حالت تاریک
چهارشنبه, 25 مهر 1403
قیمت‌های عجیب و غریب گوشت در خوزستان
رهیاب گزارش می‌دهد:

قیمت‌های عجیب و غریب گوشت در خوزستان

گزارش‌های میدانی از بازار حاکی از آن است قیمت هر کیلو گوشت در استان‌های دیگر تفاوت فاحشی با قیمت‌های کنونی بازار گوشت خوزستان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی«رهیاب»؛ تورم افسار گسیخته این روزها فشار را بر سبد خانوارهای خوزستانی بیش از پیش کرده است. اقلام ضروری روز به روز گران‌تر می‌شود و همین باعث کاهش مصرف این اقلام توسط خانواده‌ها خصوصاً خانواده های کم برخوردار شده است.

یکی از اقلام مهم ضروری در سبد مصرفی خانوار ها گوشت است. قیمت گوشت چه مرغ یا گوشت قرمز رشد سرسام آوری داشته به صورتی که مصرف آن در سفره خانوارهای دهک‌های پایین کم و کمتر شده است.

آنچه که از وضعیت قیمت‌ها در بازار گوشت دیده می‌شود، شرایطی عجیب در قیمت‌هاست؛ عددهای عجیب و غریبی در قطب تولید دام به خریداران گوشت اعلام می‌شود.

گزارش‌های میدانی خبرنگار شبکه‌اطلاع رسانی «رهیاب» از بازار گوشت حاکی از آن است که قیمت یک کیلو گوسفندی به بیش از ۶۲۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در استان‌های دیگر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی تفاوت فاحشی با قیمت‌های کنونی بازار  گوشت خوزستان دارد.

هرچند واردات گوشت به صورت مداوم انجام می‌‌پذیرد و مسئولین مدعی‌اند هزینه زیادی صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده‌اند، اما با قیمت‌های کنونی و تضعیف قدرت مردم برای خرید واردات یک سیاست شکست‌خورده و مبتنی بر قیمت‌گذاری دستوری است.

اگرچه طبق اذعان کارشناسان یکی از عواملی که این روزها موجب‌ افزایش قیمت گوشت حوزستان شده، قاچاق دام است اما محمد راضی جلالی ضمن ابراز نارضایتی از شیوه کنونی برخورد با متخلفان، نظارت مؤثر، بازرسی‌های روزانه و برخورد قاطع با متخلفان را یکی از عوامل مهم در کنترل قیمت‌ها دانست و بیان کرد: شفافیت و نظارت صحیح در بحث تنظیم بازار توسط دستگاه‌های متولی امری ضروری است و خواهان نظارت و اصلاح سامانه‌ی توزیع کالاهای اساسی هستیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: نظارت مؤثر، بازرسی‌های روزانه و برخورد قاطع با متخلفان یکی از عوامل مهم در کنترل قیمت‌ها است. وی بیان کرد: عدم مدیریت صحیح و نبود سامانه‌های الکترونیکی در فرایند توزیع کالاهای اساسی، منشأ تخلفات و گرانفروشی است.

استاندار خوزستان نیز  معتقد است: گرانی گوشت نشان دهنده مدیریت ضعیف در تأمین و قیمت‌گذاری این کالا در بازار استان است و باید از ایجاد مافیای گوشت قرمز و افزایش قیمت کالا در استان جلوگیری شود.

البته باید یادآوری کرد یکی از عوامل مشکلات تأمین و توزیع گوشت قرمز در استان خوزستان و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، نشانگر ناتوانی سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت مناسب این عرصه است. این وضعیت، علاوه بر اثر مخرب بر بازار، تأثیرات منفی روی اقتصاد و رفاه اجتماعی مردم داشته است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از