حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رهیاب گزارش می دهد:

بازار داغ صادرات پاپایا در باغملک

بازار داغ صادرات پاپایا در باغملک

پاپایا یا خربزه درختی میوه‌ای حاصل خلاقیت و ابتکار یک جوان باغملکی، اکنون به صادرات رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ پاپایا، یکی از میوه‌های استوایی گوشتی و شیرینی است که در برخی از میدان‌های میوه و تره‌بار مشاهده می‌شود. علاوه بر بافت گوشتی شیرین، پاپایا دارای دانه‌های سیاه رنگ ریزی است که مزه بسیار تلخی دارند. این میوه را می‌توان همانند آووکادو به صورت خام نیز مصرف کرد. در نظر داشته باشید که پاپایا از جمله میوه‌هایی است که هم به صورت خام و هم به صورت پخته یا حتی نرسیده و کال مزایا و خواص مختلفی دارد. البته به گفته بسیاری از پزشکان بهتر است پاپایا را به صورت رسیده و پخته بخورید تا با انقباض‌های ناشی از این میوه درگیر نشوید.

پاپایا یا «خربزه درختی» گیاهی بومی مناطق قاره آمریکا است که اکنون دربسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می شود. در سال ۲۰۱۸ میزان ۱۳.۳ میلیون تن از این میوه تولید شد و کشورهای هند، برزیل و مکزیک به ترتیب برترین تولید این میوه را در جهان داشته اند.

پاپایا درختی است به نسبت کوچک، دارای یک تنه به ارتفاع چهار تا ۱۰ متر و میوه این گیاه بزرگ ۱۵ تا ۴۵ سانتی متر در طول و قُطر آن ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و ظاهر آن شبیه یک کپسول است.

رنگ میوه در ابتدا سبز رنگ و موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است. میوه‌ها در حالت نارس باید پس از پخته شدن مصرف شوند زیرا در حالت نارس دارای مقادیری ماده لاتکس هستند که برای بدن مضر است اما میوه در حالت رسیده به دلیل تجزیه لاتکس قابل خوردن به صورت خام است.

این میوه در نقاط مختلف جهان به خصوص در جنوب شرقی آسیا و در قاره آمریکا استفاده فراوانی در آشپزی و تهیه شیرینی ها و دسرها دارد در طب سنتی از برگ های پاپایا برای درمان مالاریا و از دود کردن آن برای بیماران مبتلا به آسم استفاده می شود.

درخت پاپایا رشد سریعی داشته و پس از سه سال از زمان کاشت تولید میوه می کند این درخت متعلق به مناطق معتدل و گرمسیر است و در دمای پایین تر از منفی ۲ درجه دچار مشکل شده یا به کلی از بین می رود،این گیاه نیاز به خاک‌های ماسه ای و با زهکشی مناسب دارد و در صورت انباشته شدن آب پای درخت طی ۲۴ ساعت از بین خواهد رفت.

شاید باور نکنید میوه پاپایا که به عنوان یکی از انواع میوه‌های وارداتی دربازار میوه و تره‌بار خوزستان وجود دارد درشهرستان باغملک کاشته می‌شود.

 محمد برهمن درگفتگوبا خبرنگار این رسانه؛ اظهار کرد: پاپایا یک میوه استوایی بومی آمریکای مرکزی است و از این منطقه به سایر مناطق دنیا انتقال داده شده و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده آن کشورهای هند و مکزیک هستند.

وی افزود: حدود ۱۰ سالی است که در اسپانیا به‌عنوان یک کشت گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته و به موفقیت رسیده، از نظر بازار مصرف نیز در کل دنیا رو به گسترش است زیرا این میوه خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی این میوه دارد.

 برهمن با بیان اینکه درباغملک گلخانه‌ای به صورت تجاری از سال ۹۷ شروع به کشت این خربزه درختی کرده است، گفت: پاپایا یکی ازگزینه‌های قابل اتکا جهت متنوع سازی و افزایش دامنه انتخاب محصول اقتصادی جهت کشت در گلخانه‌ها است که ان‌شاءالله طی سال‌های آینده به سبد میوه عموم مردم وارد خواهد شد.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی وباغبانی درباغملک با اشاره به خواص درمانی پاپایا ادامه داد: مصرف این میوه کنترل و درمان دیابت، درمان سرطان، نقرس، رماتیسم، ویروس‌ها بخصوص ویروس دنگی وبیماری‌های پوستی را به دنبال دارد.

وی افزود: کشت قبلی این میوه به پایان رسیده وکشت جدید در سطح ۲۰۰۰متر انجام خواهدشد، و افق دید پاپایا درسطح استان تا بهار ۶۰۰۰متر و در تابستان به دوهکتار خواهدرسید.

به گفته این تولیدکننده پاپایا، در حال حاضر تولیدات این گلخانه حدود ۵۰۰ کیلو به صورت هفتگی به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود در حالیکه کشورهای دیگر از جمله روسیه و امارات متقاضی محصولات پاپایای این شهرهستند.

 

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از