حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

سود خرما به‌ نام نخلداران به کام دلالان

سود خرما به‌ نام نخلداران به کام دلالان

گله‌مندی نخل‌داران از زحمت فراوان و سود کم تولید خرما و دلالان و واسطه‌هایی که نمی‌گذارند کام کشاورزان و نخل‌داران شیرین شود.

به گزارش رهیاب؛اگر بشنوید خرمایی که در بازار کیلویی ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد از نخل داران جنوب فقط به قیمت ۱۵ هزار تومان خریده شده است شاید باورش برایتان سخت باشد اما این موضوع یک واقعیت غیرقابل‌انکار است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی،به تنهایی حدود ۱۴ درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که بخش قابل توجهی از این حجم محصولات شامل خرما می شود.

خوزستان اولین قطب تولید خرما در کشور است  و گونه‌های استعمران،برحی،بریم،دیری،زاهدی،خضراوی،گنطار و عویدی را از مهمترین اقلام تولیدی خرما در خوزستان است.
در هفته های گذشته جشنواره برداشت خرما در برخی شهرهای خوزستان من جمله اهواز برگزار شد با حضور در این جشنواره گپ و گفتی با کشاورزان خرما داشته و من جمله همگی گله‌مند از زحمت فراوان و سود کم بودند و دلالان و واسطه‌هایی  که نمی‌گذارند کام کشاورزان و نخل‌داران شیرین شود. این روزها مهمترین فرصت برای فروش این محصول محسوب می‌شود اما با وجود دلالانی که پیش از موعد برداشت محصولات را پیش خرید و حاصل دسترنج کشاورز را ناچیز می‌خرند و به قیمتی گزاف به مردم می‌فروشند،باز هم دست کشاورزان کوتاه می‌ماند و جیب دلالان پر پول‌تر می‌شود.
بخش مهمی از خرمای خوزستان که از نوع تجاری و صادراتی"استعمران" است توسط کارگاه‌های بسته‌بندی و اتحادیه‌های خشکبار به صورت توافقی خریداری شده است تا به کشورهای مختلف صادر شود. اما ناکافی بودن صنایع فرآوری پیشرفته مهمترین چالش خرما برای خلق ارزش افزوده این محصول در خوزستان است. و همین چالش منجر به سواستفاده دلالان شده است که خرما را با قیمت ناچیز می‌خرند و گزاف می‌فروشند.

سود خرما به جیب چه افرادی می رود؟!
نخل داران که درآمد دیگری به‌جز همین نخل‌ها ندارند معمولاً به دلیل توان اقتصادی کم همه‌ساله مجبور به‌پیش فروش خرما می‌شوند در این راستا واسطه‌ها هم از فرصت بی‌پولی کشاورزان استفاده کرده و بخش بسیار کمی از هزینه‌های خرید خرما را قبل از برداشت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و در زمان برداشت محصول با نازل‌ترین قیمت،خرما را از کشاورزان می‌خرند.
حجم بالای خرما در زمان برداشت باعث می‌شود تا کشاورزان توان بازاریابی فروش محصول خود را نداشته باشند و چند ماه قبل از برداشت، محصول خود را باقیمت پائینی بفروشند البته کشاورزانی هم هستند که دستشان خالی نیست ولی در زمان برداشت محصول خرما،به علت حجم بالای خرمای موجود در بازار توان بازاریابی و فروش محصول خود را ندارند و مجبورند محصول خود را به واسطه‌ها بدهند.
سود خرما به نام نخلداران به کام دلالان
در استان خوزستان خرمای نخیلات به‌صورت تخمینی و درحالی‌که هنوز روی نخل‌ها است،با قیمت مورد توافق به فروش می‌رود و کم‌ و زیاد وزن خرما و تغییر در قیمت خرما،تأثیری در درآمد کشاورزان نخواهد داشت.از آنجا که کشاورزان فضای مناسب و امکانات لازم برای ذخیره خرمای خود را ندارند و برای اینکه خرما روی دستشان نماند،خرمای خود را به واسطه‌ها و دلالان می‌دهند و این‌گونه است که مجبورند به سود کم هم راضی باشند.
نکته بسیار مهم این است که چند سالی است واسطه های مذکور برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تصمیم گیری می‌کنند و به نوعی این افراد نبض بازار را دست گرفته اند.دلال‌ها در ابتدای فصل برداشت محصول را از نخلداران خریداری می‌کنند و در زمان مقتضی آن را دِپو کرده و پس از بالا بردن نرخ خرما (با کاهش عرضه) آن را به فروش می‌رسانند.
در همین حال کشاورزان در باره قیمت گذاری خرما می‌گویند: باید سازوکار مناسبی برای تعیین قیمت خرما تدوین شود تا سهم بیشتری از قیمت نهایی فروش محصول ببریم و دولت تعاونی‌ها را ملزم کند تا خرما را گران‌تر از نخل داران خریداری کند.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی
درحالی‌که توسعه صنایع تبدیلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای دولتمردان بوده است اما هنوز صنعت در این حد و قواره برای اینکه بتواند حجم بالای خرمای تولیدی در استان خوزستان را ساماندهی کند وجود ندارد.
علاوه بر صنایع تبدیلی،باید شرایط نگهداری مناسب برای خرمای تولیدی ایجاد شود تا نخل داران مجبور نباشند خرمای خود را پیش از برداشت به فروش برسانند.

