حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403

حذف ورود فاضلاب‌ها به رودخانه کارون

حذف ورود فاضلاب‌ها به رودخانه کارون

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: تلاش می‌شود در سال ۱۴۰۳ ورودی‌های فاضلاب به رودخانه کارون را حذف کنیم که این اقدام برای خوزستان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان؛ صابر علیدادی اجرای ۳۱۷ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در دولت سیزدهم در کلان‌شهر اهواز را یکی از مهم‌ترین کارهای سال ۱۴۰۲ عنوان و اظهار کرد: تلاش می‌شود در سال ۱۴۰۳ ورودی‌های فاضلاب به رودخانه کارون را حذف کنیم که این اقدام برای خوزستان بسیار حائز اهمیت است.

 وی در خصوص جزئیات اجرای طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری زیرپوشش خدمات آبرسانی هستند و با اجرای طرح‌های آبرسانی و محرومیت‌زدایی در روستاهای استان جمعیت روستایی نیز تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار خواهند گرفت.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اقدامات عملی انجام شده به‌منظور آبرسانی و ارتقای سطح پایداری تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان در بیش از یک هزار و ۳۷۰ روستا، ادامه داد: تاکنون طرح‌های موردنظر در ۴۸۴ روستا تکمیل و انجام شده است، در ادامه کار و برای مرحله دوم که شامل ارتقای کیفی آب آشامیدنی و بعضاً اصلاح شبکه توزیع، خطوط انتقال، مخازن ذخیره و تأسیسات است، برنامه‌ریزی لازم در شرکت آب و فاضلاب خوزستان انجام شده و بخش‌های زیادی در قالب قراردادهای طرح محرومیت‌زدایی، صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی، استانی، تنش آبی، مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، گروه‌های جهادی، خیران و سایر منابع اعتباری در حال انجام است.

 علیدادی به اجرای ۱۸ طرح در قالب ۵۰۲ روستا و ۱۵ شهرستان و اجرای ۲۵۳ کیلومتر خطوط انتقال آب در سال ۱۴۰۲ «۲۲۲ کیلومتر طرح جهاد آبرسانی» اشاره و بیان کرد: ساخت ۵ باب مخزن ذخیره بتنی مجموعاً به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، حفاری و تجهیز یک حلقه چاه آب آشامیدنی و افتتاح آبرسانی به ۴۰ روستا، آبرسانی و ارتقای سطح پایداری در ۴۸۴ روستای استان و ساخت ۴ باب آب‌شیرین‌کن در روستاهای آبادان، شهرهای آبادان، خرمشهر و هندیجان به ظرفیت کلی ۷۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز که در مرحله مناقصه و انتخاب سرمایه‌گذار است، از دیگر کارهای این شرکت است.

 وی با اشاره به اینکه ساخت و بازسازی ۱۳ باب مخزن ذخیره آب با حجم کلی ۸ هزار و ۱۰۰ مترمکعب به اتمام رسیده و در مدار بهره‌برداری است، افزود: ساخت و بازسازی ۶۱ باب مخزن ذخیره آب با حجم کلی ۲۰۶ هزار مترمکعب «در حال اجرا و در دست اقدام» و افزایش ظرفیت تأمین آب به میزان ۳۲۲ هزار مترمکعب در روز از دستاوردهای آبفا خوزستان در بخش آبرسانی است.

 علیدادی با عنوان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ با انجام عملیات اجرایی پیشرفت فیزیکی طرح‌های فاضلاب استان «به جز اهواز» از ۵۷ درصد به ۶۱ درصد افزایش‌یافته است، گفت: این طرح‌ها در قالب ۱۵ طرح در ۱۸ شهر استان در حال اجرا هستند که منجر به افزایش درصد بهره‌مندی مشترکان از خدمات فاضلاب از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد شده‌اند.

 وی گفت: ساماندهی و تکمیل‌شدن پروژه فاضلاب اهواز، افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آبادان و خرمشهر، آبرسانی به روستاهای دارای مشکل و استفاده از ظرفیت پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای صنایع و ایجاد درآمد پایدار از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

 صابر علیدادی با اظهار اینکه در همه شهرستان‌های استان طرح‌های عمرانی شرکت فعال است، افزود: مشکل آب‌گرفتگی در اهواز و تکمیل طرح نیمه‌تمام شبکه فاضلاب این شهر در اولویت دولت سیزدهم دارد و هم اکنون به پیشرفت قابل‌قبولی رسیده است .

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از