حالت تاریک
چهارشنبه, 25 مهر 1403
خودکفایی شکر در دستان نیشکر خوزستان شکل می‌گیرد
وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی شکر در دستان نیشکر خوزستان شکل می‌گیرد

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: صنعت نیشکر در خوزستان به‌خوبی این نیاز را درک کرده است و با بهره‌گیری از طرح‌های مدرن آبیاری زیرسطحی، این صنعت می‌تواند کشور را به خودکفایی در تولید شکر نزدیک کند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ غلامرضا نوری قزلجه روز جمعه در آیین بهره‌برداری از اولین مزرعه آبیاری هوشمند زیر سطحی کشور که در کشت و صنعت نیشکر کارون ایجاد شده است، اظهار کرد: موضوع آب، مسئله جدی کشور است و در این زمینه، بخش کشاورزی با کمبود شدید روبرو است.

 وی با اشاره به دیدار اول اعضای هیات دولت چهاردهم با مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر موضوع مصرف بهینه آب، افزود: استفاده از روش‌های مدرن و هوشمند در مصارف مختلف از جمله کشاورزی، علاوه بر اینکه راهکاری برای مصرف بهینه به شمار می‌رود، تکلیفی است که قانون‌گذار تعیین کرده است و باید همواره موردتوجه قرار گیرد.

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع آب درگذشته موردتوجه قرار نگرفته و امروز به جایی رسیده است که باید از هر قطره آب موجود، استفاده حداکثری را ببریم.

 نوری قزلجه با اشاره به اجرای طرح آبیاری زیر سطحی که یکی از روش‌های بهره‌ور در استفاده از آب است، ادامه داد: شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اجرای این طرح در مزارع خود نشان داد که عملیاتی‌کردن این نوع آبیاری در مزارع بزرگ دیگر نیز امکان‌پذیر است.

 وی افزود: استفاده دستگاه آبیاری زیر سطحی هوشمند تحت‌فشار، بهبود شاخص‌های کشاورزی کشور را در پی دارد و ترویج این روش ضروری است.

 وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استفاده حداکثری از منابع آب دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه مسیری است که باید در آن گام برداشته شود، افزود: صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در حوزه خودکفایی تولید محصولات مختلف مانند شکر نیز برای کشور مؤثر خواهد بود.

 وی بیان کرد: استفاده از روش‌های علمی به‌منظور افزایش تولید شکر در کشور را هم‌زمان با مصرف بهینه آب دنبال خواهیم کرد.

 بر اساس این گزارش با حضور «غلامرضا نوری قزلجه» وزیر جهاد کشاورزی، آیین بهره‌برداری از اولین مزرعه آبیاری هوشمند زیر سطحی کشور به مساحت ۱۱۸ هکتار در مزارع نیشکر کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر به بهره‌برداری رسید.

 همچنین در آیین دیگری عملیات اجرایی تجهیز یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع نیشکر کشت و صنعت کارون شهرستان شوشتر به سامانه دانش‌بنیان آبیاری هوشمند زیر سطحی برگزار شد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از