حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
شهید سه‌ساله کربلا؛

حضرت رقیه یاقوتی درخشنده در قلب شام شد

حضرت رقیه یاقوتی درخشنده در قلب شام شد

یکی از شهیدان قیام حسینی که در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان تاریخی، نقشی بسیار تأثیرگذار دارد، حضرت رقیه (س) دختر امام حسین (ع) است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ جریان کربلا محدود به واقعه عاشورا نیست؛ چراکه پس از آن با ادامه حرکت کاروان اسرا، مبارزه خاندان اهل‌بیت با یزید همچنان ادامه داشت به‌گونه‌ای‌که ادامه نهضت حسینی را می‌توان از خطبه‌های غرای امام سجاد علیه‌السلام تا نقش بیدارگری حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در شهرهای بزرگی چون کوفه و شام دانست.

چه بسیار مسیحیان و یهودیانی که به وسیله کاروان اسرا مسلمان شدند و از همه پررنگ‌تر آن‌ که، خانواده یزید و غلامانش با دیدن اهل‌بیت پیامبر در اسارت از او بیزاری جستند و جزء محبین خاندان عصمت و طهارت شدند.

رقیّه‏ خاتون یا فاطمه بنت‌الحسین، معروف به فاطمه‏ صغری، آخرین دختر امام حسین علیه‌السلام از مادری به نام ام‌‏اسحاق بنت طلحة‌بن‌عبدالله تیمیه بود.

منابع تاریخی سال و محل ولادت آن حضرت را بین سال پنجاه و هفت و پنجاه و هشت هجری در مدینه ذکر کرده‌اند و تاریخ وفات آن حضرت ماه صفر سال ۶۱ هجری قمری ثبت شده است.

مقبره حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها کنار یک ‌بازارچه قدیمى و در ۳۰۰ متری شمال شرقی مسجد اموى در شهر دمشق قرار دارد.

حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها دختری از دختران امام حسین علیه‌السلام بود که در دوران کودکی در کربلا حضور داشت و به گواهی تاریخ این دختر با دو چشم خود صحنه‌های عطش و غارت خیمه‌ها را دید. وی که سه سال بیشتر نداشت نیمه شب در کنار سر پدرش در خرابه شام غریبانه جان داد.

در باب وجود فرزندی به نام رقیه سلام‌الله‌علیها برای امام حسین علیه‌السلام میان علما و محققان تاریخ اسلام اختلاف وجود دارد؛ شخصیت‌های بزرگی چنین موضوعی را انکار کرده‌اند و برخی دیگر بر وجود چنین فرزندی برای سیدالشهدا علیه‌السلام تأکید ورزیدند.

آیت‌الله محسن حیدری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: درباره فرزندان امام حسین علیه‌السلام در کتب تاریخی اختلاف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: مورخان متقدم چون مصعب‌بن‌عبدالله‌زبیری، سهل‌بن‌عبدالله‌بخاری، شیخ مفید و فضل‌بن‌حسن‌طبرسی، تعداد فرزندان آن حضرت را چهار پسر به نام‌های علی‌اکبر، امام سجاد علیه‌السلام، علی‌اصغر، جعفر و دو دختر به نام‌های فاطمه و سکینه می‌‌دانند. کاشی در کتاب تاریخ محمدی آن را به نظم کشیده است.‏

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بلاذری فقط از چهار فرزند امام به نام‌های امام سجاد علیه‌السلام، علی‌اکبر، فاطمه و سکینه نام می‌برد. ابن طولون از پنج فرزند نام می‌برد: امام سجاد علیه‌السلام، علی‌اکبر، علی‌اصغر، فاطمه و سکینه.

 حیدری ادامه داد: زنجیره امامت توسط امام سجاد علیه‌السلام که ششمین معصوم بود و بنا به غالب روایات از مادری ایرانی به نام شهربانو زاده شد، تداوم یافت. دیگر فرزندان امام نیز پشتیبان وی در نبرد با ظلم بودند و در کربلا به یاری پدر شتافتند.

وی بیان کرد:  منابع متأخر از فرزندان بیشتری نام برده‌اند و گاهی برای آن حضرت شش پسر را نام برده‌اند. در برخی کتاب‌های تذکره و مراثی متأخر از دختری سه و یا چهار ساله از امام حسین علیه‌السلام به نام رقیه سخن به میان آمده است که همراه کاروان اسرااز کربلا به شام آمده و در سوم یا پنجم صفر سال ۶۱ هجری در خرابه شام به شهادت رسید و در همان جا به خاک سپرده شد.

بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها سعی در شبهه پراکنی دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب‌التواریخ  نقل شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.

نقش حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها نیز در تبدیل واقعه عاشورا بسیار مشهود و یک جریان سیال تاریخی است به طوری که نهضت حسینی با یادگار گذاشتن نشانه‌ای گران‌قدر«حضرت رقیه» در شهر شام باعث دگرگونی عمیق و تغییری شگرف در شهر شام شد.

 از اثرات وجودی حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها کم‌اثر شدن جنایاتی بود که معاویه ملعون در حق اسلام انجام داد؛ زیرا مرقد ایشان  در قلب حکومت امویان  تبدیل به مرکزی برای تبلیغ شیعیان شد و سبب شد راه گم‌کردگان طریق ولایت به سمت اهل‌بیت هدایت شوند و مَثَل آن شهید خردسال همانند مناره‌ای است که انسان‌های سرگردان را نجات می‌دهد.

انتهای خبر/

  

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از