حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تا پایان مهرماه ؛

برداشت محصول خرما از نخلستان‌های آبادان ادامه دارد

برداشت محصول خرما از نخلستان‌های آبادان ادامه دارد

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: ۴۱ هزار و ۳۰۰ تن خرما از سطح زیر کشت نخیلات این شهرستان برداشت شده است.

به گزارش رهیاب،آبادان ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۲ میلیون نفر نخل خرما دارد که خرما برحی آبادان خوش طعم ترین نوع خرماهای جنوب کشور بوده که از کیفیت بالایی برخوردار است، این خرما دارای انواع متفاوتی است و به صورت خشک و تر وجود دارد. خرما برحی که در آبادان کشت و پرورش می یابد‌، از مزه دلنشینی برخوردار است و طرفداران زیادی را دارا می باشد.

 

از مشخصات منحصر به فرد خرما برحی محصول آبادان می توان به رطوبت و شهر طبیعی آن ها اشاره کرد.

این خرما بافت بسیار نرمی دارد و ز دیگر مشخصات آن ها می‌ توان به رنگ تیره خرما اشاره کرد که براق است.این خرما جزء خرمای تر محسوب می شود که دارای رطوبت بیشتری هستند.

خرما استعمران نیز که با نام خرما سایر هم شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین و در عین حال پرفروش‌ترین محصولات خرما در ایران می‌باشد. خرمای استعمران عمدتا در خوزستان و شهرهای جنوبی ایران کاشته می‌شود.

 خرمای سایر (خرمای استعمران) یکی از شیرین‌ترین خرماهای دنیا می‌باشد. میزان قند آن بالای ۷۵٪ می‌باشد. خرمای سایر را به صورت طولانی (حدود ۱۵ماه) در انبارهای سرپوشیده و دمای محیط، بدون هیچگونه مشکل می‌توان نگهداری کرد، این عمل باعث تسهیل در صادرات خرمای سایر شده به طوریکه چیزی حدود ۴۵ درصد سهم صادرات خرمای ایران به خرمای استعمران یا سایر تعلق دارد.

رنگ این خرما، قهوه‌ای تیره گاها متمایل به سیاه و قرمز است، خرمای سایر (استعمران) با توجه به بالا بودن میزان قند آن به سرعت در آب حل شده و شیرینی زیادی را ایجاد می‌کند. میزان چسبندگی هسته به گوشت خرمای سایر بسیار پایین است. هسته آن بدون کمترین زحمت و به راحتی از خرما جدا شده و قابلیت بی‌هسته شدن را دارد، البته از این نوع خرما برای تولید انواع شیرینی و یا نوشیدنی هم استفاده می‌شود که در صورت استفاده از آن برای تولیدات، می‌توان قند ان محصول را در بین قند‌های طبیعی طبقه‌بندی کرد. بیشترین مشتریان خرمای سایر جهت صادرات کشورهای اروپایی، روسیه، آمریکای شمالی، نیوزلند و کشور‌های عربی می‌باشند.

حسن دشتی نژاد درگفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: ۴۱ هزار و ۳۰۰ تن خرما از سطح زیر کشت نخیلات شهرستان آبادان برداشت شده است.از این میزان ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن مربوط به خرمای رقم استعمران، هشت هزار و ۱۰۰ تن برحی و هفت هزار و ۶۰۰ تن سایر انواع خرما است.

وی با اشاره به اینکه آبادان از ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار نخیلات برخوردار است پیش‌بینی کرد: برداشت ۶۸ هزار تن محصول خرما از نخلستان‌های آبادان تا پایان مهرماه ادامه دارد.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان نیزبیان کرد: چهار دستگاه کشت مستقیم و سه دستگاه کف‌کار یارانه‌دار از منابع دانه های روغنی برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی تهیه شده است.

جمشید اسلامیان با تاکید بر کاهش هزینه تولید، افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان به عنوان مهمترین اهداف مکانیزاسیون گفت: افزایش تولید، کاهش مصرف بذر تا حدود ۳۰ درصد، دفن کودهای مورد نیاز گیاه در مراحل اولیه رشد و افزایش بهره‌وری آبیاری از جمله مزایای استفاده از دستگاه کف‌کار است و در زمین‌های شور کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: کشت مستقیم خاک ورزی به عنوان روش نوین در کشاورزی با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی در زمین کشاورزی انجام می‌شود.

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان دارای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نخل، یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما به شمار می‌رود؛ استعمران، گنطار، بریم، برحی، اشگر از انواع خرمای تولید در شادگان است.

استان خوزستان در ردیف سه استان نخست کشور در تولید خرما قرار دارد و بیشترین سهم تولید خرمای استعمران را با ارزش صادراتی بالا به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از