حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رهیاب گزارش می دهد؛

قدیمی‌ترین پل جهان دستخوش بی‌مهری است

قدیمی‌ترین پل جهان دستخوش بی‌مهری است

پل ساسانی یا پل قدیم دزفول یکی از باارزش‌ترین و زیباترین آثار تاریخی دزفول و حتی ایران می‌باشد که مدتی است دچار کم لطفی مسئولین شده است.

  به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پل ساسانی یا پل قدیم دزفول یکی از باارزش‌ترین و زیباترین آثار تاریخی دزفول است که همیشه مقصد گردشگران مختلف به‌ویژه علاقه‌مندان به باستان‌شناسی است.

 پلی که یک رودخانه زلال و پر خروش از زیر آن عبور می‌کند و همیشه انتخاب اول مسافران برای بازدید و تفریح در تمام فصول سال است.

 این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم متصل می‌کند ۱۴ دهانه دارد و از سنگ ساروج و آهک ساخته شده است. پل قدیمی دزفول، قدیمی‌ترین پل آجری جهان است که ۱۷ قرن از ساخت آن به دستور شاپور اول توسط ۷۰ هزار اسیر رومی می‌گذرد. در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی چند بار بازسازی شده است.

 از بی‌توجهی به زخم‌ها و ترک‌هایی که برداشته و گاهی به آن رسیدگی شده و باز گاهی به حال خود رها شده است، تا کم‌لطفی از سمت مردمی که ارزش این بنای تاریخی را نادیده گرفتند و با دست‌نوشته‌های گوناگون بر روی آن زیبایی بی‌نظیرش را دستخوش تغییر کرده‌اند!!

 این پل در گذر زمان به دلیل عدم مرمت اصولی در مسیر تخریب قرار گرفته و در اثر نبود توجه و مرمت مستمر در وضعیت اضطراری به سر می‌برد.

 باید بدانیم که آثار تاریخی هر ملتی شناسنامه آن کشور است و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ شناسنامه‌ای کهن که می‌شود آن را به رخ جهانیان کشاند!

 تقریباً چند سالی می‌شود که این پل محل تفریح و پیاده‌روی شهروندان و مسافران است؛ اما متاسفانه شب‌ها، در تاریکی مطلق به سر می‌برد. شب‌ها زیبایی چشم‌نوازش زیر سایه‌های تاریکی دیده نمی‌شود حتی گاهی غریب و ترسناک می‌شود آیا واقعاً چنین وضعی شایسته قدیمی‌ترین پل جهان است؟!

 آیا نباید فکری به حال این موضوع کرد و این بنای باشکوه را از تاریکی و خاموشی نجات داد؟! به‌راحتی می‌شود با نورپردازی، شب‌ها جلوه‌ای متفاوت به این پل داد و زیبایی‌اش را دوچندان کرد. قطعاً ایده‌های بهتری هم وجود دارد که اگر مسئولین مربوطه اندکی همت بر این امر بگذارند؛ می‌توان مهم‌ترین اثر تاریخی این شهر را از غربت و تاریکی نجات داد و لازم است سازمان میراث‌فرهنگی با تخصیص بودجه ملی به این موضوع ورود کند؛ چراکه آثار تاریخی این شهر قابل‌تکرار نیستند و باید حفظ شوند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از