغال و توسعه تولید کشور با مهارت‌آموزی دانش‌آموزان رقم می‌خورد.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از تمامی مسئولان، کارخانه‌ها و شرکت‌های استان خواست تا برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزی پای‌کار بیایند.

 کاظمی اظهار کرد: ۴ درصد سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ارتقا یافته و ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی کشور افزوده شده است.

 وی افزود: آئین نامه ملی تقویت و توسعه مهارت‌آموزی قبل از هفته معلم در هیئت دولت تصویب شد و نقش هر دستگاه در این آئین نامه مشخص شده است.

 در این آئین ۱۴ معلم نمونه استانی تجلیل شد.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از