حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس ستاد نظارت بر انتخابات خوزستان مطرح کرد:

تشریح جزئیات چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری

تشریح جزئیات چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس ستاد نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خوزستان گفت: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش‌ازاین مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، به‌صورت زودهنگام و در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ ابوالحسن معماری در گفتگوی رسانه‌ای اظهار کرد: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش‌ازاین مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، به‌صورت زودهنگام و در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر اساس تقویم انتخاباتی زمان کلی اجرای انتخابات که توسط وزارت کشور اجرا می‌شود پنج ماه است؛ اما به علت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بر اساس قانون اساسی باید ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات برگزار و رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.

رئیس ستاد نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خوزستان با اشاره به ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، گفت: طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

معماری عنوان کرد: معاونان رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت و اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی هستند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد.

وی تصریح کرد: پس از پایان زمان ثبت‌نام نامزدها در انتخابات شورای نگهبان از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۱ خردادماه صلاحیت نامزدها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نیاز این زمان پنج روز دیگر تمدید خواهد شد. پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، کاندیداهای انتخابات تا ۶ تیرماه فرصت تبلیغات دارند. از هفتم تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود.

رئیس ستاد نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خوزستان، ادامه داد: استان خوزستان دارای ۳۰ شهرستان است و برای انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در استان همانند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۳ هزار و ۳۵۳ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده است.

معماری با بیان اینکه وظیفه ناظران کمک به سلامت انتخابات، امانت‌داری، نظارت بر حسن اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات احتمالی است، گفت: ۱۲ هزار و ۸۷۲ نفر نیز بر روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در استان نظارت می‌کنند و آموزش‌های لازم از طریق مجازی و حضوری به ناظران داده خواهد شد.

وی با اشاره به چهار اصل مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در انتخابات است، اظهار کرد: تمامی ناظران بر انتخابات بر روند برگزاری انتخابات بر اساس قانون نظارت خواهند داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از