حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس دادگستری استان خوزستان مطرح کرد:

تشکیل شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در خوزستان

تشکیل شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در خوزستان

رئیس دادگستری استان خوزستان گفت: انتشار مطالب کذب و مخل سلامت انتخابات، اخلال در نظم و یا ترغیب به عدم مشارکت در انتخابات، هتک حرمت و شخصیت نامزدهای انتخاباتی در رسانه‌ها و فضای مجازی، باید رصد و مورد برخورد لازم قرار گیرد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی دادگستری استان خوزستان؛ علی دهقانی در اولین جلسه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و گرامیداشت دهه ولایت، به تشریح تکالیف اعضای این ستاد در چارچوب قانون و دستورالعمل اجرایی پرداخت و اظهار کرد: به‌رغم سانحه جبران‌ناپذیر شهادت آیت‌الله رئیسی، در کمتر از دو ماه با فرمان مقام معظم رهبری مقدمات برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات فراهم شد که این امر نشان از برکت و جایگاه والای نظام مقدس جمهوری اسلامی با اتکای به قانون اساسی است.

 وی هدف از تشکیل این ستاد را پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی و ایجاد زمینه همراهی و هماهنگی مسئولان مرتبط در عمل به تکالیف و وظایف برشمرد و گفت: ستادهای متناظر استانی در مرکز و شهرستان‌ها با مدیریت دادگستری‌ها تشکیل شده است و پیرو آن تشکیل هیات بازرسی از سوی سازمان بازرسی استان باهدف نظارت دقیق بر عملکرد سازمان‌های دولتی مجری انتخابات و حضور مستمر و فعال رؤسای دادگستری و دادستان‌ها در حوزه‌های قضایی در جلسه هیات اجرایی ذیل ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، الزامی است.

 رئیس دادگستری استان خوزستان ادامه داد: از ظرفیت شورای تأمین برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات در زمان تبلیغات، برگزاری انتخابات و پس از آن، استفاده و دستگاه‌های مجری و ناظر به‌منظور اجرای صحیح انتخابات باید تعامل و همکاری سازنده داشته باشند.

 دهقان با تأکید بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه از سوی دادستان‌های حوزه‌های قضایی، گفت: توجیه، اقناع، ارشاد، هشدار، تذکر و انذار مدیران دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و رؤسای ستادهای انتخاباتی باهدف بازدارندگی از جرائم، تخلفات و افزایش مشارکت حداکثری، ارتقای امنیت و سالم‌سازی فضای انتخابات باید در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.

 وی ادامه داد: تشکیل جلسات توجیهی برای مدیران ستادهای نامزدهای انتخابات در راستای اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات انتخابات و جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای عمومی و فضای مجازی، از دیگر الزاماتی است که باید به آن توجه شود.

 دهقانی بیان کرد: انتشار مطالب کذب و مخل سلامت انتخابات، اخلال در نظم و یا ترغیب به عدم مشارکت در انتخابات، هتک حرمت و شخصیت نامزدهای انتخاباتی در رسانه‌ها و فضای مجازی، باید رصد و مورد برخورد لازم قرار گیرد.

 رئیس‌کل دادگستری خوزستان همچنین از تخصیص شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در دادسرا و دادگاه‌های سراسر استان خبر داد و افزود: این شعب به‌صورت فوق‌العاده، خارج از نوبت و در ساعات اداری و کشیک فعال هستند و به‌صورت تخصصی و دقیق به گزارش‌ها حاصله رسیدگی می‌کنند.

 دهقانی گفت: ذیل این ستاد، کمیته‌های تخصصی نیز به‌منظور برگزاری هرچه بهتر انتخابات تشکیل و در حال انجام فعالیت هستند.

 وی بیان کرد: با همدلی و همکاری موجود میان اعضای این ستاد، روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی که به‌موجب قانون عضو هیئت‌های اجرایی انتخابات در هر شهرستان هستند، سایر مسئولین و دست‌اندرکاران، مجریان و ناظران، آماده برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری در استان هستیم.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از