حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان مطرح کرد:

خوزستان رویش‌گاه گیاهان دارویی در کشور

خوزستان رویش‌گاه گیاهان دارویی در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان به دلیل داشتن شرایط اقلیمی متنوع و مناسب، با تولید ۳۰ گونه گیاه دارویی رتبه نخست کشور را در تولید این گیاهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خوزستان؛ محمد حسنی نسب اظهار کرد: باتوجه‌به وجود اراضی حاصل‌خیز در هم‌جواری با سه حوضه آبریز کارون بزرگ، کرخه و شاوور در استان خوزستان که بیش از ۳۰ درصد آب‌های جاری کشور به آنان می‌ریزد، این استان قابلیت‌های منحصربه‌فردی برای کشت و تولید گیاهان دارویی دارد.

وی افزود: همه شهرستان‌های استان خوزستان از جمله دزفول، دزپارت، حمیدیه، رامهرمز، کارون، اندیمشک، اندیکا، شوش تولیدکننده گیاهان دارویی هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سطح زیر کشت گیاهان دارویی خوزستان را ۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در استان خوزستان بازه وسیعی از گیاهان دارویی در حال تولید است و ۳۰ گونه از مهم‌ترین گیاهان دارویی با ارزش و صادراتی بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

حسنی نسب بیان کرد: مهم‌ترین گیاهان دارویی تولید شده در خوزستان شامل انواع نعناع از جمله نعناع فلفلی، سیاه‌دانه، گشنیز، شوید، گلرنگ، رازیانه، گل‌گاوزبان، رزماری، چای ترش، زیره سبز و ماری تیغال است و همچنین محصولاتی مانند زعفران، آلوئه‌ورا، مورینگا، استویا، بادرنجبویه، حنا، مورد معطر و کاپاریس در حال توسعه هستند.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، میزان تولید گیاهان دارویی خوزستان ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۶درصد افزایش تولید داشته است که باتوجه‌به میزان تولید ثبت شده، استان خوزستان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با تدوین برنامه پنج‌ساله گیاهان دارویی استان بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه، حمایت از متقاضیان کشت گیاهان دارویی با تأمین بذر و نهاده استاندارد، ایجاد پایلوت‌های بررسی سازگاری و آموزشی ترویجی، مساعدت در تشکیل خوشه صنعتی چهار گیاه دارویی مهم و منتخب استان، باعث توسعه این صنعت پر رونق شده است.

حسنی نسب بیان کرد: باتوجه‌به کیفیت بالای گیاهان دارویی تولید شده در استان، توسعه صنایع بسته‌بندی و فراوری گیاهان دارویی با هدف تأمین نیاز بازار داخلی و صادرات بسیار ضروری است؛ بنابراین در این زمینه، حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران مانند آموزش، مشاوره و پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد.

وجود مرزهای زمینی، هوایی و به‌ویژه دریایی استان خوزستان نشان از شرایط مناسب برای صادرات و تجاری‌سازی و حضور فعال در بازارهای بین‌المللی دارد و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از