حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در گفتگوی تفصیلی با رهیاب مطرح شد:

رشد چشمگیر ساخت و نوسازی مدارس خوزستان

رشد چشمگیر ساخت و نوسازی مدارس خوزستان

مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان گفت : با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به خوزستان شاهد رشد 30 الی40 درصد در حوزه اعتبارات ملی هستیم،در حالی که در سال‌های قبل 80 درصد نوسازی مدارس استان تعطیل شده بود.

 مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان خوزستان در گفتگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی رهیاب پیرامون رویکرد دولت سیزدهم در حیطه نوسازی و کیفی سازی مدارس استان خوزستان و نقش صنایع مولد استان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی گفتگو کرد.

رهیاب : رویکرد دولت سیزدهم جهت توسعه کیفیت بستر آموزش و نوسازی مدارس استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد سعیدی پور با بیان اینکه سهم دولت در توسعه و نوسازی مدارس ۵۰ درصد و۵۰ درصد دیگر با خیرین مدرسه‌ساز است  گفت : رویکرد دولت سیزدهم در راستای ارتقای کیفی بستر آموزش در استان خوزستان بدین شکل است که  تکمیل پروژه‌های خیرین در اولویت قرار گرفته است و از سال گذشته تاکنون بیش از۳۰ درصد در حوزه اعتبارات ملی رشد داشته ایم، چنین رویدادی در سال‌های رخ نداده و بسیاری از بودجه‌های سنواتی در دولت قبل محقق نشده است ومی‌توان گفت ۸۰ درصد نوسازی مدارس رها و بسیاری از پروژه ها راکد مانده بود.

 وی ضمن قدردانی از توجه دولت به نوسازی مدارس خوزستان، افزود: در دور دوم سفر ریاست جمهوری با توجه ویژه، به حیطه شورای آموزش خوزستان مجوز بودجه معادل۲۷۰۰ میلیارد  تومان مصوب شد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان از محل پراخت بودجه‌های سنواتی و درآمدهای دولت، بنیاد برکت، سازمان برنامه بودجه و هزار میلیار تومان نیز مجوز تامین اعتبار از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد آموزش و پرورش داده شد، از این رو املاک مازاد آموزش و پرورش استان فروخته و در اختیار پروژه های نیمه تمام ساخت مدارس قرار خواهد گرفت.

رهیاب : گزارشی از آخرین آمار ساخت و نوسازی مدارس استان در دولت سیزدهم  به مردم خوزستان  بدهید؟

 مدیرکل اداره نوسازی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون۲۱۲ مدرسه بالغ بر۸۷۳ کلاس درس با مساحت۸۷ هزار متر مربع  زیربنا به ارزش ۸۵۰ میلیارد تومان تحویل داده شده است، عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۷۸۸ کلاس درس در قالب ۴۷۰ پروژه آموزشی فعال در سطح استان در حال ساخت است که زیربنای این پروژه ها بالغ بر۲۵۰هزار مترمربع می باشد.

وی با بیان اینکه آمار تحویل کلاس‌های درس در مهرماه امسال ، رشد۱۰۰ درصدی داشته است، گفت: در مهرماه ۱۴۰۲ در قالب ۱۳۹ مدرسه و ۵۲۳ کلاس در س در زیربنایی بالغ بر ۴۸هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان تحویل داده شد و به لطف خداوند تا پایان سال ۱۴۰۲،  تعداد کلاس‌های تحویلی استان به ۹۰۰ کلاس درس خواهد رسید که رشد ۲/۵ برابری را نسبت به پروژه های تحویلی سال گذشته نشان می دهد.

 سعیدی پور آمار کلنگ‌زنی های ساخت مدرسه در خوزستان را نسبت به سال گذشته چشمگیر دانست و ادامه داد: اولویت اداره نوسازی مدارس خوزستان احداث پروژه های جدید اغلب در مناطقی بود که مدرسه نداشتند و یا تراکم دانش آموز دارند لذا  بیش از۱۲۱مدرسه در قالب ۴۴۳ کلاس درس بر بالغ بر۴۲هزار متر مربع زیر بنا را کلنگ زنی کردیم همچنین در خصوص تعمیرات و نوسازی مدارس نیز در بیش از۱۹۰ مدرسه بهسازی و کیفی سازی انجام شد ،بیش از۸۰ هزار متر مربع آسفالت محوطه مدارس  و۱۸۰ هزار متر مربع ایزوگام  کرده و در بحث تجهیز وسایل سرمایشی  بیش از۱۸۰۰ کولر در استان خوزستان توزیع شده است همچنین  در زمینه هوشمند سازی  بیش از ۲۰۰ مدرسه در سطح استان نیز  اقداماتی انجام شده است.

