حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رکورد گرمای ۱۰ ساله در خوزستان شکسته شد
تب تندخوزستان؛

رکورد گرمای ۱۰ ساله در خوزستان شکسته شد

موج گرما و وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در دو هفته اخیر در خوزستان اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که هشدار سطح زرد و نارنجی در این استان صادر شده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ این روزها خوزستان شاهد افزایش بی‌سابقه دمای هوا است، به‌طوری‌که دمای هوا در بعضی از ساعات روز به بیش‌از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 موج گرما و وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر که در دو هفته اخیر در خوزستان اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد به‌گونه‌ای است که هشدار سطح زرد و نارنجی در این استان صادر شده است.

 این گرما و شرجی طاقت‌فرسا در مناطق ساحلی بیشتر از سال‌های گذشته خودنمایی کرده به‌طوری که برخی شهروندان ساکنان شهرهای ساحلی مداومت و پایداری چنین شرایط جوی را کمتر به یاد دارند.

 هر چند گرمای خرماپزان برای نخیلات مناطق ساحلی خوزستان بسیار مفید است، ولی برای شهروندان آزاردهنده و نفس‌گیر است.

 بسیاری از ساکنان شهرهای ساحلی خوزستان به دلیل وجود شرایط سخت دمایی سعی می‌کنند ساعات خروج از منزل را در طول روز به حداقل برسانند و اکثر فعالیت‌های روزمره‌شان را به شب‌هنگام موکول می‌کنند و برخی از شهروندان نیز راه سفر را در پیش گرفتند تا قدری از آلام خود بکاهند.

با وجود این مراکز بیمارستانی و درمانی در شهرهای ساحلی خوزستان در روزهای اخیر شاهد افزایش پذیرش بیماران مبتلا به گرمازدگی بوده‌اند.

محمد سبزه‌زاری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از فردا شاهد افزایش دما در اکثر مناطق استان خواهیم بود به‌گونه‌ای که تا روز جمعه احتمال وقوع دماهای بالای ۵۰ درجه در مرکز، غرب، جنوب غرب و شمال استان بسیار زیاد خواهد بود.

وی افزود: در طی این مدت به علت جریانات جنوبی و افزایش رطوبت، دمای مناطق جنوبی و ساحلی کمتر از ۵۰ خواهد بود؛ ولی با شمال غربی شدن جریانات از روز شنبه تا اواسط هفته آینده شاهد وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر در اکثر مناطق استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پیوستگی روزهای با دمای ۵۰ درجه و بالاتر باعث خواهد شد که دمای حداقل در شب‌ها نیز بالا رفته و باعث تجربه روزهای بسیار گرم شود که در صورت وقوع، از جنبه توالی روزهای با دمای بالای ۵۰ درجه در ۱۰ سال گذشته رکورددار خواهد بود.

علاوه بر سختی شرایط زندگی مردم در چنین روزهایی افزایش مصرف برق به‌خصوص در ساعات پیک مصرف و گرمای شدید، ضریب تاب‌آوری شبکه توزیع برق در شهرهای ساحلی خوزستان را کاهش داده است و همین مسئله سبب قطعی برق در شهرهای ساحلی خوزستان شده است.

شرکت توزیع برق خوزستان در اطلاعیه‌ای از شهروندان مناطق ساحلی خواسته است از وسایل پُرمصرف برق در ساعات پیک استفاده نکنند تا شرایط پایداری و تاب‌آوری شبکه توزیع بهبود یابد.

همچنین مدیریت بحران استانداری خوزستان با اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی در شهرهای ساحلی خوزستان از دستگاه‌های اجرایی و امدادی خواسته است باتوجه‌به شرایط سخت آب‌وهوایی، سطح خدمت‌رسانی به شهروندان را افزایش دهند.

 

 

 انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از