حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در گفتگو با رهیاب مطرح شد:

عذرخواهی‌فرماندار از مردم‌اهواز بابت تنگی‌نفس ناشی از آلودگی‌هوا

عذرخواهی‌فرماندار از مردم‌اهواز بابت تنگی‌نفس ناشی از آلودگی‌هوا

فرماندار اهواز گقت: بخش اعظم آلایندگی هوای اهواز ناشی از فلرهای نفتی است که وزارت نفت قول داده تا سال ۱۴۰۳ این مشکل راحل کند، نباید اجازه دهیم محیط‌زیست فدای صنعت شود.

سید احمدموالی‌زاده فرماندارکلانشهر اهواز با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ پیرامون تداوم آلودگی هوای اهواز و مشکلات تنفسی ایجاد شده ناشی از آن برای شهروندان، گفتگو کرد.

 حل مشکلات آلایندگی هوا نیازمند عزم ملی است

فرماندار اهوازدر پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی رهیاب پیرامون تداوم آلایندگی هوای اهواز و مشکلات عدیده آن و نقش‌برجسته‌ اش در افزایش آهنگ مهاجرت از استان و مجموع اقدامات مسئولین در خصوص شناسایی منشأ آلایندگی و برخورد با عوامل دخیل در این پدیده گفت: مبحث آلایندگی هوا فقط مبتلابه کلانشهر اهواز نیست؛ بلکه دیگر شهرهای کشور نیز متأسفانه با آلایندگی‌های ثابت و متحرک دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مقابله و مدیریت بخش اعظمی از مشکلات ناشی از آلایندگی هوا مستلزم عزم ملی است؛ لذا براساس س قانون هوای پاک «مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی» دستگاه‌های مختلف باید به وظایف خود عمل کنند، لذا تحقق هوای پاک و زدودن آلاینده‌ها از سطح شهرها مستلزم اجماع جدی در مورد علت اصلی آلودگی‌هوا میان متصدیان امر و اجرای راهکارهاست.

از مردم اهواز بابت مشکلات تنفسی ناشی از انواع آلایندگی‌ها عذرخواهیم

موالی زاده با اشاره به مشکلات تنفسی پیش آمده برای شهروندان اهوازی گفت: بنده از مردم اهواز به دلیل اضطرار آلودگی هوا درچند ماه اخیر و مشکلات تنفسی ناشی از انواع آلایندگی‌ها عذرخواهی می‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به منشأهای آلایندگی اهواز اشاره کرد و افزود: کلانشهر اهواز به‌واسطه نزدیکی و هم‌جواری با کشور عراق، همواره با آلودگی ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم و بحران ریزگردها در بخش عراق روبرو بوده است و این مسئله از دست مسئولان درون‌استانی خارج است.

موالی‌زاده ادامه داد: اخیراً سوزاندن تالاب هورالعظیم بخش عراقی برای دسترسی به منابع نفتی دود ناشی از آتش‌سوزی را به‌سوی اهواز روانه می‌کند که به‌تازگی اخباری رسیده که چاه‌های نفتی جدیدی در بصره، العماره، نیسان و بغداد در حال احداث است که قطعاً آلودگی این استان‌های هم‌جوار نیز تأثیر دو چندانی بر روی آلایندگی اهواز و استان خوزستان می‌گذارد؛ بنابراین بخشی از رفع آلایندگی‌ها باید با رایزنی‌های وزارت خارجه پیگیری شود، اما بخشی دیگر از آلایندگی‌های مربوط به خودمان در استان باید پیگیری شود.

فرماندار اهواز با اشاره به آلایندگی ناشی از سوختن مزارع نیشکر، صنایع، فلرهای نفتی و کارخانه کربن بلک، نوین چوب و فولاد خوزستان گفت: متأسفانه شهر اهواز در حلقه صنایع محاصره شده، از طرفی دیگر سوزاندن مزارع کشاورزان و مزارع نیشکر از جمله موارد مؤثر در آلایندگی هوای استان به شمار می‌رود که در این فصل به دلیل سکون هوا، شرایط ناگواری از نظر آلودگی هوا را رقم می‌زند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی‌های کارگروه هوای پاک استان و تذکرات جدی داده شده به شرکت نیشکر پیرامون عدم اقدام به سوزاندن مزارع در زمان پایداری جو و آموزش کشاورزان خوزستانی طی برنامه‌های آموزشی و ترویجی کارآمد و مؤثر توسط اداره کل جهاد کشاورزی استان پیرامون عدم آتش‌سوزی مزارع کشاورزی اشاره کرد.

