حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول مطرح کرد:

عوارض و خطرات تب دنگی

عوارض و خطرات تب دنگی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌ می‌شود و ازطریق گزش پشه‌ «آئدس» آلوده به انسان منتقل می‌شود.

مهشید عصار در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون بیماری تب دنگی اظهار کرد: تب دِنگی «Dengue fever» نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌ می‌شود و ازطریق گزش پشه‌ «آئدس» آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی ضمن اشاره به سرعت انتشار بیماری درجهان و ضرورت  شناسایی زودهنگام بیماران، افزود: بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت از ابتدای امسال تا ۳۰ خرداد،  ۱۱۱ بیمار تب دنگی در هشت استان  جنوبی و شمالی کشور شناسایی و متاسفانه  سه مورد مرگ گزارش شده است. ابتلای اکثریت بیماران در خارج از کشور بوده و بیماری این افراد بدنبال سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا امارات و کمتر پاکستان و عمان اتفاق افتاده است. استان خوزستان نیز جزو استان‌های پرخطر می‌باشد.

تب دنگی در گروه‌های خاص مانند کودکان، زنان باردار، و افراد با بیماری‌های مزمن، و افراد دارای نقص سیستم ایمنی ممکن است به‌صورت شدیدتری ظاهر شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه عنوان کرد: تابلوی بالینی این بیماری از علائم خفیف شبیه آنفلونزا تا عوارض کشنده‌ای مانند سندرم تب خونریزی دهنده متغیر است. ولی علائم شایع شامل تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفاصل و عضلات، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه، کاهش پلاکت خون و لکه‌های خونی زیر پوست می‌باشد.

وی بیان کرد: افراد مخصوصا چنانچه به تازگی سابقه سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی،عمان، پاکستان، هند، عربستان و همچنین کشورهای آمریکای مرکزی و یا سایر کشورهای گرمسیری آلوده به پشه آئدس داشته‌اند، در صورت بروز علائم ذکرشده تا ۱۰ روز پس از بازگشت از سفر، در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت مراجعه نمایند.

عصاردر خاتمه با اشاره به تفاوت‌های مختصر ظاهری پشه آئدس گفت: همشهریان عزیز ضمن حفاظت و مراقبت معمول از گزش حشرات؛ در انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور حذف زیستگاه پشه در اطراف محل زندگی خویش کوشا باشند و هرگونه مورد مشکوک را بلافاصله به مرکز بهداشت اطلاع دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از