حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
در امتحانات نهایی؛

دانش‌آموزان بر کتاب‌درسی تمرکز کنند

دانش‌آموزان بر کتاب‌درسی تمرکز کنند

دانش‌آموزان بر محتوای کتاب‌درسی از جمله متن‌ها، فعالیت‌ها، تصاویر، سئوالات و آزمایش‌ها، نمودارها و تمرین‌ها و... را بیاموزید به‌ طوری‌ که مطمئن شوید همه مفاهیم موجود در کتاب‌درسی را درک کرده‌اید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «رهیاب»؛ آزمون نهایی آزمونی کتبی است که وزارت آموزش‌وپرورش برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به طور استاندارد در سطح ملی در سراسر کشور برگزار می‌کند.

آزمون پیشرفت تحصیلی، میزان موفقیت دانش‌آموزان را در یادگیری موضوعات و محتواهای درسـی بررسـی و تعییـن می‌کنـد و از ایـن طریق، امکان ارتقـای دانش‌آموزان به پایه تحصیلی یا دوره تحصیلی بالاتر را فراهم می‌آورد.

از کاربردهـای دیگر نتایج آزمون‌های نهایی، «سابقه تحصیلی» است که در کنار نتایج کنکور سراسری، در فرایند گزینش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به مراکز آموزش عالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از شاخص‌های سـابقه تحصیلی، نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است که آزمون آن‌ها به شـیوه سراسری و نهایی برگزار شده باشد.
براین‌اساس، رتبه‌بندی داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی طبق «نمره کل» دانش‌آموزان انجام می‌شود که از دو قسمت تشکیل شده است:

 ۱- نمره سابقه تحصیلی: میانگین نمرات آزمون‌های نهایی است که توسط «مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش» وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش به‌صورت سراسری برگزار می‌شود.

 ۲- نمره آزمون اختصاصی که همان کنکور یا آزمون سراسری است: میانگین وزنی نمرات دروس تخصصی آزمون سراسری محسوب می‌شود که سازمان سنجش آموزش کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول برگزاری آن است.

ازاین‌رو دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم کشور از ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در امتحانات نهایی شرکت خواهند کرد، در کنکور ۱۴۰۳ فقط نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم سهم ۵۰ درصدی دارد.

رئیس اداره سنجش و ارزیابی تحصیلی آموزش و پرورش خوزستان در این خصوص گفت: به علت اینکه خوزستان یک استان گرم است دو هفته زودتر امتحانات پایان سال زودتر شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه امتحانات دانش‌آموزان کوچ رو عشایری از ۱۲ اردیبهشت شروع شده است ادامه داد: آزمون‌های پایه ششم به جز دو درس ریاضی و علوم که ۳۰ اردیبهشت و اول خرداد به‌صورت کشوری برگزار می‌شود، هماهنگ منطقه‌ای است.

 رئیس اداره سنجش و ارزیابی تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: امتحانات پایه نهم نیز به جز سه درس فارسی، علوم و ریاضی که به‌صورت هماهنگ کشوری در روزهای اول، ششم و ۱۳ خرداد برگزار می‌شود، استانی هستند.

 باقرپور بیان کرد: آزمون پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم که به‌صورت ملی برگزار می‌شود هم برای دانش‌آموزان و هم برای ما بسیار مهم است و نتایج این امتحانات تأثیر زیادی در کنکور دارد و همه تلاش و برنامه‌ریزی‌ها برای صیانت و مراقبت از این آزمون‌ها است.

 وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی به‌ویژه امتحانات نهایی در استان فراهم شده است، گفت: دانش‌آموزان بدون اضطراب و در آرامش کامل در این امتحانات شرکت نمایند.


