حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
یادداشت؛

ستادهای مجازی و تنور داغ انتخاباتی در خوزستان

ستادهای مجازی و تنور داغ انتخاباتی در خوزستان

برخی رسانه‌ها در فصل انتخابات یک بنگاه‌های تبلیغاتی بیش نیستند و برخی دیگر هم تنها حول‌وحوش زمان تبلیغات همانند قارچ سبز می‌شوند و عمرشان کوتاه‌مدت است.

معصومه فتحعلی پور، کارشناس رسانه طی یادداشتی پیرامون نقش رسانه‌ها در داغ‌کردن تنور انتخابات، نوشت: با نزدیک‌شدن به فصل قانونی تبلیغات، در استان خوزستان نیز همانند سایر استان‌ها تب‌وتاب انتخاباتی روزبه‌روز در حال افزایش است، مسئولان استانی نیز بر همین اساس با استفاده از رسانه‌های جمعی سعی می‌کنند که تنور تبلیغات را داغ‌تر کنند اما در کنار آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی؛ داوطلبین نیز با برگزاری جلسات خانوادگی در منازل و یا محافل‌عمومی، سعی می‌کنند تبلیغات خود را مطرح کنند.

همچنین بسیاری از ستادهای تبلیغاتی و هواداران نامزدهای انتخابات مجلس در استان با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی، گروه‌ها و کانال‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی مجازی شرایط مناسبی را برای توضیح مشروح برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیدای مورد نظرشان فراهم کرده‌اند.

برخی دیگر نیز با تشکیل گروه‌های مجازی به مناظره و مباحثه با یکدیگر در مورد کاندیدهای مورد حمایت پرداخته و بخشی از برنامه‌های وی را برای چهار سال آینده حوزه انتخابیه، در فضای مجازی بازنشر کرده‌اند.

به همین منظور بررسی نقش رسانه‌ها در تبلیغات انتخاباتی داوطلبان ضروریست؛ چه‌بسا که رسانه‌ها به‌عنوان مؤثرترین نهاد اجتماعی، جایگاه ویژه‌ای در انتخابات دارند و می‌توانند در سطح گسترده و باقدرت زیاد افکارعمومی و فضای جامعه را در بازه تبلیغات انتخاباتی با فعالیت خود تحت‌تأثیر قرار دهند.

لازم است، رسالت رسانه‌ها در این ایام آمیخته با اصول حرفه‌ای خبری باشد به‌نحوی‌که بتواند در نقش یک اطلاع‌رسان، ضمن آگاهی‌بخشی به مردم به وظیفه خطیر خود که همانا بررسی و نقد زوایای مختلف فصول انتخاباتی است، بپردازد.

بررسی عملکرد و کارکرد رسانه‌ها در قبل و بعد از انتخابات و مسئولیت اجتماعی این حرفه نشان می‌دهد که رسانه‌ها به‌عنوان حافظه فعال جامعه باید ضمن پایبندی به اخلاق رسانه‌ای، وظیفه روشنگری خود را در قبال مردم فراموش نکنند.اما متأسفانه وضعیت رسانه‌های کشور و استان‌ها در فصل‌ انتخابات با ایده‌آل فاصله زمین تا آسمان دارد، برخی از آنها به در فصل انتخابات یک بنگاه‌های تبلیغاتی بیش نیستند و برخی دیگر نیز تنها حول‌وحوش زمان تبلیغات همانند قارچ سبز می‌شوند و عمرشان کوتاه‌مدت است.

در واقع یکی از خلأهای مهم بخش رسانه‌ای کشور در این حوزه است که بسیاری از رسانه‌ها تنها یک بنگاه تبلیغاتی در برهه‌ای از زمان هستند و حتی مشاهده می‌کنیم که بسیاری از رسانه‌ها فعالیت چندانی در باقی ایام سال ندارند و تنها در زمان انتخابات فعال می‌شوند درحالی‌که قطعاً باید این تب‌وتاب بعد از انتخابات هم وجود داشته باشد و وقتی یک کاندیدا شعار تبلیغاتی و یا برنامه تبلیغاتی خود را در فضای مجازی را به هر صورتی تبلیغ می‌کند بعد از راهیابی به مجلس، این رسانه‌ها هستند که باید این برنامه‌ها را بررسی کنند و نسبت به پیگیری این برنامه‌ها فعالانه عمل نمایند، اما متأسفانه هیچ‌کدام از رسانه‌ها این مسئله را وظیفه خود نمی‌دانند و در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند.

ناگفته نماند تا کنون نهادهای نظارتی نتوانسته‌اند راهی برای کنترل کامل تبلیغات انتخابات در این فضاهای مجازی پیدا کنند؛ بنابراین کاندیداها با ورود به این فضاها قبل از زمان قانونی شروع تبلیغات انتخاباتی، کانال‌هایی را در فضای مجازی ایجاد کرده و از این مسیر تبلیغات خود را شروع کرده‌اند. در این فضا دیده می‌شود که برخی از کاندیداها به‌راحتی با شروع تبلیغات منفی، انواع و اقسام انگ‌ها را به رقبای انتخاباتی خود وارد کنند و به جلب نظر مخاطبین اقدام می‌کند.

 لذا این مهم بخشی به عدم رعایت اخلاق حرفه خبری بر می‌گردد و بخشی دیگر به فقدان قانون جدی جهت کنترل فعالیت رسانه‌ها در بستر فضای مجازی که مستلزم ورود جدی مجریان قانون تبلیغات در رسانه در این ایام می‌باشد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از