رهیاب: باتوجه به تحصیل دانش‌آموزان  برخی مناطق محروم  و صعب العبور در مدارس سنگی،به اهداف و برنامه‌های  اداره نوسازی خوزستان جهت برچیده شدن این مدارس اشاره کنید.

مدیر کل نوسازی استان اضافه کرد: از سال ۹۸ برنامه ای جهت برچیده شدن مدارس سنگی در سطح استان آغاز شد در آن زمان آمار مدارس سنگی بالغ بر۱۲۴۰ کلاس بود که  با توجه به شروع طرح هایی همچون طرح شهید پناهی در راستای حذف مدارس سنگی و خشکه چین، اکنون حدود ۵۹ درصد وارد فاز عملیاتی شده اند که معادل ۵۲۰ کلاس درس ساخته وتحویل داده شده است،۲۱۰ پروژه ساخت کلاس درس نیز در دست اجرا و ساخت هستند.

رهیاب: به طرح هایی پیرامون ارتقای کیفی زیرساخت مدارس استان اشاره داشتید در خصوص تعداد طرح ها و اهداف آن نیز توضیح دهید .

مدیرکل اداره نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به طرح های شهید پناهی، شهید عجمیان و شهید سرایداران، گفت : طرح شهید پناهی با هدف حذف مدارس کانکسی مستقل و مدارس سنگی خشکه چین با تعداد دانش‌آموز بالای ۱۰ نفر از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شد، در استان خوزستان نیز در این طرح پروژه با۳۳ کلاس درس با هزینه ای بالغ بر۱۶ میلیارد تومان در حال تکمیل هستند ۹۰درصد پروژه ها در مهر۱۴۰۲تکمیل و تحویل داده  شدند و بقیه نیز تا آبان ماه تکمیل و تحویل داده خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای طرح شهید عجمیان  با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس استان با همکاری مشترک قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی به همراه سازمان نوسازی مدارس اشاره کرد و افزود: این طرح در نظر دارد با بسیج نیروهای جهادی درون و بیرون از آموزش و پرورش و با کمک نهادهای حاکمیتی نسبت به بهسازی و شاداب سازی و تعمیرات مدارس در مناطق کم برخوردار اقدام نماید تا با ایجاد فضایی ایمن تر، زیباتر و شاداب تر دانش اموزان و اولیای مدرسه را در پیشبرد اهداف والای تعلیم تربیت یاری نماید.این طرح با نام مبارک این شهید از اسفندماه سال ۱۴۰۱  در دو مرحله آغازشد که در فروردین سال جاری تعداد ۴۶ مدرسه بالغ بر۹۰ کلاس درس در مرحله دوم در تابستان سال جاری تقریبا ۸۰ مدرسه درسطح استان  بهسازی وشاداب سازی شد.

سعیدی پورهمچنین با اشاره به طرح شهید آرشام سرایداران نیز،افزود: در سال جاری طرح شهید سرایداران با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان جهت ساخت ۱۰۰ کلاس درس پایه گذاری شد؛ مجریان این طرح سازمان نوسازی، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) هستند که در این باره جلساتی در استانداری خوزستان برگزار و مقرر شد ۷۰ درصد استان و ۳۰ درصد قراگاه امام حسن مجتبی(ع) تقبل کنند.

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس در ادامه نیز به حضور داوطلبانه و موثر گروه‌های جهادی خوزستان اشاره کرد و افزود : همچنین۲۵ درصد پروژه‌های نوسازی استان توسط دوستان عزیز جهادی پیش می‌رود به گونه ای که بعضا مصالح در اختیارشان گذاشته  و آنان بصورت جهادی و داوطلبانه نوسازی و ساخت مدرسه در مناطق محروم و صعب العبور را پیش می برند که جا دارد از حضور آنان در کنار سازمان نوسای تشکر کنیم.

