حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
باشهدا؛

توصیه اولین شهید روحانی دفاع‌مقدس چه بود؟

توصیه اولین شهید روحانی دفاع‌مقدس چه بود؟

در بخشی از وصیت‌نامه شهید محمدحسن شريف طبع آمده است: با مردم خوش‌سخن باشید اسلام را با دست و زبان و اعضای بدنتان یاری کنید.

به‌ گزارش«رهیاب»؛ براي رساندن مهمات به رزمندگان رفته بود خط؛‌ هنگامي كه به طرف مقر مدافعان خرمشهر بر مي‌گشت، از پشت سر مورد هدف گلوله دشمن قرار گرفت. بعثي‌ها با سر نيزه سرش را از بدنش جدا كردند و اين آخر كار نبود.

آنها در اطراف بدن شيخ شريف به رقص‌و‌پايكوبي پرداختند هلهله مي‌كردند و فرياد مي‌زدند: «قتلنا الخميني، قتلنا الخميني، ما خميني را كشتيم...»

شیخ محمدحسن شریف قنوتی، که بعدها به ویژه در روزهای آغازین جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران به «شیخ‌شریف»شهرت یافت، در سه تیر ۱۳۱۳ در روستای قصبه، از توابع اروندرود آبادان، در خانواده‌ای‌متدین چشم به جهان گشود. در‌‌ سال ۱۳۳۷ در حوزه‌علمیه بروجرد دوره سطح و بخشی از خارج را به‌پایان رساند، سپس برای تکمیل تحصیلات‌حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد و محضر درس آیت‌الله سیدمحمدرضاگلپایگانی و نیز امام‌خمینی را درک کرد و تا مرتبه اجتهاد پیش رفت.

وی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز کرد و همکاری‌های اندکی با آن گروه، به ویژه شهیدنواب‌صفوی داشت. با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در ۱۳۴۲ فعالیت‌های سیاسی وی شدت بیشتری یافت. او با وجود جو خفقان حاکم در زمان پهلوی، در مساجد به سخنرانی و افشاگری می‌پرداخت، آشکارا از امام‌خمینی دفاع و اعلامیه‌ها و رساله ایشان را با یاری دیگر هم‌رزمانش در بین مردم توزیع می‌کرد. وی پس از مدتی بعنوان نماینده حضرت‌امام‌خمینی در اردکان و حومه برگزیده شد.


محمدحسن شریف قنونی در سال ۱۳۵۵ خانواده‌اش را به بروجرد انتقال داد و خود با استفاده از نام‌مستعار «شریف طبع» فعالیت‌های سیاسی‌ اش را ادامه داد. با اوج‌گیری‌مبارزات، وی به مسجدسلیمان رفت تا راحت‌تر به فعالیت‌هایش ادامه دهد. ساواک وی را دستگیر کرد و در نهایت در دی‌ماه ۱۳۵۷ از زندان اهواز رهایی یافت و به بروجرد بازگشت.


با آغاز جنگ‌تحمیلی، ابتدا برای اولین بار ستاد کمک‌رسانی به مناطق‌جنگی جنوب و غرب کشور را در بروجرد به راه انداخت در اواسط مهر به همراه تشکلی از جوانان بروجرد به خرمشهر رفت و خود لباس رزم پوشید و با تشکیل گروه‌های چریکی الله‌اکبر و گروهان‌های مقاومت، خرمشهر را برای چندمین بار از خطر سقوط حتمی نجات داد.


شیخ شریف علاوه بر فرماندهی برخی از محورها در خرمشهر و هدایت نیروهای مسئولیت تأمین مهمات نیروها را عهده‌دار بود. در ۲۴مهر ۱۳۵۹، وی به هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خیابان چهل‌متری خرمشهر، به مقر عوامل بعثی وارد شد. نیروهای بعثی با مشاهده وانت حامل شریف قنوتی، برای از بین بردن او به سرعت دست به کار شدند و وانت مزبور را زیر رگبار گلوله بستند. شیخ را بر اثر اصابت گلوله به آرنج‌ها و زانوها و گردن از پای درآوردند. وقتی شیخ شریف روی زمین افتاد، آنان خود را به او نزدیک کردند و با استفاده از سر نیزه فرق سرش را شکافتند.

وصیت نامه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خدا را حمدوسپاس می‌گوییم و درود بر اشرف مخلوقات و بهترین موجودات. حضرت محمد (ص) و اهل‌بیتش.


فرزندانم شما‌ را به تقوی الهی اطاعت و عبادت حق، یاری دین، عمل به کتاب و پیروی از جانشینان خاندان حضرت‌رسول (ص) که اولین آن‌ها سزاوارتر از هر رهبر و آخرین آن بعد از پدرانش سرور همگان است سفارش می‌کنم.


سپس بدانید که دنیا فانی است و برای کسی باقی نمی‌ماند و کسی در آن باقی نخواهد‌ ماند ما نیز به‌سوی جایی که در آن استقرار نداریم کوچ می‌کنیم.


بدانید‌ شما در آرامش‌وسلامتی هستید همسایگان‌تان را نیازارید و در کار خیر یکدیگر را یاری کنید به دیدار بستگان وفامیل بروید باکسی که به شما بدی کرد به نیکی رفتار کنید با مردم خوش‌سخن باشید اسلام را با دست و زبان و اعضای بدنتان یاری کنید بزرگان را از مؤمنین محترم بشمارید باکودکان ایشان مهربان باشید مطیع علما باشید و در برابر جاهلان پایداری کنید به دانشمندان دینی همانند پدر خود احترام بگذارید از سخن باطل و شهادت دروغ بپرهیزید. با ظالم و ستمگر با بدکاران و کسانی که با تخته‌نرد و شطرنج و هر آنچه نام قمار برآن است بازی می‌کنند هم‌نشین نشوید با شراب‌خواران مجالست نکنید. تلاش خود را صرف جمع مال دنیا نکنید و روز حسرت‌وپشیمانی را فراموش نکنید امربه‌معروف و نهی از منکر نمایید با اوباش و با ستمکار و فرومایه نشست‌و برخاست نداشته باشید با انسان‌های نیکوکار و اهل ذکر هم‌نشین شوید هرکجا هستید اهل‌تقوی و درستی باشید.


من به مرگ، سؤال، قیامت، بهشت، جهنم و بخشش و عذاب معترفم. من شیعه اهل‌بیت محمد (ص) و دوستدار آن‌هاییم.


شما را به آنچه از نماز و روزه و حج بر عهده‌ دارم سفارش می‌کنم. اما نماز به‌ جایم سه سال نماز گزارید و سه ماه روزه بجا آورید اگر بیشتر بجا آورید ثوابش از آن شماست.


شعبان ۱۳۹۶ ه.ق محمدحسن

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از