حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
ایستادگی و مقاومت دستاورد دفاع مقدس است
در آستانه هفته دفاع مقدس؛

ایستادگی و مقاومت دستاورد دفاع مقدس است

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: متجاوزین پس از دفاع مقدس فهمیدند که مردم غیرتمند ایران اسلامی، ایستادگی و مقاومت را به‌خوبی می‌دانند و از همین رو جسارت تجاوز مجدد را نکردند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور روز چهارشنبه در گفتگوی رسانه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی (ره) و فرارسیدن در آستانه هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: ایام هفته دفاع مقدس سالروز تهاجم دشمن بعث به مرزهای جمهوری اسلامی است که خوزستان یکی از محورهایی مورد تجاوز محور بعثی - صهیونیستی بود.

 وی با بیان اینکه دشمن بعثی از پنج محور وارد مرزهای خوزستان شد، افزود: یکی از محورها به سمت آبادان و خرمشهر بود که لشکر سه زرهی و یک تیپ مکانیزه به همراه نیروهای پیاده بعثی وارد خرمشهر شدند در حالی که در روزهای اول برنامه مدون برای مقاومت نداشتیم؛ ولی با تکیه بر روحیه جهادی و انقلابی که در مردم و پاسداران، ارتشی‌ها و بسیجیان، هسته‌های مقاومت در استان شکل گرفت.

 فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: روز اول جنگ مقاومت از سوی مردم خوزستان شکل گرفت و همین باعث شد دشمنی که برنامه‌ریزی کرده بود سه‌روزه خوزستان را اشغال کند، ۳۵ روز پشت دروازه‌های خرمشهر گرفتار شده و تلفات سنگینی بر آن‌ها وارد شد.

 وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه بعثی‌ها آبادان را از ۱۹ مهرماه محاصره کرده بودند به سمت تصرف آن حرکت کردند؛ ولی روحیه انقلابی مردم مانع از این اقدام بعثی‌ها شد و این سرسختی باعث زمین‌گیر شدن دشمن تا بن دندان مسلح شد.

 سرتیپ پاسدار شاهوارپور گفت: دشمن در محور اهواز در دو سمت شروع به حرکت کرد و از سمت طلاییه و حمیدیه به سمت اهواز و تا نزدیکی‌های اهواز رسید؛ این نزدیکی به حدی بود که با خمپاره اهواز را مورد هدف قرار می‌دادند.

 وی در خصوص محور چذابه - بستان - سوسنگرد - حمیدیه به سمت اهواز عنوان کرد: در این محور لشکر ۹ زرهی بعثی مسئولیت حمله را بر عهده داشت؛ ولی ایستادگی مردم در برابر دشمن، آن‌ها را زمین‌گیر کرد و علی‌رغم تجهیزات و امکانات در سوسنگرد و حمیدیه گرفتار شدند و جوانان برومند خوزستانی به‌ویژه عشایر غیور مقاومت جانانه‌ای داشتند.

 فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در خصوص جبهه‌های شمالی خوزستان تأکید کرد: دشمن در دو محور از جمله در فکه با لشکر یک مکانیزه و محور «موسیان» به «جسر نادری» حمله کردند که قصد اشغال دزفول و اندیمشک را داشتند؛ ولی پشت رودخانه کرخه زمین‌گیر شده و دو لشکر با آن همه ادوات و موشک‌های اسکادی پشتیبان، نتوانستند موفق به تصرف این شهرها شوند.

 وی تصریح کرد: دزفول مدام بمباران می‌شد و ۱۷۶ موشک به این شهر وارد شد؛ همچنین حملات وسیعی به اندیمشک صورت گرفت و دشمن تا سه‌کیلومتری شهر شوش نیز پیش‌روی کرد؛ ولی موفق به تصرف شهر نشده و مدافعین شهر، نیروهای بعثی را پس زدند و اجازه ساخت پل روی رودخانه کرخه را نیز ندادند.

 سرتیپ پاسدار شاهوارپور گفت: این وضعیت تا جایی ادامه داشت که نیروهای کمکی از سراسر استان وارد شدند؛ ولی حداقل سه ماه به‌صورت شبانه‌روزی مقاومت همه‌جانبه و دست‌خالی از سوی جوانان دیدیم و عشایر مرزی در دشت آزادگان و مردم خرمشهر و آبادان نقش کلیدی در توقف دشمن داشتند.

 وی افزود: هر چند مناطقی از جمله هویزه، بستان و خرمشهر اشغال شده و بعثی‌ها در عمق برخی مناطق نفوذ کردند؛ اما با هدایت‌های امام (ره) و حضور میدانی مقام معظم رهبری و همچنین حضور مردم در کنار نیروهای مسلح، توانستیم دشمن را مرحله‌به‌مرحله از خاک پاک این نظام اسلامی بیرون کرده و با افتخار خرمشهر را به دامن میهن اسلامی، بازگردانیم.

 وی به صدمات وارد شده بر پیکره شهرها و مردم، اشاره کرد و گفت: دشمن میلیون‌ها مین در زمین کاشت که هنوز هم در برخی مناطق باعث تلفات انسانی می‌شود؛ اگرچه پاک‌سازی این مین‌ها با رشادت و جانفشانی رزمندگان پس از دوران دفاع مقدس آغاز و تاکنون ادامه دارد؛ اما هنوز گلوله‌ها و بمب‌های عمل‌نکرده در برخی نقاط وجود دارد.

 فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان در خصوص مسائل روحی و روانی و محیط‌زیست جنگ تحمیلی، بیان کرد: دشمن از مواد شیمیایی در مناطق مجنون، هور و اروندکنار استفاده کرد که آثار آن تا مدت‌ها موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شد و مشکلاتی برای استان خوزستان ایجاد کرد؛ ولی همچنان در صحنه و استوار، ذیل هدایت‌های مقام معظم رهبری در مقابل دشمنان ایستاده‌ایم.

 وی خاطرنشان کرد: متجاوزین پس از دفاع مقدس فهمیدند که مردم غیرتمند ایران اسلامی، ایستادگی و مقاومت را به‌خوبی می‌دانند و از همین رو جسارت تجاوز مجدد را نکردند.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از