 رهیاب :  مهمترین مشکلات امروز اداره نوسازی خوزستان چیست؟

سعیدی پور پیشبرد برنامه‌ریزی و  اهداف بلند مدت اداره  نوسازی مدارس استان را در گرو  تحقق پرداخت مطالبات پیمانکاران در ادوار گذشته عنوان کرد و افزود : مطالبات پیمانکاران از مجموعه که مربوط به سال‌های قبل است مانعی جهت برنامه‌ریزی میان مدت و کوتاه مدت  اداره نوسازی است، همانطور که همه می‌دانیم اداره ما متولی ساخت و ساز و مخاطبان ما نیز پیمانکاران هستند و عمده مشکلات ما مطالبات پیمانکاران است که در چهار سال اخیر بخش عمده از مطالبات شان پرداخت نشده بود. 

وی با اشاره به اینکه میزان مطالبات پیمانکاران از اداره نوسازی استان مبلغی بالغ بر۸۰۰ میلیارد تومان است که از سال گذشته با شروع مسئولیت بنده تقریبا حدود  یک سوم مطالبات را با رویکرد اعتماد سازی و امیدآفرینی جهت تداوم روند همکاری پیمانکاران با مجموعه و روی زمین نماندن پروژه های ساخت و نوسازی مدارس ،پرداخت شد. اما متاسفانه دو سوم مطالبات بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده و این بزرگترین چالش اداره نوسازی استان است.

سعیدی پور  با تاکید  بر اینکه در هشت سال گذشته ۸۰ درصد نوسازی و بهسازی مدارس تعطیل بود، افزود : دولت گذشته ۷۰ درصد مطالبات اداره نوسازی خوزستان را پرداخت نمی‌کرد، این موضوع باعث عقب افتادگی ما نسبت به برنامه‌ریزی نوسازی مدارس استان شد، از طرف دیگر نیز با وجود مطالبات سال‌های گذشته پیمانکاران ، اداره نوسازی استان واقعا  تنها است انتظار ما از نمایندگان استان بواسطه دسترسی و ارتباطات با دولت و وزرا ، جهت پیگیری بودجه سنوات سالهای قبل برای برنامه‌ریزی  پروژه ها و پرداخت مطالبات پیمانکاران زیاد است.

 وی تاکید کرد :  اگرچه سازمان نوسازی به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران در یکسال اخیر با برگزاری بیش از۱۲۰مناقصه برگزار کرده و۱۲۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار ات ملی و استانی داشته وبا وجود چالش های موجود طی یک سال اخیر، نه تنها یک سوم مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم، بلکه با کمک و حمایت دولت و خیرین موفق به ساخت و تحویل ۵۲۳ کلاس درس در مهرماه امسال شدیم.

رهیاب: نقش خیرین در ارتقای کیفیت زیرساخت آموزشی خوزستان به چه میزان است؟

سعیدی پور با اشاره به رتبه برتر خوزستان درجذب مشارکت خیرین مدرسه ساز حقیقی و حقوقی یادآور شد: جشنواره خیرین مدرسه ساز هر ساله  برگزار می شود که در جشنواره دی ماه سال گذشته با وجود شرایط اقتصادی موجود شاهد رشد ۲ برابری کمک‌های خیرین نسبت به سال قبل بودیم.

مدیرکل  اداره نوسازی آموزش و پرورش استان درادامه به نقش صنایع ودستگاه‌های استان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نقش صنایع و دستگاه‌های استان در برنامه‌ریزی آینده آموزش در خوزستان بسیار پررنگ است،انتظار ما از همراهی حضور خیرین حقوقی من جمله بانک ها،پتروشیمی ها و فولاد و ..  بعنوان صنایع بزرگ مولد در استان بیشتر است،بطور مثال شرکت نفت در حوزه انجام مسئولیت های اجتماعی خود سالیانه ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیارد تومان جهت توسعه ساخت مدارس و نوسازی کمک می‌کند اما کمک سایر دستگاهها کمرنگ تر است.

  وی تاکید کرد : چنانچه سالیانه سه هزار میلیارد تومان از مجموع کمک‌های خیرین حقوقی استان در راستای مسئولیت اجتماعی و خیرین حقیقی سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان جمع آوری شود و از طرفی دیگر دولت نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان  بودجه سالیانه نوسازی مدارس را محقق کند،  با این چشم‌انداز ظرف سه تا چهار سال آینده به نقطه مطلوب ارتقای کیفیت زیر ساخت و نوسازی فضای آموزشی در سراسر استان خواهیم رسید.

 

پایان پیام/

رشد چشمگیر ساخت و نوسازی مدارس خوزستان
رشد چشمگیر ساخت و نوسازی مدارس خوزستان

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از