حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:

بهره‌برداری از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور

بهره‌برداری از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: نخستین پایانه مکانیزه غلات ایران در بندرامام‌خمینی به بهره‌برداری رسید و زمان تخلیه کالاهای اساسی از کشتی‌ها 50 درصد کاهش یافت.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ ابوطالب گرایلو در گفتگوی رسانه‌ای با اشاره به بهره‌برداری کامل نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی «ره» با پهلوگیری نخستین کشتی و انجام عملیات مکانیزه تخلیه غلات، اظهار کرد: یک فروند کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت در اسکله‌های متصل به پایانه مکانیزه غلات شماره چهار این مجتمع بزرگ بندری عملیات تخلیه محموله خود را آغاز کرده است.

وی افزود: به دنبال بهره‌برداری کامل از این پایانه به‌عنوان نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور، فرایند کامل عملیات یکپارچه و مکانیزه تخلیه و بارگیری غلات انجام شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه فاز اول این پایانه با دارابودن ۱۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات و تجهیزات پیشرفته به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۳ میلیون تن هم‌زمان با هفته دولت در شهریورماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با پهلوگیری کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت، فرایند مکانیزه تخلیه و انتقال کالا از پای اسکله تا محل سیلوها به طول حدود یک هزار و ۶۰۰ متر در قالب فاز دوم، این طرح بزرگ تکمیل و به چرخه عملیات بندری وارد شد.

گرایلو با اشاره به کاهش زمان معطلی کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام عنوان کرد: از مهم‌ترین مزایای این طرح کاهش زمان توقف کشتی در اسکله از هفت روز به سه روز است. با تکمیل این طرح، ساعت عملیات تخلیه از ۱۸ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به افزایش میانگین تخلیه از ۵۰۰ تن بر ساعت به یک هزار تن بر ساعت با اجرایی‌شدن این طرح، گفت: همچنین این فرایند به افزایش میانگین عملیات تخلیه روزانه از ۹ هزار تن به ۲۴ هزار تن منجر شده است.

رعایت استانداردهای دریافت کالا (تخلیه، انتقال و نگهداری با حفظ بهداشت و سلامت کالا)، افزایش بهره‌وری تجهیزات ناشی از حذف جابه‌جایی و توقفات، افزایش ضریب ایمنی عملیات ناشی از حذف عوامل انسانی درگیر در عملیات و کاهش حوادث و همچنین جلوگیری از ریزش کالا و آلودگی‌های ناشی از آن، به‌عنوان دیگر مزایای بهره‌برداری کامل از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام محسوب می‌شود.

بیش از ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی انجام می‌شود؛ همچنین ۹۰ درصد واردات برخی اقلام اساسی از طریق این بندر انجام می‌شود که در تأمین امنیت غذایی کشور تأثیر مستقیمی دارد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از