حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد؛

تبلیغات زودهنگام و پرخرج نامزدهای انتخابات درخوزستان

تبلیغات زودهنگام و پرخرج نامزدهای انتخابات درخوزستان

مشتاقان حضور درخانه ملت در فرصتی که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده تبلیغات را در برخی محافل، مساجد، خانه‌ها و حتی فضای مجازی شروع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگارشبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی کمتر از۴ ماه دیگر برگزار می‌شود که از هم‌اینک بحث انتخابات در برخی شهرهای خوزستان داغ است و اینکه چه کسانی وارد گود رقابت انتخابات می‌شوند از مهم‌ترین بحث‌ها در بازار، شب‌نشینی‌ها و گفتگوهای مردم است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه ۱۱ اسفند امسال برگزار می‌شود و چهره‌ها و افراد فعال به هر طریقی و با روش‌ها و شیوه‌های مختلف از فرصت باقی‌مانده برای معرفی و حضور در صندلی‌های سبز مجلس استفاده می‌کنند درحالی‌که بر اساس ماده ۵۶ قانون و استفساریه مربوطه، تبلیغات زودهنگام داوطلبان ممنوع است و در صورت احراز تخلف، مراتب به‌طور مستند به هیئت اجرایی و هیئت نظارت جهت اتخاذ تصمیم اعلام می‌شود.

بااین‌حال مشتاقان حضور درخانه ملت در فرصتی که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده تبلیغات را در برخی محافل، مساجد، خانه‌ها و حتی فضای مجازی شروع کرده‌اند،تبلیغات کاندیداها تنها محدود به فضای مجازی نیست و بسیاری از افرادی که برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده و احراز صلاحیت شده یا نشده اند، مشغول تبلیغات انتخاباتی با پوشش‌های متفاوت هستند و عمده این برنامه ها نیز در منازل چهره های شناخته شده شهرها برگزار می شود تبلیغاتی که به لحاظ شرایط زمانی و براساس قانون انتخابات کاملا غیر قانونی است.

اخبار گوشه و کنار استان حاکی از آن است در بسیاری از شهرها نامزدها برگزاری جلسات غیرقانونی با متنفذین محلی را که چند ماهی است آغاز کرده اند، شدت داده و رقابت برای نفوذ ویارگیری در روستاها و نقاط پر جمعیت را دستور کار دارند.

در این میان، برخی از اقدامات حاکی از غیرقانونی بودن و نیز ولخرجی های انتخاباتی اذعان دارد. از جمله می توان به رد و بدل شدن تصاویر کاندیداها و جلسات شبانه در منازل با شرکت عموم مردم در فضای مجازی تا پلوهای سیاسی و حضور در مجالس حزن و شادی مردم اشاره کرد.

این قبیل اقدامات نه تنها بصورت چراخ خاموش بلکه آشکارا و با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، رسانه ها، محافل سیاسی غیررسمی و حتی دورهم نشینی ها شبانه و برپایی ضیافت های ناهار و شام به هر بهانه کوچکی، برپا می شوند.

فعالیت نمایندگان کنونی این استان در مجلس شورای اسلامی نسبت به ماه‌های قبل افزایش‌یافته و در کنار افزایش حضور در نشست‌های استانی، بازدیدهای متعدد از بخش‌های مختلف، برگزاری نشست‌های خبری و انعکاس فعالیت‌های انجام داده در فضای مجازی بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

بسیاری از نمایندگان کنونی استان در مجلس شورای اسلامی با مدد گرفتن از تعدادی از افراد خبرنگار باسابقه تحت عنوان مشاور رسانه‌ای تلاش دارند کم‌کاری سال‌های دوره فعالیت خود را جبران کنند و نامزدهای احتمالی نیز برای سبقت گرفتن در این فضا با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی تلاش دارند فضا را برای حضور و کسب بیشتر آرا مردمی به دست بگیرند.

در حال حاضر یکی از روش‌های معمول برای تبلیغ در این استان ارسال پیامک است که به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه میلاد ائمه و عیدهای اسلامی انجام می‌شود.

نکته تامل برانگیز جایی است که بعضی از نمایندگان فعلی مجلس و کاندیدا برای مجلس آتی که خود قانونگذار بوده اند به صورت علنی دست به این اقدامات غیرقانونی می زنند.

پیامک حاوی مطالب تبریک است که در حوزه انتخابیه با توجه به نوع اپراتورها توسط مردم دریافت می‌شود و نام شخصی در انتهای پیامک است.

همچنین برخی از نمایندگان دوره‌های گذشته نیز با ارسال پیامک‌های تبریک به گوشی‌های تلفن همراه شهروندان تمایل حضور خود را در انتخابات سال جاری به‌نوعی مطرح می‌کنند.

برخی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس نیز به‌صورت روزانه مطالبی در راستای توسعه استان و همچنین در مطالبی در خصوص وظایف نماینده و نقش آن در مسیر توسعه با نام خود در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند.

ماراتن رقابت کاندیداهای کسب کرسی خانه ملت در استان بسیار زودتر از زمان موعد آغاز شده و این درحالی است که بر اساس قانون انتخابات مجلس، زمان تبلیغات علنی نامزد های نمایندگی مردم رسماً از ۸ روز قبل از رای گیری آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای باید پایان یابد.

در منشور اخلاقی انتخابات هم بر دوری از تبلیغات پر خرج و مسرفانه نامزدهای انتخابات تاکید شده است.

با وجودی که بسیاری از نامزدها با هدف خدمت و با هزینه های نسبتاً کم وارد مبارزات انتخاباتی می شوند، اما تبلیغات پر خرج برخی نامزدها معمولاً سلامت انتخابات را به خطر انداخته است.

این دسته از نامزدها معمولاً با هدف سوء استفاده از فرصت ها و امتیازهای نمایندگی وارد مجلس می شوند و در صورت ورود به مجلس نیز به اشکال گوناگون، هزینه های انتخاباتی خود را جبران می کنند و از شرمندگی حامیان مالی خود در می آیند.

در همین زمینه مسئولان کشوری و استانی متفق القول با بیان اینکه با تبلیغات زودهنگام برخورد خواهد شد اظهار می کنند که تبلیغات توسط کاندیداها در همه فضاها غیرمجاز است و قطعاتخلف محسوب می شود و به عنوان تبلیغات زودهنگام با آنان برخورد خواهد شد.

اما در این خصوص تا کنون اقدام محسوسی از سوی مسئولان ذیربط صورت نگرفته است. حال با تمام این اوصاف تنها نکته ای که در این برهه زمانی کاملا مبرهن و مشخص است بازار داغ تبلیغات غیرقانونی نامزدهایی است که قرار است روزی قانونگذاری کنند.

به گزارش رهیاب، ظاهرا حتی نهادهای نظارتی به عنوان یک عرف این تبلیغات غیرقانونی را پذیرفته اند لذا می طلبد مجریان امر بر این قبیل تبلیغات کاندیداها نظارت بیشتری کنند و با کسانی که زمان قانونی تبلیغات را به فراموشی می سپارند نیز برخود جدی به عمل آورند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از