 برای شرکت در امتحانات نهایی چگونه آماده شوید؟

 کتاب‌های درسی خود را دقیق و کامل مطالعه کنید. همه محتوای کتاب‌درسی از جمله متن‌ها، فعالیت‌ها، تصاویر، سئوالات و آزمایش‌ها، نمودارها و تمرین‌ها و... را بیاموزید به‌طوری‌که مطمئن شوید که همه مفاهیم موجود در کتاب‌درسی را درک کرده‌اید و پاسخ سئوالات و مسائل طرح شده در کتاب‌درسی را به‌درستی یاد گرفته‌اید.

 محتوای هر کتاب‌درسی اهداف شناختی، نگرشی و مهارتی معینی را دنبال می‌کند که برآیند آن‌ها شایستگی‌های معینی هستند که دانش‌آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری آن کتاب به دست می‌آورند.

 درحالی‌که بخش قابل‌توجهی از این شایستگی‌ها از طریق آزمون‌های مستمر و در طول سال تحصیلی ارزشیابی می‌شوند، امتحانات نهایی عمدتاً بر ارزشیابی اهداف شناختی کتاب‌درسی تمرکز دارد و تأکید داریم که این اهداف و شایستگی‌ها باید در آزمون‌های مستمر و با مرجعیت دبیران به‌طورجدی پیگیری شوند.

 محتوا و بارم هر درس متناسب با هر کدام از اهداف تعیین شده است، در بارم بندی درس‌ها ملاحظات و توضیحاتی درباره بایدها و نبایدهای آن درس ذکر شده است. بااطلاع از بارم و ملاحظات هر درس می‌توانید زمان مطالعه و برنامه‌ریزی فعالیت‌های یادگیری خود را مدیریت کنید.

 برای مشاهده بارم بندی دروس به سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نشانی www.oerp.ir مراجعه و از نوار ابزار بالای صفحه بخش بارم‌بندی را انتخاب کنید.

عبدالله حبیبی دوشنبه در گفتگویی رسانه‌ای با اشاره به اهمیت برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزی بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار امتحانات نهایی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزاری می‌شود.

 وی افزود: ۱۴۰ هزار دانش‌آموز پایه متوسطه دوم خوزستان امسال در امتحانات نهایی شرکت خواهند کرد.

 سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: تمام حوزه‌های امتحانی باید به سیگنال یاب، تلفن همراه یاب و دوربین‌های مدارس بسته مجهز باشند و حفاظت از آزمون در بهترین حالت انجام شود.

حبیبی بیان کرد: این اطمینان را به خانواده‌های دانش‌آموزان می‌دهیم که امتحانات نهایی دانش‌آموزی در عدالت کامل برگزار شود.

 وی با بیان اینکه حوزه‌های امتحانی قبل از برگزاری آزمون مورد بررسی قرار خواهند گرفت افزود: برگزاری امتحانات نهایی و سنجش دانش‌آموزان به‌منظور آماده‌سازی آن‌ها برای قبول‌شدن در دانشگاه‌های مطرح کشور است.

 سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان با تأکید بر اینکه معلم نقش اساسی در تفهیم کتب درسی به دانش‌آموزان دارد، تصریح کرد: سئوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزی باید از کتاب‌های درسی انتخاب شود و در صورت استفاده از کتاب کمک‌درسی، طراح سؤال مربوطه سال بعد حذف خواهد شد.

 وی ادامه داد: از بهمن‌ماه سال گذشته تمهیدات لازم برای برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزی در استان دیده شد.

 حبیبی با بیان اینکه امتحانات نهایی به‌عنوان سابقه تحصیلی دانش‌آموزان و تأثیرگذار در رتبه کنکور آن‌هاست ادامه داد: هدف از برگزاری این امتحانات توجه ویژه به کتاب، مدرسه و معلم است.

 سرپرست اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: طبق مصوبه وزارت آموزش‌وپرورش تنها باید کتب درسی، موردتوجه مدرسان و معلمان باشد و بر همین اساس سؤالات امتحانات طراحی شود.

 وی عنوان کرد: دانش‌آموزان باید توجه خود را به کتاب‌درسی معطوف کنند و این موضوع از اهداف راهبردی آموزش‌وپرورش است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از