حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

خوزستان متحمل بیشترین خسارات گرد و غبار است

خوزستان متحمل بیشترین خسارات گرد و غبار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان خسارت ناشی از گرد و غبار در برآورد سال ۹۷ در پنج استان کشور، ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است که ۴۰ هزار میلیارد ریال از این خسارت به استان خوزستان اختصاص داشته است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ داود میرشکار امروز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: مهاجرت، خارج شدن سرمایه‌گذاران از کشور، عدم سرمایه‌گذاری در استان‌هایی همچون خوزستان که از نظر تولید می‌توانند بار اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشند از خساراتی است که در خسارت‌های ریالی برآورد شده، ذکر نشده است.

 وی با اشاره به اینکه برای مدیریت این بحران که ناشی از تغییرات اقلیمی است همه دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون باید پای کار بیایند، افزود: باتوجه‌به میزان خسارت وارده به استان، ضرورت دارد با دقت نظر بیشتری مسئله مدیریت گرد و غبار مورد توجه قرار گرد و باید اقدامات عاجلی در هفت کانون اصلی گرد و غبار در استان انجام شود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: راهکارهای کاهش و مقابله با گرد و غبار و افزایش توان تاب‌آوری در استان به‌عنوان یکی از الزامات پایداری در زندگی و تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

میرشکار با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از پدیده گرد و غبار عنوان کرد: گرد و غبار در حوزه اجتماعی و سلامت خانواده‌ها نیز مشکلات اساسی را ایجاد کرده است.

وی خسارات ناشی از گرد و غبار را برشمرد و بیان کرد: آسیب به پوشش گیاهی، آسیب به کشاورزی و کاهش تولیدات محصولات غذایی، بروز انواع آفات و بیماری‌ها، آسیب به دام و طیور، آسیب به تأسیسات برقی و زیرساخت‌های جاده‌ای از دیگر خسارات در این حوزه است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: گرد و غبار در استان ایلام ۸۰ درصد زنبورهای عسل را از بین برده که خسارت سنگینی در حوزه اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است. همچنین بخش عمده‌ای از جوجه‌های یک‌روزه با نیاز به اکسیژن بیشتر بر اثر گرد و غبار از بین رفته‌اند که این مسئله نیز ضربه اقتصادی شدیدی به برخی از استان‌هایی درگیر با گرد و غبار وارد کرده است.

میرشکار با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه فضای سبز استان خوزستان تصریح کرد: توسعه فضای سبز در استان در کنار دیگر جنبه‌های توسعه‌ای از جمله موارد مغفول مانده است و همگام با توسعه استان نیست که همین موضوع نیز مشکلات عدیده‌ای در استان ایجاد کرد.

 وی گفت: تصویب طرح جامع مقابله با گرد و غبار استان، تعیین وظایف در طرح‌ها مقابله با گرد و غبار دستگاه‌های اجرایی به تفکیک، پیگیری و نظارت بر اجرای طرح‌ها، ابلاغ شیوه‌نامه ملاحظات محیط زیستی توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به تولید گرد و غبار و افزایش دیپلماسی در پیگیری اقدامات کشورهای همسایه در کنترل کانون‌های گرد و غبار تاکنون در این حوزه انجام شده یا در حال اجرا است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از