حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یادداشت؛

حمله‌هوایی به یمن،آخرین‌تلاش‌های آمریکا برای بقای‌اسرائیل

حمله‌هوایی به یمن،آخرین‌تلاش‌های آمریکا برای بقای‌اسرائیل

امروز بحران غزه به نقطه‌ای رسیده که رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانسته به اهداف کلانی که از حملات ویرانگر به غزه مدنظر داشت، دست یابد بلکه ضعف راهبردی‌اش در تامین امنیت نیز آشکار شد.

معصومه فتحعلی پور کارشناس ارشد علوم سیاسی طی یادداشتی نوشت؛ حمله هوایی به یمن،آخرین تلاش‌های آمریکا برای شو‌آف رسانه‌ای برای حمایت همه جانبه از اسرائیل است، آمریکایی‌ها در بیش از سه ماه گذشته که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد به موازات حمایت‌های همه جانبه نظامی از رژیم صهیونیستی در غزه، از راهبرد‌های دیپلماتیک برای عدم گسترش جنگ به منطقه بهره‌برداری کرده‌اند.

آمریکایی‌ها نیازمند مواضع، دیدگاه‌ها و حمایت کشور‌های عربی منطقه و همجوار با فلسطین اشغالی در شکل دادن و کنترل و مدیریت نوار غزه هستند. قطعا یکی از اهداف کلیدی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کشور‌های منطقه می‌تواند این موضوع باشد.  

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند به هر صورتی بحران غزه پایان بیابد قطعا اسرائیل نمی‌تواند در آینده غزه نقش آفرین باشد، ضمن اینکه شاهد هستیم اروپایی‌ها نیز حاضر به همراهی و همسویی با سیاست‌های ویرانگرانه نتانیاهو در نوار غزه نشدند به طوری که وزیر خارجه فرانسه در آخرین موضع‌گیری خود اعلام کرد اسرائیل نمی‌تواند در مورد آینده غزه تنها تصمیم گیرنده باشد.  

چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی اروپایی‌ها نشان می‌دهد،امروز بحران غزه به نقطه‌ای رسیده که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانست به اهداف کلانی که از حملات ویرانگر به غزه مد نظر داشت دست بیابد بلکه ضعف راهبردی‌اش در تامین امنیت نیز آشکار شد. 

با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دنبال نابودی و خلع سلاح مردم غزه و آزادی اسرای اسرائیلی است، اما در سه ماه گذشته به هیچکدام از اهداف خود دست‌نیافته است و حتی برخی از مقامات آمریکایی به این نکته اذعان کرده‌اند که امکان نابودی غزه وجود ندارد چرا که فکر و اندیشه مقاومت در غزه آنقدر نهادینه شده که حتی اگر انحلال حماس به شکل صوری و نمایشی اعلام شود قطعا اندیشه مقاومت قابل نابودی نیست.  

لذا امروز به میدان آمدن تمام‌قد حامیان اسرائیل در مبارزه علنی با یمن قطعا به منظور تامین امنیت اسرائیل است نه صرف تامین امنیت تجاری در دریای سرخ. 

اما با تحلیل سیاست‌های اعمالی اخیر حامیان سرسخت اسرائیل دستاچگی را می‌توان به وضوح دید، آنها با حمله به یمن بار دیگر دچار خطای راهبردی شدند. چرا که اسرائیل خیلی زود باید تاوان سنگین، خطای راهبردی حامیانش را بدهد. 

و این یعنی شروع برگی دیگر از تقابل محور مقاومت با آمریکا و انگلیس در منطقه. 

  

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از