حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
در سایه سار قرآن؛

فضیلت قرائت قرآن از دیدگاه پیامبر اکرم

فضیلت قرائت قرآن از دیدگاه پیامبر اکرم

رسول خدا (صلی الله علیه وآله)فرمود: «هر که آن را پیش روی خود قرار دهد، او را به سوی بهشت راهنمایی کند و هر که پشت سر خود قرارش دهد، او را به دوزخ کشاند.

به گزارش رهیاب، پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: هر که در یک شب ده آیه از قرآن بخواند، ازغافلان نوشته نشود وهر که پنجاه آیه بخواند، در ذاکرین نوشته شود و هر که صد آیه بخواند، در قانتین نوشته شود و هر که دویست آیه بخواند، در خاشعین نوشته شود و هر که سیصد آیه بخواند، در فائزین نوشته شود و هر که پانصد آیه بخواند، در مجتهدین نوشته شود.

 

 «فضیلت قرائت قرآن»

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:

«من قَرَأَ عَشْرَ آیاتٍ فی لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغافِلینَ، وَمَنْ‌قَرَأَ خَمْسینَ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذّاکِرینَ،‌وَمَنْ قَرَأَ‌ مِائَة آیةٍ کتب من القانِتینَ، وَمَنْ‌ قَرَأَ مِائتی آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْخاشِعینَ، وَمَنْ قَرَأَ ثَلاثَ مِئَةِ آیةٍ کُتِبَ مِنَ الْفائِزینَ، وَمَنْ قَرَأَ خَمْسَ مِائَةِ آیةٍ کُتِبَ مِنَ المُجْتَهدینَ، وَمَنْ قَرَأَ ألْفَ آیةٍ کُتِبَ لَهُ قِنْطارٌ مِنْ بِرًْ القِنطارُ خَمْسَهَ عَشَرَ ألفَ (خَمْسونَ الفَ) مِثْقالٍ أرْبَعَةٌ وَعِشْرونَ قیراطاً أصْغَرُها مِثْلُ جَبَلِ اُحُدٍ وَأَکْبَرُها مابَیْنَ السماءِ وَالارض»

 

رسول خدا (ص ) فرمود: «هر کس در شبی ده آیه قرائت کند از غافلان به حساب نیاید،‌ و هر کس پنجاه ایه بخواند از ذاکران به حساب آید، و هر کس صد آیه بخواند از مطیعان، و هر کس دویست آیه بخواند از خاشعان، و هر کس سیصد آیه بخواند از رستگاران، و هر کس پانصد آیه بخواند از کوششگران به حساب آید، و هر کس هزار قنطار نیکی برایش نوشته شود که هر قنطار پانزده (پنجاه هزار) مثقال طلا و هر مثقال بیست و چهار قیراط است که کوچکترین آنها مثل کوه احد و بزرگترینش به اندازه فاصله آسمان و زمین است».

 

پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ به جهت های مهمی از عظمت قرآن کریم اشاره فرموده اند. جمله «هر گاه فتنه ها همچون پاره های شب تار شما را فرا گرفت، به قرآن روی آورید» به مهمترین رسالت قرآن کریم که هدایت و راهنمایی انسانهاست، اشاره دارد. قرآن کریم این رسالت را در همه شرایط و دوره های زندگی بشر حتی سخت ترین شرایط ظلمانی به عهده دارد. در شرایطی که انسان هیچ روزنه نوری در جامعه پیدا نمی کند و هیچ راهنمای امینی را نمی شناسد، این قرآن است که می تواند او را به سوی سعادت و کمال هدایت کند، و چون چراغی روشن در دست وی، راه سعادت را به او نشان دهد. از این روی فرموده است:

«هر که آن را پیش روی خود قرار دهد، او را به سوی بهشت راهنمایی کند و هر که پشت سر خود قرارش دهد، او را به دوزخ کشاند. قرآن راهنما به سوی بهترین راه است که در آن است تفصیل، روشنگری و تحصیل (حقایق).»

 

همچنین فرموده است:

«چراغ های هدایت و پرتوگاه حکمت در آن است، برای کسی که بشناسد صفت (حق) را راهنمای معرفت است پس باید آدمی دقت نظر کند و صفت (حق) را پیش چشمش آرد، تا از هلاکت رهایی یابد و از تنگنا به در آید...»

 

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در این حدیث با اشاره به عظمت علمی قرآن کریم فرمودند:

«(قرآن) ظاهری دارد و باطنی. ظاهرش حکم و دستور است و باطنش دانش، ظاهرش زیبا و باطنش ژرف و عمیق است.»

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از