بروز آوری محصولات
رئیس اتاق بازرگانی صنایع،معادن خوزستان با اشاره به اینکه صادرات خرمای استان خوزستان باگذشت بیش از چندین دهه هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود می‌افزاید: در این‌ ارتباط باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت‌بخشی،گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل باهدف صادرات خرمای باکیفیت شویم. باید برای صادرات خرما و پذیرش بازارهای جهانی به کیفیت محصول و فراوری آن توجه ویژه کرد.

 

بسته‌بندی خرما در کشوری‌های هدف استان خوزستان با بسته‌بندی‌های بسیار شیک و صادراتی دیده می‌شود در این استان تعداد محدودی واحد صنعتی بسته‌بندی خرما فعال است باتوجه به اهمیت بسته‌بندی باکیفیت در صادرات خرما،آشنایی فعالان حوزه بسته‌بندی خرما در این استان با دانش‌های روز و مطابق با استانداردهای جهانی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش رهیاب،در این حوزه،مانند بسیاری از عرصه های دیگر،از ظرفیت موجود،آنچنان که باید استفاده نمی‌شود،تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی تنها به حوزه صنعتی خلاصه نمی‌شود، البته این محصول (خرما) در حوزه‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه با وجود رشد و افزایش ۵ برابری تولید خرما به نسبت دهه‌های گذشته،انتظار می‌رود در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی،تدابیر هوشمندانه‌تری با هدف توسعه صادرات این محصول اتخاذ و عملیاتی شود.
به تعبیری،حمایت از کالای ایرانی در چارچوب حمایت از تولید داخلی و محصولاتی که در پهنه وسیع جغرافیایی ایران زمین تولید و عرضه می شود، قابل بررسی است. این امر می‌تواند در حوزه‌های متعددی همچون زراعی،کشاورزی، باغی، صنعتی، تولیدی و... گسترش پیدا کند.
تکیه بر ظرفیت‌های بومی و داخلی،موضوعی مهم در تسریع و تسهیل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود که البته حصول این امر مستلزم پیش نیازهای مقتضی و خاص به خود خواهد بود،در غیر اینصورت در فقدان الزامات این امر،دستیابی به اهداف از پیش تعریف شده؛ دشوار و ناممکن به نظر می رسد.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به تاکید دلسوزان نظام و انقلاب و در راس آن مقام معظم رهبری، مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از ضروریات اقتصادی کشور و مولفه‌های اساسی در شکوفایی این عرصه، انتظار می رود مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با برنامه ریزی،سیاست گذاری و تدابیر ویژه،در حوزه‌هایی که کشور،از حیث تولیدی از توانمندی بالایی برخوردار است؛ نسبت به ارتقای سطح صادرات اقدامات لازم را عملیاتی کند.
با تحقق این امر،توسعه صادارت غیرنفتی امری دست یافتنی خواهد بود و با حرکت در این مسیر به تدریج از اقتصاد نفتی به عنوان یکی از بزرگترین آفت‌های اقتصادی کشور دور خواهیم شد،امری که تحقق آن ضامن شکوفایی،توسعه و رشد هر چه بیشتر اقتصادیِ این مرز و بوم خواهد بود،در غیر اینصورت همچنان شاهد نارسایی‌های ریز و درشت در صحنه اقتصادی این کشور هستیم و قطعا مجموعه این نواقص،حرکت سریع و شتابان جامعه را به سمت فتح و تسخیر قله‌های توسعه اقتصادی،کُند و دشوار می سازد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از