حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

خوزستان پای سفره اطعام پیامبران

خوزستان پای سفره اطعام پیامبران

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: عید سعید غدیر خم از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌رود و یکی از سنت‌های حسنه در این روز سنت غذادادن به افراد نیازمند و یا همان اطعام مؤمن است.

 به گزارش شبکه اطّلاع رسانی «رهیاب»؛ عید سعید غدیر خم، عید ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) و جانشینی بر حقش بر پیامبر اسلام (ص)، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمان است که به عیدالاکبر در روایات از آن یاد شده است. در این عید مبارک به جز عیدی دادن سیدها که از قدیم رسم بوده، اطعام و غذادادن به مؤمنان نیز مورد تأکید قرار گرفته است و در روایتی از امام صادق (ع) در مفاتیح‌الجنان چنین فرمودند که غذادادن به یک نفر در روز عید غدیر مانند غذادادن به همه پیامبران و صدیقان است.

امام رضا علیه‌السلام درباره فضیلت روز غدیر می‌فرمایند: وَ مَنْ طعمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین؛ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد (اقبال الاعمال، ج ۱، ص۴۶۵)

امام صادق (ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن در این روز فرمودند: غذادادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آنها خود ائمه معصومین (ع)» و یک میلیون شهید «در رأس آنها حضرت عباس (ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد «بحار ج۶ ص ۳۰۳».

در جای دیگر امام صادق (ع) فرمودند که غذادادن به یک نفر در غدیر مانند غذادادن به همه پیامبران و صدیقان است.» مفاتیح‌الجنان ص۵۰۰» به‌گونه‌ای که امام صادق (ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. «بحار ج۹۵ ص۳۲۳».

بنابراین طبق روایات متعدد اطعام این روز بسیار حسنه و مورد تأکید است و باعث می‌شود که این سنت به دست فراموشی سپرده نشود.

روایات دیگری نیز در این رابطه وجود دارد. امام علی ابن ابیطالب (ع) ضمانت کرده است: هر کس برای‌خدا در روز غدیر وام دهد، خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید و امیرالمؤمنین علی (ع) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام یک میلیون پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام در هیچ زمان دیگری ذکر نشده است،

در جای دیگری امام علی (ع) می‌فرماید من افطر مؤمنا فی لیله فکأنما افطر فئاما… «المراقبات، میرزا جواد آقا تبریزی، ص. ۲۵۶» کسی که مؤمن روزه داری رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردی پرسید: ای امیرمؤمنان (ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر (ص) و صدیق و شهید. آن‌گاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسی که جمعی از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

  بر اساس برخی از روایات، امام رضا (علیه‌السلام) در روز غدیر گروهی را برای افطار نزد خود نگاه داشت. (الغدیر، علامه امینی، ج ۱، ص. ۲۸۷) بنابراین روایات و روایاتی دیگر اطعام و غذادادن در روز عید غدیر مستحب مؤکد است و حال که چنین است چرا ما نباید در این کار خیر و پر ثواب شریک باشیم و نباید تصور کنیم که برای اطعام مؤمنان حتماً می‌بایست سفره‌های رنگین بزرگ بیندازیم.

اطعام از فقرا اولویت دارد

این روزها به‌خاطر شرایط اقتصادی برخی از مردم بیش از دیگران نیاز به تأمین مایحتاج دارند حتی می‌توانیم یک اطعام ساده را به خانواده‌هایی در مناطق محروم کشور انتخاب کنیم و در این ثواب شریک شویم. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: کسی که مؤمن گرسنه‌ای را اطعام کند، خداوند از میوه‌های بهشتی به او می‌چشاند و کسی که برادر تشنه خود را سیر آب کند، خداوند او را از شهد بهشتی سیراب می‌کند.

 بر همین اساس پویش اطعام غدیر به مناسبت عید سعید غدیر به‌منظور طرح اطعام با نذورات شما برای نیازمندان در جای، جای خوزستان آغاز شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان فرد آقایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ در خصوص اطعام روز عید غدیر اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که تحت ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) در استان خوزستان که دروازه ورود تشیع به ایران است و در ایام غدیر، عید امامت و ولایت حضرت علی (ع) به ما توفیق داده شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به روال چند سال اخیر پخت غذا و اطعام روز غدیر که بر اساس روایات و آموزه‌های دینی ما از ثواب زیادی برخوردار است را انجام دهیم.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: عید غدیر امسال توسط مجموعه‌های مردمی، مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی در ۷۰۰ نقطه سراسر استان، برای پخت اطعام برنامه‌ریزی‌شده و بالغ بر ۲ هزار دیگ برای پخت در نظر گرفته شده است.

فرد آقایی گفت: یک میلیون و ۵۰۰ پرس غذا در این روز پخت خواهد شد و عملیات پخت غذاها از اوایل صبح روز دوشنبه آغاز می‌شود.

وی هدف اصلی اجرای طرح پخت غذا در این روز فرخنده را احیای سنت حسنه اطعام غدیر دانست و یادآور شد:  عید سعید غدیر خم از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌رود و یکی از سنت‌های حسنه در این روز سنت غذادادن به افراد نیازمند و یا همان اطعام مؤمن است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه این اطعام روز عید در وعده ناهار به بخش قابل‌توجهی از مردم استان تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: بخشی از این اطعام ویژه خانواده‌های کمتر برخوردار، مناطق محروم و برخی مجموعه‌های کم‌بضاعت است و بخش دیگر در سراسر محله‌ها، شهرها و روستاها توزیع می‌شود.

 فرد آقایی با اعلام اینکه امسال شاهد شور و نشاط بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در بین مردم هستیم، گفت: از بهترین وصف‌هایی که می‌توان برای خوزستان به کاربرد این است که خوزستان در آستانه تبدیل‌شدن به آشپزخانه حضرتی امیرالمؤمنین علی (ع) است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از