حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان؛

اهواز امسال هوای پاک را تجربه نکرد

اهواز امسال هوای پاک را تجربه نکرد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در سال جاری در اهواز یک روز خطرناک، ۲ روز بسیار ناسالم، ۵۹ روز ناسالم، ۱۲۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰۳ روز قابل قبول به ثبت رسیده است.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ داود میرشکار روز دوشنبه در نخستین سمینار و نمایشگاه فناوری‌های نوین پیشگیری و کاهش آلودگی هوا در بندر ماهشهر با تشریح اقدامات استانی و ملی در راستای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: استان خوزستان دارای جایگاه نخست اراضی کشاورزی، جایگاه دوم تاسیسات و اسکله‌های نفتی، مقام نخست حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، ۳۷ درصد صنایع پتروشیمی کشور، تولید بیش از ۹۰ درصد گاز، برخورداری از ۱۵۰ واحد بزرگ صنعتی در استان، استقرار پنج شرکت بزرگ بهره‌برداری نفت و گاز و ۳۸ میدان نفتی فعال، ۱۸ طرح توسعه میدان نفتی و ۲۸ مخزن نفتی، طرح احداث ۱۰ پالایشگاه نفت و گاز است.

وی با تاکید بر چالش‌های خوزستان در حوزه آلودگی‌های هوا، آب و خاک بیان کرد: یکی از عوامل آلودگی هوا، مساله گرد و غبار از کانون‌های داخلی و خارجی است و علاوه بر وجود هفت کانون گرد و غبار، برخی کشورهای همسایه نیز منشا این عامل آلودگی هستند.

میرشکار صنایع و منابع متحرک، فلرهای نفتی، آتش‌سوزی‌ نیزارهای تالاب هورالعظیم، سوزاندن پسماندها و مزارع شلتوک، گندم و نیشکر را از عوامل مهم آلودگی استان عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اقدامات این اداره کل را در حوزه شناسایی، پایش و نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های فنی، پیگیری مصوبات کارگروه‌های تخصصی استانی و ملی به منظور تامین اعتبار، اخطاریه به واحدهای آلاینده، اقدامات قضایی تشریح کرد و گفت: این اداره کل، پایش‌های شبانه‌روزی را در دستور کار قرار داده و با شناسایی واحدهای آلاینده، پیگیری‌های قضایی انجام می‌شود.

وی بر اطلاع‌رسانی‌های ملی و استانی در زمینه آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: تامین سوخت واحدهای صنایع باید در سطح ملی انجام شود و استاندار خوزستان در زمینه تامین سوخت نیروگاه رامین که آلودگی آن اهواز را متاثر می‌کند پیگیریهای لازم را انجام داده است.

میرشکار ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه پایش می‌توانند بسیار کمک کننده باشند زیرا روند پایش نیاز به تجهیزات و اقدامات خاصی دارد تا منابع آلاینده صنایع پایش شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیشنهاداتی برای حذف و کاهش آلودگی هوا بیان کرد: تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا، سهم‌بندی منابع آلاینده، تعیین منشا و سهم منابع آلاینده انتشار ذرات و کربن سیاه و آنالیز شیمیایی آن در ماهشهر با هدف ایجاد سامانه منطقه‌ای، سیاهه انتشار برای شهرهای ماهشهر، آبادان و دزفول و بازنگری آن برای شهر اهواز در دستور کار است.

وی اضافه کرد: تسریع و تکمیل اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت و ارسال مستمر برنامه‌ریزی‌ها و آمار دقیق از وضعیت فلرها، تدوین برنامه محیط زیستی EMP شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی خوزستان، طراحی و تهیه شناور برای پایش منابع آبی و هوا در شهرهای ساحلی استان خوزستان، مدل‌سازی توسعه فضای سبز شهری، کمربند سبز اهواز و دیگر شهرها و تسریع در عملیاتی سازی آن‌ها، توسعه فضای سبز واحدهای صنعتی استان و مشارکت دادن آن‌ها در اجرای طرح های کمربند سبز شهری و بیابان‌زدایی از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

میرشکار گفت: پاکسازی کانون‌های انباشت زباله در شهرها و جلوگیری از آتش‌سوزی پسماندها، پیگیری تدوین طرح جامع ترافیک شهرهای بزرگ و صنعتی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تصویب و اجرای طرح ملی مقابله با گرد و غبار در شورای برنامه‌ریزی استان، ایجاد مدل برآورد توزیع مکانی و زمانی انتشارات ناشی از سوزاندن زیست توده از دیگر طرح‌هایی هستند که در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم دست‌یابی به شبکه پایش زیست محیطی خوزستان اظهار کرد: ایجاد سایت پرنده‌نگری در جنگل‌های حرا، گسترش اشتغال‌های سبز و اقتصادی کردن حفاظت از محیط زیست نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری این سمینار ابراز امیدواری کرد: دبیرخانه دائمی این رویداد در خانه فناوری پتروشیمی ایجاد و هر سال پربارتر اجرا و به رویداد بین‌المللی تبدیل شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از