حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ثروتمند اما زیان‌ده
یادداشت؛

دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ثروتمند اما زیان‌ده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان در یادداشت خود می‌نویسد: متأسفانه سازمان مرکزی اجازه فروش املاک واحدهای زیان‌ده را نمی‌دهد با وجود آنکه این املاک، روزگاری با درآمد خود واحدها خریداری شده‌اند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ احسان موحدنیا هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان در یادداشتی نوشت: اوایل دهه ۷۰ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان تأسیس شد و تا همین اواخر مملو از دانشجو بود. در مقاطعی تعداد دانشجویان این دانشگاه به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰  نفر هم رسیده بود.

این مقطع، را می‌توان طلایی‌ترین دوران دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها در واحد بهبهان بلکه در اقصی‌نقاط کشور دانست. به لطف تعداد زیاد دانشجو، درآمد واحد بهبهان رشد کرده بود.

برای حفظ سرمایه و بهره‌وری بیشتر با مجوز سازمان مرکزی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بهبهان اقدام به خرید املاک، ساخت کارگاه‌ها و توسعه عمرانی کردند. به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ارزش این املاک در حال حاضر به‌قدری است که می‌تواند مشکلات مالی ۱۰۰ سال آینده این دانشگاه را مرتفع کند.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ و اختلاف سیاسی او با مرحوم هاشمی رفسنجانی و عبدالله جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه این دانشگاه در سطح کشور کند شد.

ارتقا دانشگاه پیام‌نور در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه بی‌حدوحصر واحدهای دانشگاه‌های آزاد اسلامی در اکناف کشور، تغییر ذائقه متقاضیان کنکور و میل بیشتر به رشته تجربی در کنار قدرت‌نمایی‌های سیاسی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل کاهش تعداد دانشجو و متعاقب آن کاهش درآمد دانشگاه آزاد اسلامی دانست که متأسفانه برخی واحدها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان نیز از آن متأثر شد.

در حال حاضر حدود ۴۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی زیان‌ده شده‌اند و طبق شنیده‌ها دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان به همراه چند دانشگاه دیگر استان خوزستان در زمره دانشگاه‌های زیان‌ده قرار گرفته‌اند و شرایط سختی برای پرداخت حقوق ماهانه اساتید و کارمندان دارند، پرداخت حقوق پرسنل و اعضای هیات علمی در چند نوبت انجام می‌شود و تعدادی از اعضای هیات علمی بازخرید کرده‌اند.

با این حال طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور مدعی است فقط ۵۸/۵ درصد از بودجه دانشگاه صرف حقوق و دستمزد می‌شود. در صورتی که این ادعا درست باشد مشخص نیست چرا با وجود توانایی مالی دانشگاه آزاد، وضعیت پرداخت حقوق در دانشگاه‌های زیان‌ده به‌صورت نوبتی شده و کارکنان این دانشگاه‌ها از مشکلات معیشتی رنج می‌برند.

متأسفانه سازمان مرکزی اجازه فروش املاک واحدهای زیان‌ده را نمی‌دهد با وجود آنکه این املاک، روزگاری با درآمد خود واحدها خریداری شده‌اند. فروش املاک و تبدیل به احسن کردن آن می‌تواند برخی مشکلات را کاهش دهد. مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان تلاش خود را برای حل مشکلات آن بکار بسته‌اند ولیکن توفیق ملموسی حاصل نشده و مشکلات روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود.

انتظار می‌رود نماینده محترم شهرستان بهبهان به همراه سایر نمایندگان خوزستان جلسه‌ای فوری با رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی کشور برگزار کنند و به هر شیوه قانونی مشکلات معیشتی و حقوق پرسنل این دانشگاه را مرتفع کنند.

نکته پایانی اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار دارد که سال‌ها بدون استفاده باقی‌مانده است. مزرعه ۴۵ هکتاری یکی از آن نمونه است. همت همه پرسنل برای استفاده از این فرصت‌ها برای کاهش مشکلات ضروری است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از