محیط‌زیست استان نباید فدای صنعت شود

فرماندار اهواز بخش اعظم آلایندگی هوای اهواز را ناشی از فلرهای نفتی دانست و خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم محیط‌زیست فدای صنعت شود؛ لذا در مسیر پیشرفت صنایع باید آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از آن‌ها را برطرف کرد، بنابراین جهت جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های کشور و درعین‌حال کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی و اثرات جبران‌ناپذیر و بلندمدت آن‌ها به‌ویژه انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تدابیری اندیشید.

 موالی‌زاده اعمال روش‌های بازیابی گاز فلر بجای سوزاندن و تبدیل آن به فراورده‌های باارزش همانند فرآورده‌های میان تقطیر و میعانات گازی و یا تولید برق را راهکار کاهش آلایندگی و افزایش بهره‌وری عنوان کرد و افزود: تحقق و اعمال روش‌های نوین بازیابی گازهای فلرعلاوه بر جنبه‌های اقتصادی، از نقطه‌نظر زیست‌محیطی و ایجاد اشتغال مولد هم با مبانی توسعه پایدار و هم امنیت انرژی کشور همسو خواهد بود.

خاموشی فلرهای نفتی تا پایان سال ۱۴۰۳

فرماندار اهواز سال ۱۴۰۳ را موعد جمع‌آوری فلرهای نفتی عنوان کرد و ادامه داد: وزارت نفت قول داده تا سال ۱۴۰۳ این مشکل راحل کند؛ اما برای راهکار کوتاه‌مدت خوب است همان‌طور که طرح آماک در منطقه آب تیمور در مسیر اهواز - خرمشهر به‌منظور جمع‌آوری گازها و جلوگیری از هرز رفتگی و آلودگی محیط‌زیست در حال انجام است، این اقدام در مسیر ماهشهر به اهواز هم انجام شود.

 فرماندار اهواز در بخش دیگری از صحبت‌های خود علاوه بر منشا ثابت آلایندگی به نقش منابع آلاینده متحرک از جمله وسایل نقلیه نیز پرداخت و آلایندگی ناشی از دود وسایل نقلیه و خودروهای سطح شهر اهواز نگران کننده عنوان کرد و حل این معضل را مستلزم مدیریت ویژه دستگاه‎‌های متولی در کنار شورای حمل و ترافیک استان و اهواز دانست.

فرماندار اهواز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شورای حمل‌ونقل جهت محدودیت تردد وسایل نقلیه در روزهایی که سکون هوا شکل می‌گیرد را یکی از گزینه‌های مدیریت وضع موجود دانست.

 فقط ۱۰ درصد پروژه کمربند سبز اهواز اجرا شده است

 موالی‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ما پیرامون آخرین آمار اقدامات ایجاد کمربند سبز اهواز توسط دستگاه‌های استان گفت: مجموع مساحت کمربند سبز اهواز هفت هزار و ۲۰۰ هکتار تعیین شده بود که گفته می‌شود تاکنون فقط ۷۰۰ هکتار از آن اجرا شده است. به عبارتی دیگر، ۷۰۰ هکتار معادل تقریباً ۱۰ درصد از کل پروژه‌ی کمربند سبز اهواز است که بخش زیادی از آن توسط شهرداری اهواز و شرکت فولاد اجرا شده است که البته در سیل سال ۹۸ به بخشی از آن آسیب وارد شد و دیگر ارگان‌ها هنوز اقدامات در خور تکلیفی که بردوششان گذاشته شده بود را انجام نداده‌اند. البته مطابق جلساتی که در سه‌ماهه گذشته برگزار و سهم دستگاه‌ها اعلام شده، از ماه آینده باید عملاً تجهیز کارگاه انجام شود.

 پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از