حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رهیاب گزارش می‌دهد:

شوی تبلیغاتی یا وعده کذب!

شوی تبلیغاتی یا وعده کذب!

به نظر می‌رسد علی رغم هیاهو و بمباران تبلیغاتی که می‌شود، نحوه خدمات‌دهی شهرداری اهواز نه تنها بهتر نشده بلکه به دلیل عدم جدیت شهردار و سیاسی کاری‌ها تنزل نیز یافته است.

به گزارش رهیاب،سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه‌اندازی شده است.

عدم دفن اصولی زباله و بر اساس شیوه نامه در این سایت زباله، شرایط را برای آتش گرفتن زباله‌ها در این سایت فراهم کرده و دود ناشی از این آتش‌سوزی ساکنان روستای صفیره و اغلب روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز و شرق این شهرستان را درگیر می‌کند.

در ایام تابستان و پائیز به دلیل آتش سوزی زباله‌ها در این سایت بیشتر می‌شود و دود ناشی از سوختن زباله‌ها ساکنان بخش غیزانیه و شرق اهواز را درگیر می‌کند.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود. در مدفن زباله‌های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شده و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی‌های وسیع روبه رو می‌شود .

مطابق قانون مدیریت پسماند مقرر شد که استان خوزستان به ۶ منطقه تقسیم شود و هر منطقه یک مرکز منظومه داشته باشد که اهواز به عنوان مرکز منظومه چند شهرستان مشخص شد. از این رو منطقه "صفیره" در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز به عنوان محل جدید دفع زباله‌های اهواز در نظر گرفته شد.

 

سایت صفیره در سال ۸۹ به عنوان سایت مصوب محیط زیست در طرح جامع مدیریت پسماند شهر اهواز تصویب شد و شهرهای شیبان و کوت عبدالله نیز موظف شدند زباله خود را به این سایت منتقل کنند. زباله‌دان جدید شهر اهواز حدود ۱۲۵ هکتار وسعت داشت و در این محل تلاش شد با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و همچنین به‌کارگیری سیستم‌های جدید، میزان زباله‌ دفنی به حداقل برسد.

 

در حالی‌که شهرداری اهواز اردیبهشت ماه در‌ یک شوی تبلیغاتی با حضور وزیر کشور خبر از راه اندازی بزرگترین و پیشرفته‌ترین سایت پسماند را به مردم مخابره کرد، داوود میرشکار در گفتگو باخبرنگار رهیاب اظهار‌ کرد: با حضور دستگاه‌های نظارتی، بازدیدی از محل سایت برومی داشتیم و مقرر شد اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان گزارشی به دستگاه نظارتی دهد تا دستگاه نظارتی بازرسی خوزستان با دعوت متولیان امر، برنامه زمان‌بندی برای مدیریت این سایت تعیین کند.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه زمان زیادی از احداث سایت برومی می‌گذرد و هیچ اتفاق مثبتی در آن رخ نداده است. باید مطالعات مدیریت پسماند این سایت تکمیل شود تا با هزینه شرکت نفت، اقدامات لازم در سایت انجام و پسماند مدیریت شود.

 

میرشکار گفت: سایت برومی شرایط مساعدی ندارد و شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در آن و انتشار بوی نامطبوع و دود هستیم.

 

وی در خصوص علت وقوع این آتش‌سوزی‌ها، تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته دفن پسماند به صورت اصولی در سایت برومی انجام نشده است، گاز متان از این سایت متصاعد می‌شود و این مساله منجر به آتش‌سوزی می‌شود. انتشار گاز متان و وقوع آتش‌سوزی‌ها نیز مشکلاتی برای سلامتی شهروندان ایجاد می‌کند.

 

امینی شهردار اهواز در آيين بهره‌برداري از ماشين آلات خدمات شهري شهرداري اهواز که در ارديبهشت ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت از افتتاح بزرگ ترين سايت بازيافت پسماند ساختماني جنوب کشور در آينده نزديک خبر داد.


شهردار اهواز گفت : طي يک سال گذشته اقدامات قابل توجهي در زمينه ساماندهي پسماند ساختماني اهواز انجام شده که از بين آنها جمع آوري ۸۵ هزار متر مکعب پسماند ساختماني رها شده از سال‌هاي گذشته در ظرف مدت يک ماه ، بيان کننده همت مضاعف سازمان متولي پسماند ساختماني اهواز است.


وي بيان کرد: تامين کارخانه بازيافت پسماند ساختماني در راستاي تکميل سلسله اقداماتي است که شهرداري اهواز براي حل مشکل نخاله‌ها انجام داده است تا از آسيب‌هاي بيشتر زيست محيطي در آينده جلوگيري بعمل آيد.


آذربایجانی معاون مالی اقتصادی شهرداری اهواز نیز ضمن اظهار خرسندی از روند پیشرفت پروژه‌ها و چالش‌های سایت صفیره بیان کرد: بهبود عملکرد در حوزه مدیریت پسماندهای شهری مستلزم مشارکت عمومی و همکاری همه جانبه دستگاه‌ها ذی‌ربط بوده وامیدواریم با انجام خدمات مناسب بتوانیم خدمات ارزنده و مؤثری به شهروندان ارائه دهیم.

 

آتش سوزی‌های مکرر در سایت صفیره که برخی علت آن را عمدی و برخی حاصل از اجتماع گاز متان و مستعد بودن فضا برای آتش‌سوزی می‌دانند مشکل دیگری است که هر چند وقت یکبار دود خاکستری  بدبویی را میهمان ناخوانده شهر اهواز می کند. به گفته آتش‌نشانی گستردگی آتش‌سوزی در این منطقه بسیار زیاد است و آتش به صورت کامل در این منطقه مهار نمی‌شود و امکان مشتعل شدن دوباره زباله‌ها وجود دارد.

 

به نظر می‌رسد علی‌رغم هیاهو و بمباران تبلیغاتی که می‌شود، نحوه خدمات‌دهی شهرداری اهواز نه تنها بهتر نشده بلکه به دلیل عدم جدیت شهردار و سیاسی کاری ها تنزل نیز یافته است.

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از